Full version: Koriander
IngridAnna
Hej!

Jag älskar koriander (bladen) , bl.a till mexikansk och indisk mat, och köpte därför fröer som jag sådde.
Nu har den växt upp, men problemet är att den inte smakar alls lika gott och "fräscht" som de där småplantorna man köper i mataffären, och bladen är dessutom mer mörkgröna.
Sorten jag har odlat är "Leisure", och det står Bladkoriander på påsen.

Vet någon om det helt enkelt inte är samma sorts koriander som den i småkrukorna i mataffären? Hur ska man göra för att odla sådan ljusgrön, fin koriander som smakar sådär underbart gott? smile.gif

Min koriander delar kruka med en bladpersilja ute på balkongen, och stjälkarna är nog ungefär 20 cm höga nu.

Har läst en del trådar om koriander här, bl.a om att man ska så deni omgångar om man vill använda bladen. Kanske är det felet jag gjort, att jag borde skördat bladen när de var spädare, för att sedan odla en ny planta? Min tanke var snarare att låta den växa till sig först, så att den inte skulle ta slut så fort......kanske var helt fel rolleyes.gif

hoppas det finns någon korianderexpert här, som kan hjälpa mig!
Åsa, mälardalen zon 2
De där plantorna i handeln har vuxit i uppvärmda växthus med jämnt klimat ofta under konstbelysning och de får lite annorlunda smak jämfört med de som odlas utomhus ex. ruccola brukar bli mycket pepprigare när man odlar dem själv ute i trädgården + bladen brukar bli hårdare och mer mörkgröna. Kanske inomhusodling under ett lysrör med näringsvattningar ger mer lika smak som de som man köper.

+Jag tycker korianderplantorna blir lite fränare i smaken när de ska till att börja gå upp i blom.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon