Full version: Sommartorpet
Sidor: 1, 2
Eva i Skåne
För att återgå till tv-programmet... hmmm...

så tycker jag att tidigare säsonger varit trevliga, underhållande osv, men i år har det flippat ut totalt wacko.gif
Den ena galenskapen efter den andra. Igår tyckte jag man missat inredningsbiten i nästan hela programmet. Det har blivit för mycket "äntligen hemma" över det. Koka salvor, laga mat, plocka morötter och jag vet inte allt. Det är kanske på väg att bli ett matprogram istället???

Nu byter ju Ernst visserligen kanal så programmet upphör kanske, men det har fått en säsong för mycket. Man ska veta att sluta på topp. innocent.gif

Farbror Blå
CITAT (Eva i Skåne @ 24-07-2007, 07:19) *
För att återgå till tv-programmet... hmmm...

så tycker jag att tidigare säsonger varit trevliga, underhållande osv, men i år har det flippat ut totalt wacko.gif
Den ena galenskapen efter den andra. Igår tyckte jag man missat inredningsbiten i nästan hela programmet. Det har blivit för mycket "äntligen hemma" över det. Koka salvor, laga mat, plocka morötter och jag vet inte allt. Det är kanske på väg att bli ett matprogram istället???

Nu byter ju Ernst visserligen kanal så programmet upphör kanske, men det har fått en säsong för mycket. Man ska veta att sluta på topp. innocent.gif

Jag som tycker det är bättre än nånsin med kända gäster och allt=)
Snacka om att SVT gjort bort sej som förlorat den publikmagneten!
Tänkte på det när jag såg TV-avgiftsreklamen. De visar med bilder allt man kan få för avgiften varje dag och då finns Ernst med på bilder. Utan honom finns det bara uAllsång på Skansen och så förstås utländska program kvar, som Midsomer
Kajsa i Arvika
Mmm... tyckte också jättemycket om programmet de första säsongerna men sen har det liksom ballat ur... thumbdown.gif
sqrulan

Jag skulle då inte vilja ha en sån opraktisk inredning i mitt hus thumbdown.gif

Men visst ser det fint ut.
Chamomille
Jag tycker att det är ganska MÅNGA som har försvunnit från SVT till en annan kanal.... Och dessutom en "gratiskanal". För att spåra ur tråden så undrar jag och min sambo varför vi måste betala TV-licens när vi bara tittar på kanaler som t.ex 4...?
Snöflinga
CITAT (Chamomille @ 24-07-2007, 15:25) *
Jag tycker att det är ganska MÅNGA som har försvunnit från SVT till en annan kanal.... Och dessutom en "gratiskanal". För att spåra ur tråden så undrar jag och min sambo varför vi måste betala TV-licens när vi bara tittar på kanaler som t.ex 4...?

Men då har ni tjuvkikat på ettan ... sommartorpet går ju där nono.gif och då måste ni betala ....
Chamomille
CITAT (Snöflinga @ 24-07-2007, 15:42) *
Men då har ni tjuvkikat på ettan ... sommartorpet går ju där nono.gif och då måste ni betala ....

giggle.gif Uuups... Men vi betalar faktiskt...

Men om man nu INTE vill titta på SVT, varför måste man då betala licens?
Gossen Ruda
CITAT (Chamomille @ 24-07-2007, 15:49) *
giggle.gif Uuups... Men vi betalar faktiskt...

Men om man nu INTE vill titta på SVT, varför måste man då betala licens?

För att enligt svensk lag skall alla som innehar en TV-mottagare betala TV-avgift även om man bara har den för att katten skall ligga på den.
Chamomille
CITAT (Gossen Ruda @ 24-07-2007, 16:06) *
För att enligt svensk lag skall alla som innehar en TV-mottagare betala TV-avgift även om man bara har den för att katten skall ligga på den.

slap.gif Sjuk lag tycker vi. Vi har ljusstakar på vår tv och betalar dessutom hundratals kronor varje månad för vår parabol.
Cacki
För att svt ska få fortsätta att fröbli ett helt oberoende media och inte riskera att styras av varken regering eller affärsvärlden har jag hört. Så fort någon går in och finansierar så upphör självständigheten och det medför ju att det är vi tv-tittare som får lätta på plånboken. Försöker ha det i åtanke när jag irriterar mej när licensräkningen dimper ner i lådan. Om det är rätt eller fel får var och en avgöra själv men lite tänkvärt är det i alla fall tycker jag.
Snöflinga
Tycker nog att SVT har många sevärda program, dokumentärer bl.a. Sammanhängande och utan reklamavbrott tummenupp.gif
Chamomille
Ja aa. SVT har många bra program. Fast frågan är fortfarande varför vi skall betala för SVT om vi inte vill titta på SVT?
Cacki
Vet inte men kanske ungefär samma som att man ska betala för sophämtning fast man tar hand om sina sopor själv...typ....
En allmän samhällsservice...eller nåt?
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (sqrulan @ 24-07-2007, 11:31) *
Jag skulle då inte vilja ha en sån opraktisk inredning i mitt hus thumbdown.gif

Men visst ser det fint ut.

Inte jag heller. Alla öppna hyllor i köket och överallt. All damm och fett på allt.

Men jag tror Ernst städar väl aldrig hemma, annars skulle han ha lite andra förvaringsideér.

Många bra ideer har han annars

Elisabeth
Tezzla
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 24-07-2007, 20:04) *
Alla öppna hyllor i köket och överallt. All damm och fett på allt.

Alltså detta med öppna hyllor som fenomen tycker jag är intressant. I nästan varje inredningsprogram så ska det vara öppna hyllor och knappt några skåp alls. Det är verkligen inne att köra "skåplöst". Men HUR praktiskt är det egentligen? Damm blir det ju på en gång och matos och liknande. Visst det kanske är dekorativt, men det kan ju inte vara praktiskt för fem öre. Nä, jag kommer aldrig att ge upp mina skåp, det räcker så bra med allt annat som måste dammas och städas i hemmet.
Gossen Ruda
CITAT (Chamomille @ 24-07-2007, 19:21) *
Ja aa. SVT har många bra program. Fast frågan är fortfarande varför vi skall betala för SVT om vi inte vill titta på SVT?

Eftersom du har möjligheten. Om du på något sätt skulle kunna garantera att du inte gör det eller kommer att göra det i framtiden så kanske du skulle kunna slippa men hur skulle detta gå till?

Kollektivtrafiken är till stor del skattefinansierad och du får skylla dig själv om du tar bilen. Skulle man ta bort subventionerna hade det blivit så dyrt att många resenärer skulle tagit bilen istället vilket resulterat i ännu värre trafikkaos i storstäderna och ännu mer vägar och mer luftföroreningar.
Pirum
Moderna kök är till stor del fulla av stollerier. Känns som att funktionalism etc är ute. Jag vill ha fler tidsstudiepersoner som mäter hemmafruar (eller män - detta är ju 2007) som arbetar i köket... Återinför Varudeklarationsnämnden (VDN), nu, direkt, med detsamma. Här behövs mer ordnung, mer reglering.
skogstroll
på tal om öppna hyllor så har jag haft det och det funkade rätt bra faktiskt, men det hänger kanske på ventilation och fläktar o sånt confused.gif
Tezzla
CITAT (skogstroll @ 24-07-2007, 20:34) *
på tal om öppna hyllor så har jag haft det och det funkade rätt bra faktiskt, men det hänger kanske på ventilation och fläktar o sånt confused.gif

Fast damm måste det väl bli även fast du har en superduperfläkt?

En annan anledning till att jag inte vill ha öppna hyllor är för att jag inte har något snyggt porslin. Jag har mest bara omaka, kantstötta saker blush.gif tongue.gif
Chamomille
CITAT (Gossen Ruda @ 24-07-2007, 20:24) *
Eftersom du har möjligheten. Om du på något sätt skulle kunna garantera att du inte gör det eller kommer att göra det i framtiden så kanske du skulle kunna slippa men hur skulle detta gå till?

Kollektivtrafiken är till stor del skattefinansierad och du får skylla dig själv om du tar bilen. Skulle man ta bort subventionerna hade det blivit så dyrt att många resenärer skulle tagit bilen istället vilket resulterat i ännu värre trafikkaos i storstäderna och ännu mer vägar och mer luftföroreningar.

Det är inte mitt val att SVT finns i min TV. Däremot alla andra kanaler som jag betalar för. Och dom väljer jag.
Gossen Ruda
CITAT (Chamomille @ 24-07-2007, 20:47) *
Det är inte mitt val att SVT finns i min TV. Däremot alla andra kanaler som jag betalar för. Och dom väljer jag.

Sånt är livet i en parlamentarisk demokrati. Motsatsen är en anarki där alla gör vad dom själva vill och jag tror nog inte du skulle gilla det. Sen skiljer sig lagarna åt i olika länder, emigrerar du till USA slipper du TV-avgiften men får en massa andra problem och ett pucko som högste ledare.

Hur kan du förresten veta att det finns bra program på SVT om du aldrig tittar?
Chamomille
CITAT (Gossen Ruda @ 24-07-2007, 20:57) *
Sånt är livet i en parlamentarisk demokrati. Motsatsen är en anarki där alla gör vad dom själva vill och jag tror nog inte du skulle gilla det. Sen skiljer sig lagarna åt i olika länder, emigrerar du till USA slipper du TV-avgiften men får en massa andra problem och ett pucko som högste ledare.

Hur kan du förresten veta att det finns bra program på SVT om du aldrig tittar?

Hörru. Titta i tidigare inlägg. Jag tittar och betalar för det. Frågan var bara varför betala om man INTE vill se SVT?

Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (skogstroll @ 24-07-2007, 20:34) *

damm finns i alla hus och lägenheter. Och bara tanken att alla kläder är dammiga eller all porslin, nej tack. Titta bara på köksskåp vilken fet hinna det bildas på överskåp. Att ha det på allt, nej tack.

Jag vill också ha mina skåp kvar, även om det inte är modernt

Elisabeth
sqrulan
tummenupp.gif
Dom "nya" köken kan det inte vara meningen att man ska laga så mycket mat i,det är nog

halvfabrikat och micron som gäller.

Nog vill jag ha kvar mina skåp,där kan jag samla en massa saker som jag

aldrig använder crazy.gif

En arbetsyta i betong,visst var det nåt sånt Ernst gjorde?Inte kan det vara smart.
Gloriana
CITAT (Chamomille @ 24-07-2007, 21:08) *
Hörru. Titta i tidigare inlägg. Jag tittar och betalar för det. Frågan var bara varför betala om man INTE vill se SVT?

För att det är en demokratifråga! Den som äger medierna styr informationen - en riksdag som inte sköter sitt SVT, dvs inte har en bra fungerande ledning som ser till att information från alla politiska läger får komma till tals på ett vettigt sätt, kan röstas bort i nästa val. Den röstning som styr kommersiella tv-kanaler är det som företag betalar för reklam i dessa kanaler. Detta har i fler länder än USA lett till en mycket sned fördelning vad gäller opinionens möjlighet att komma till tals. Jämför gärna med diktaturstater där BARA regeringsmakten kommer till tals. Ska bara pengamakten komma till tals i Sverige? Att informationen ska vara fri och så obunden som överhuvudtaget är möjligt är en enormt viktig demokratifråga (här skulle jag kunna skriva ett evighetslångt inlägg...). Därför betalar vi licenspengar som också går till den ickekommersiella radion, icke att förglömma.

Förlåt Chammomille om det låter som att jag skriver dig på näsan men detta är så viktigt i dessa tider av total pengastyrning - det skrämmer livet ur mig! fear.gif

Detta blev verkligen OT men för att återgå till Ernst så såg jag ngt av hans program igen på internet häromdagen (gratis att titta på nätet är det med SVT:s egna produktioner - när man vill!) och jag skrattade igen så hjärtligt. Tyvärr har jag glömt om vad.... slap.gif
Netha
SVT plockar bort lånade inredningsdetaljer och de saker som värdfamiljen inte vill köpa,
precis som de gjort alla andra år.

Det är ju inte precis billiga saker de inreder med.
Snöflinga
Undrar om de plockar bort stenarna också confused.gif Men tänker att ägarna är nöjda och belåtna, läser i lokaltidningen att folk kommer i klungor för att köpa deras ostar och samtidigt fika i den designade ladan laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon