|
herkules
16-07-2007, 07:49
jag hackar definitivt inte på att det är kvinnor som städar och/eller kvinnor som köper städhjälp, bryr mig föga i om det handlar om män eller kvinnor, det som retar mig så förbannat är att man måste vara höginkomsttagare för att tjäna på detta och höginkomsttagare har råd att betala fullt ut, de behöver inga avdrag, de behöver inte att låginkomsttagare subventionerar deras hembiträden med skattepengar.
jag kan inte så mkt om de sk rotavdragen men de var väl lika för alla oavsett inkomst?
sen att jag som fullt frisk människa skulle skämmas ögonen ur mig om någon annan skulle komma hit hem och städa för att jag själv "inte hade tid" är en högst personlig reflektion och får stå för mig.
Blomstertanten
16-07-2007, 09:11
Inte nog med att jag ska gå hem till andra och städa !!! Jag får dessutom vara med och betala det Och städa hemma eftersom min låga lön inte räcker till städhjälp Och snacka inte om att det handlar om hur man prioriterar , för har man knappt så det räcker till hyran och maten då kan man f_n inte prioritera städhjälp !!!!  Då kan man inte prioritera överhuvudtaget !!!! För övrigt så tycker jag att det är precis lika fel med rotavdraget. Jag har inte råd att bo i eget hus men ska vara med och betala för att andra ska kunna fixa till sina hus SJUKT !!!!!!
Nåde den människa som inte städar själv  Kan/vill du inte städa själv så är du en borgarbracka som bor i lyxvilla, spelar golf och lever i överflöd. Dessutom ser du ner på andra människor, är osolidarisk med andra ord. Nej, alla "riktiga och rejäla" människa ska städa sina hem själva. Ja, så låter tongångarna från många i denna tråd och det tycker jag är trams!
Chamomille
16-07-2007, 10:11
Nu får du för f-n ge dig. Det finns faktiskt människor som inte "kan" städa själva. Ryggproblem eller vad det nu kan vara. Då är det väl bra att det finns de som vill städa... Jag sökte förövrigt ett jobb som städerska men det var 178 sökande... Jag fick inte jobbet.
mamamaggan
16-07-2007, 10:17
Det finns som sagt var de som inte kan städa själva men de kan inte få städhjälp för att det inte finns pengar till det. Men till sådana här reformer finns det pengar!
CITAT (Chamomille @ 16-07-2007, 11:11)  Nu får du för f-n ge dig. Det finns faktiskt människor som inte "kan" städa själva. Ryggproblem eller vad det nu kan vara. Då är det väl bra att det finns de som vill städa... Jag sökte förövrigt ett jobb som städerska men det var 178 sökande... Jag fick inte jobbet. Om det var mitt inlägg du svarade på så måste jag be om ursäkt för att ironin i inlägget inte gick fram. Jag menar alltså precis tvärtemot det jag skriver  Jag tycker alltstå INTE det är fel att anställa städhjälp. (Har ändrat i det förra inlägget nu)
Chamomille
16-07-2007, 10:22
CITAT (Tezzla @ 16-07-2007, 11:18)  Om det var mitt inlägg du svarade på så måste jag be om ursäkt för att ironin i inlägget inte gick fram. Jag menar alltså precis tvärtemot det jag skriver  Jag tycker alltstå INTE det är fel att anställa städhjälp. (Har ändrat i det förra inlägget nu) Jag trodde precis på vad du skrev.
herkules
16-07-2007, 10:28
CITAT (Blomstertanten @ 16-07-2007, 10:11)  Inte nog med att jag ska gå hem till andra och städa !!! Jag får dessutom vara med och betala det Och städa hemma eftersom min låga lön inte räcker till städhjälp  jag kan komma hem till dig och städa - gratis! (jag tycker om att städa)
Blomstertanten
16-07-2007, 11:19
*Ställer fram dammsugare och mopp*
caprifol skrev *Vad kallas hårfrissan för som knådar din hårbotten?* Menar du verkligen att det finns människor som går till frissan bara för att få hårbotten knådad!!???  (Jag går dit för att få håret klippt. men hade jag klarat att klippa mej själv hade jag gladeligen gjort det för att ha de pengarna till annat. Men det är ju bara så himla bökigt när man ser spegelvänt!) Då kan man ju verkligen förstå om man inte kan betala summan själv för städningen utan hjälp av skatteavdrag med sådana utsvävningar! Men men, prioriteringar vad det visst tal om..... Ibland talas det om att det handlar om avunsjuka och missundsamhet av oss som vänder oss emot skatteavdraget. För min del tror jag att avunden ligger hos "finfolket" själva. Det måste ju vara fruktansvärt svårt att se att "väninnan kan lyxa till tillvaron med något sådant om inte jag kan". I min umgängeskrets har jag faktiskt inte någon jag behöver vara avundsjuk på eftersom det är helt är det självklart för oss att man tar hand om sin egen skit Om man är frisk nog att kunna själv). Nä, skärpning där, skyll inte på oss! (vet inte om jag fick till citeringen rätt för det ser lite knepigt ut när jag förhandsgranskar. Det är i alla fall svar på det caprifol skrev 17:07 igår)
TantGredelin
16-07-2007, 16:10
En aspekt, som vi inte har diskuterat i den här tråden är jämställdheten. Om man har en jämställd man och måttliga bostadsytor så behöver man inte gå ner till halvtid för att hålla bostaden ren. Med den här "reformen" är det fler par än tidigare, som inte behöver kämpa på med den jobbiga jämställdheten. Jag tycker väldigt illa om att tvingas vara med och betala för ett bakåtsträvande politiskt beslut. Kanske sambeskattning vore trevligt? Det var ett annat seglivat sätt att hålla damerna på mattan. Kanske var dumt att nämna, nu fick alliansanhängarna/moderaterna en gratisidé "först tar vi två steg tillbaka, men SEN kommer ett litet steg framåt när valet närmar sig"
Hannele
16-07-2007, 16:48
CITAT (herkules @ 15-07-2007, 22:31)  hur kan man över huvud taget försvara att städhjälp ska subventioneras med skattemedel? folk får prioritera hur de vill men de ska fasiken betala själva! Hur kan man över huvud taget försvara att sjukhushjälp till rökare ska subventioneras med skattemedel?
herkules
16-07-2007, 16:59
CITAT (Hannele @ 16-07-2007, 17:48)  Hur kan man över huvud taget försvara att sjukhushjälp till rökare ska subventioneras med skattemedel?  utan städhjälp dör du inte! trams! och visst är det väl en jäkla massa skatt på cigg?
caprifol
16-07-2007, 17:07
Nej, Cacki, jag menade frisörbesök överhuvudtaget. Om man spetsar till det: är det så mycket värre att någon annan knådar min hårbotten än dammsuger under min säng? Visst är det bökigt att klippa sig själv - men jag minns mycket väl hur min mamma och hennes systrar och svägerskor både klippte och permanentade varandra. Nåja, det var en utvikning eftersom det inte är några avdrag inblandade.
I mitt första inlägg skrev jag att jag kan "köpa" åsikterna om man ska använda skattemedel till detta (t o m vara lite tveksam själv, kanske..). Vad jag har svårt att förstå är den nästan hätska tonen mot dem som gör det/kommer att göra det. I stället för "städa ditt hem" skriver man "ta hand om din skit", städerskan (lokalvårdare kanske det heter) blir piga o s v. Trots allt är det nu fullt lagligt att köpa tjänsten och inte kan man blunda för hur mycket svartjobb, överutnyttjade au-pairer m m som det finns. Om detta minskar är det väl bra i alla fall. Vi som gör/kommer att göra det (alltså köpa städtjänsten) är faktiskt inga fifflare eller skattesmitare!
Visst 17 är det en "kvinnofråga"! Jämför som sagt m ROT-avdraget. Konsekvent med vad någon/några skrivit här (att man inte ska ha större bostad än man kan klara av att städa) skulle man kunna säga: kan Du inte reparera ditt eget hus ska du bo i hyreslägenhet. Utnyttja en stackars karl som ska klättra på stegar och skrapa och hamra på ditt hus! Hur ofta pratades det om drängjobb? (OK jag medger att vissa saker kan svårare att klara av än andra).
Vad jämställdheten beträffar har åtminstone jag en 100 procentigt jämställd man men vi valde av och till att gå ut i skogen med sonen i stället för att ägna lördagen åt städning. Lyxigt - YES! (men betalt med egenhändigt intjänade och beskattade pengar).
TantGredelin
16-07-2007, 17:08
Hannele sa: Hur kan man över huvud taget försvara att sjukhushjälp till rökare ska subventioneras med skattemedel?
Men lilla vän! Och snälla nån! Du menar väl inte att det finns en tillstymmelse till likhet? Bättre kan du säkert. Ta ny fart, bara, vi glömmer det där.
vindspel
16-07-2007, 20:31
Tror du hannele att ett paket cigg kostar 50 kr för produktion och försäljarled mm. Det är SKATTEPENGAR vi rökare drar in, inte bara halsbloss. Vi betalar i förväg ifall vi möjligen skulle bli sjuka............ Städhjälp hade jag gärna haft då jag har fibromyalgi MEN då jag flyttat precis och i den nya lägenheten hade de som bott där innan inte städat. En städfirma kom och det såg och luktade lika illa efter de varit där. De fick komma igen men nej de lyckades inte bättre. Jag städade själv.... Tyvärr. Hade säkert otur med val av städfirma. Vi kanske skulle ha rekomendationer på tråden???
Jag kan inte klippa mitt hår själv, därför går jag till en frisör. Men inte tusan är det skattesubentionerat! Det är DET som stör mig. Tänker inte citera och kommentera, det gör ni andra bra.. Jag märker att Tant Gredelin säger som jag tycker.
Caprifol skrev "Visst är det bökigt att klippa sig själv - men jag minns mycket väl hur min mamma och hennes systrar och svägerskor både klippte och permanentade varandra."
Ja vilket sammanträffande, så gjorde min mamma också och man hjälpte även varann med barnpassning om det behövdes. Städade åt varann gjorde man visserligen inte för man tyckte väl att det räckte att var och en tog hand om sin egen skit. * * *
Varför tror förresten alla som tjänar mer pengar än "golvfolket" att de är så mycket viktigare än andra och att de jobbar så mycket mer? Att det är de som behöver hjälpen bäst? Rent logiskt vore det väl den som sliter på sin kropp med liknande arbetsuppgifter till vardags som vore den lämpligaste kandidaten för att få denna avlastning i så fall?? Då kanske kroppen skulle kunna hålla lite längre och man skulle inte falla in i de "lata sjukskrivnas" skara lika fort.
Nej, nu provocerar jag lite men varför inte en behovsprövning innan man per automatik får dra av på skatten? Givetvis inkomstgrundat då också. Den som har tillräcklig inkomst ska (naturligtvis) betala själv och den som har ett fysiskt tungt och lågavlönat jobb kan få lite hjälp på traven istället. DET tror jag skulle vara en samhällsinvestering!
Hannele
16-07-2007, 22:11
CITAT (TantGredelin @ 16-07-2007, 17:10)  Om man har en jämställd man och måttliga bostadsytor så behöver man inte gå ner till halvtid för att hålla bostaden ren. Men lilla vän! Och snälla nån! Vad har jämnställdhet med saken att göra?? Var kom mannen med i bilden? Man kan väl vara gammal och sjuklig..
herkules
16-07-2007, 22:38
CITAT (Cacki @ 16-07-2007, 23:01)  /--/ Städade åt varann gjorde man visserligen inte för man tyckte väl att det räckte att var och en tog hand om sin egen skit. /--/ när ungarna var små så var vi ett gäng ensamstående morsor som städade hemma hos varandra på helgerna, alltså vi var 3-4 st, vi städade halva lördagen hos mig (det går fort när man är många!), andra halvan av dagen hos någon annan och likadant på söndagen. vi var som sagt ensamma med våra ungar, jobbade minst heltid, flera av oss jobbade samtidigt som vi pluggade på universitetet, vi hjälptes åt med allt, det var schysst! roligt hade vi också - bara en sån sak!
 Det där lät ju jättemysigt herkules! Man kan umgås och ha trevligt på många sätt, inte bara på golfbanan.
TantGredelin
16-07-2007, 22:58
Ja att gamla och sjuka ska ha suventionerad hjälp, det kan vi vara överens om, Hannele. Men det är inte det den här diskussionen handlar om. Var mannen kommer in i bilden? Jo, det är så att nästan alla kvinnor jobbar med hemarbete betydligt mer än männen i tvåkönade parförhållanden. Gäller gamla som unga, välutbildade som lågutbildade, fattiga som rika (kan man läsa i SCB-rapporter om jämställdhet). Vi är många som har försökt skapa förutsättningar för en rättvisare fördelning av det oavlönade arbetet. Männen ska ta sin del av ansvaret tycker vi. Med det här nya avdraget blir det billigare för de välbärgade männen att smita undan sin del av ansvaret. Resultatet blir att nya pojkar och flickor växer upp utan att se jämställda förebilder. Och så håller det på. Det är inte många som tror att de alltmer blomstrande städfirmorna har en majoritet män bland sina anställda. Trots att det är ett omvittnat slitsamt yrke. Så kommer mannen in i bilden. Skrapa bara en liten smula på ytan på motståndarna till det så kallade pigavdraget så hittar du en jämställdhetsmedveten människa. Och vice versa.
"Ta ingen skit, tjejer! Grynet" Vad tror du Grynet menade?
Chamomille
17-07-2007, 04:43
CITAT (herkules @ 16-07-2007, 17:59)  utan städhjälp dör du inte! trams!
och visst är det väl en jäkla massa skatt på cigg? Jaa, vad jag har förstått så är det mesta skatt. Du kan få en limpa cigg för några tior i Asien t.ex. Så nog betalas det skatt av oss rökare och snusare...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|