Söttok06
-fear-.gif Jag har varit på min kolonlott (115 kvm) och grävt upp en liten bit där jag sått morötter och sallad samt ringblommor. Där växer det och är ganska okej. Tistlar kommer tyvärr upp hela tiden som jag måste rensa bort. Bredvid har jag sått Oljelin som gröngödningsväxt men Kvickroten kommer också tätt.
Tänkte gräva bort den ogrästäcka jorden en liten bit i sänder men tycker att det bara kommer ogräs där jag har försökt får bort.
Ca 100 kvm av lotten är nu helt täckt av maskrosor och annat.

Vad göra jag nu? Ska jag täcka med tjockt lager våta tidningar + täckbark och låta ligga två säsonger över hela lotten, eller kan man som jag gjort gräva upp en bit i taget? Men hur undviker jag ogräs på de ställen som jag fixat lite mer i ordning. Det är ju försent att så blomfröer eller annat som kan ta över uppväxande ogräs.

Sen undrar jag om jag först ska planera in sittplatsen och göra i ordning där först med marksten eller grus så att jag hra ett ställe klart för att sedan fixa med jorden runt om. Eller måste man ta bort ogräset först?

Just nu känns det bara hopplöst -fear-.gif -fear-.gif no.gif -cry-.gif
kerstin z5-6
Planera in sittplasen och gör den i ordning i sommar passar väl bra
Då har du ett mysigt ställe att vara på emellan arbetspassen smile.gif
markduk under gruset är bra

Ogräs har ju alla , mer eller mindre -en ogräsfri trädgård är en utopi
Skilj på rotogräs och den ettåriga våtarven
Rotogräs som äxing, maskros mm som är fleråriga kan man lättast grepa bort med grävning och genomgång av land och rabatter tidig vår
De växer till och kommer upp mycket tidigt,och är då lätta att se och angripa

Våtarv får man regniga sommrar som denna rensa med jämna mellanrum
Täck mark som du inte hinner bearbeta
Odla om du kan ,medan du väntar i pallkragar
När du odlat så ett tag kommer mängden rotrgäs att minska

All öppen jord dvs ej planterad invaderas lätt-undvik därför det i så stor utsträckning du kan
Få om några växter konkurrerar ut ogräs-däremot kan storvuxna perenner eller lägre med stora blad som skuggar marken på 20-30 cm höjd göra miljön otrevlig för tex våtarven
Lycka till:)
Hannele
CITAT (kerstin z5-6 @ 12-07-2007, 09:55) *
Täck mark som du inte hinner bearbeta

Kerstin har många bra råd, inte mycket mer att tillägga, aldrig låta ogräsfröna mogna.
Jag har börjat bli tveksam till täckning, nu när vi har så mycket sniglar?
kerstin z5-6
Visst ja..jag har ju inga sniglar ... och jag lider med er som har -Ja då kanske täckningen ger barmnkammare åt sådana ,....
kronan
Tro det eller ej! Hos mig äter faktiskt snigeljäklarna helst upp just våtarven......Så den slipper jag!
sivvan
Jg har lagt markduk med täckbark över i gångarna och med dom ramat in fyrkanter med odlingen. Visst blir det ogräs, men inte i gångarna, o det är mycket lättare att rensa.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon