Full version: Muffinsexpert se hit!
TantGredelin
dunno.gif
Här kommer ett riktigt ilandsproblem. Hur ska man göra om man vill ha bär i hela muffinsen? Mina hallon hamnar nere på pappersformen så att kakan inte går att äta utan sked. Jag gör småfuffins med tre stora hallon och vaniljarom. Smaken är fantastisk, men kladdigt, kladdigt. Spelar ingen roll om jag lägger på hallonen det sista jag gör, dom ger sig av neråt. Vet ni hur proffsen gör? Man kan ju köpa blåbärsmuffins och chokladchipmuffins där smaktillsatsen är fördelar så att det går att hålla kakan och äta som folk. Kan det vara grundreceptet som ska ändras? Mitt är med två ägg, två dl socker, 50 g smör 1 dl mjölk 1½ tsk bakpulver och tre dl mjöl. 225 grader i 12 minuter. Finns det bättre? Mer mjöl, skulle det hjälpa?
Som sagt, på sommaren kan man få problem som man saknar annars. blush.gif
Tosan
I köpta fyllda muffins är ju ofta fyllningen insprutad.
Hur tror du det blir om du låter dem grädda nån minut och lägger på bären då? Kan ju iofs hända att det inte jäser då kanske...
Eller så får du blanda i smeten, innan du häller i formarna.
TantGredelin
Ja, eller om man ska blanda hallonen med mjöl/bakpulverblandningen. Grädda lite först har jag inte vågat testa, men det kan ju inte bli mer än fel igen. Jag övar för att ha med hallonmuffins (ev med lite vit choklad) som kaka till ett knytis. Nåt måste man bidra med och det var flera år sedan jag bakade. Utom nu alltså, när jag både har hittat på ett bra matbröd och är på G med hallonmuffins tummenupp.gif Det måste bli bra, men jag har tid att öva ett par gånger till. Gott att äta försöken, för övrigt.
Tosan
Ja då är det bara att testa tills du hittar nåt som funkar. Och som du säger är ju misstagen goda biggrin.gif
TantGredelin
Annars kanske det finns ett muffinsforum nånstans, tror det heter cupcake på engelska. Eller ett bagarforum. Eller ett bakforum giggle.gif
Tosan
Ja det gör det säkert!
Finns ju forum för allt annat så... smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Dagens muffin är nog den svenska site som passar bäst, där finns massor av recept. Men efter vad jag märkt så tycker jag att det blir bäst med bär i recept där det är ganska mycket smör/margarin + man smälter inte smör/margarinet utan man rör det med smöret så det blir poröst då brukar inte bären hamna på botten.
TantGredelin
Tack för hjälpen! Jag hittade en svensk muffinsblog med recept. Och det är massor av smör... Mina bär får nog hellre sjunka då.
http://attbakacupcakes.blogspot.com/
emas
Känner igen det där med mjölet. Har för mig att jag för himla massa år sedan fick tips om att rulla frukterna i mjöl eller om det till och med var potatismjöl. Minns dock inte om det fungerade wink.gif

Emma
CurlySue
hej,
jag brukar göra så att jag har i ca 1/4 dels smet i formarna...gräddar dem ett par minuter (tills de blir lite fasta).
tar ut plåten, lägger i bären och resten av smeten och gräddar.
Funkar jättebra. kompiskram.gif
TantGredelin
sarah68 skrev: jag brukar göra så att jag har i ca 1/4 dels smet i formarna...gräddar dem ett par minuter (tills de blir lite fasta). tar ut plåten, lägger i bären och resten av smeten och gräddar.

Ja, jag har provat idag och det fungerar faktiskt. Tack för alla förslag, roligt med ett allsidigt forum! Nu vet jag hur mitt knytisbidrag ska se ut: Det blir en citronmuffin med några hela hallon i, samt en glaze med lite romsmak och några silverkulor. Ska baka 60 st, och under försöken har jag bakat det dubbla. Men nåt ska man väl pyssla med under regndagarna...
En avslutande inspirerande bild på några småfuffins.
[attachment=5302:images.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon