Marcus S
05-07-2003, 19:56
Nu har jag plockat den första litern blåbär.
Och undrar om det finns några riktigt fina tips på vad man kan använda dem till, för någon hejare i köket är jag då inte, och kan bara komma på paj och EN slags kaka. Så allt är av intresse.
*Felix matte*
05-07-2003, 22:31
Blåbär sägs ha en läkande effekt på det mesta vad gäller tarmregionen
och immunförsvaret så mitt råd är att du fryser ned bären och tar en lagom dos varje dag, året om.
Hannele
06-07-2003, 09:57
Finsk blåbärspaj
gör man på vanlig vetedeg i långpanna. Som en pizza ungefär...
Blanda ca ½-1 dl strösocker och ca 1 msk potatismjöl och strö över bären, så de inte saftar av sej och rinner.
Överblivna blåbär kan du frysa som de är - och göra färsk paj på julafton!?
----------
"en lagom dos varje dag"
Ja, blåbär är väldigt nyttiga. Bästa magmedicinen,
eftersom den kan återställa både sura- och basbalansen.
Varje dag är dock inte nödvändigt, utan just när man har magbesvär.
*Felix matte*
07-07-2003, 16:52
CITAT (Hannele @ 06-07-2003, 10:57)
.
Varje dag är dock inte nödvändigt, utan just när man har magbesvär.
Det håller jag med om Hannele, men....
Immunförsvaret kan man stärka genom dagligt intag och då skall det vara färska el. frysta ej tillagade bär
Christoffer
07-07-2003, 18:18
Torkade blåbär MOT diarré
Färska blåbär FÖR diarré
Hannele
08-07-2003, 07:22
"då skall det vara färska el. frysta ej tillagade bär"
Blåbärskräm skadar aldrig!
Frys in lite blåbär (med lite, lite socker för smakens skull) och sedan en riktigt kulen vinterdag tar du fram några nävar och lägger i en skål, ljummar lite mjölk och häller över. Vänta tills mjölken blivit kall av blåbären och vice versa. Blunda och ät och låtsas att du sitter på farstutrappan en ljummen julikväll......
Hej! Ett suveränt gott tips är att ta kokt blåbärssylt till fil/mjölk med flingor/müsli på morgonen! En perfekt start på dagen! Blandar man hallon och blåbär och kokar det får man drottningssylt - underbart gott till t.ex. pannkakor och glass! Man kan också prova göra blåbärsglass/milkshake med blåbärssmak. MUMS!
/Ann-Louise
Kajsa H
13-07-2003, 19:07
Prova att lägga en näve färska blåbär i frukostgröten precis innan den blir klar. Gott och magen blir glad!
Hannele
14-07-2003, 12:25
Hur mycket blåbär orkar ni plocka??
En ½ dl blåbär per dag blir nästan 20 liter!
Tittiluringen
16-07-2003, 18:35
20 liter plockar man lätt om man har bra blåbärsställen. Själv ÄÄÄÄÄääälskar jag att plocka bär, men gillar inte att ta hand om dom efteråt så jag skänker bort dom till mamma.
hon muttrar dock över alla blåbär.... blåbärssylt håller tydligen inte så länge så det är ingen ide att göra storkok.
blåbärslikör? Boktips: Sannas Likörbok. ev knepig att få tag på då jag vet den gått på Rea men den kanske kan beställas?
om du hittat blåbär nu så ska jag ut och kolla i morron, kanske har dom hunnit mogna här oxå
Kram på er Allla!
Tittiluringen
Richard_D
18-07-2003, 09:37
Om man har kvar lite blåbär i frysen är detta en perfekt efterrätt. Det verkar kanske lite underligt att blanda blåbär med kola och citrussmak, men det blir en väldigt spännande kombination. Receptet kommer från ICAs Buffé-tidning:
(Styck)frysta blåbär, ca 200 g
Sås:
1 dl vispgrädde
1 dl mjölk
1 dl sirap
1 dl strösocker
strimlat skal av 1 citron
lite vispad grädde (att servera till)
Blanda grädde, mjölk, sirap och socker i en vid kastrull.
Låt det koka tills den tjocknar, ca 15 minuter. Rör i citronskalet.
Servera de frysta bären med den heta sasen och en klick grädde.
Men färska bär tycker jag man skall äta som de är med mjölk eller göra en saftigt god paj!
Richard
Varför inte blåbärsmuffins, använd färska bär och ploppa ner dem i muffinsen då du fyllt den med smet! Ett tips är att laga blåbärssylt och frysa ner den, inga tillsatser behövs och den håller så länge du önskar! Ta fram en bytta i taget och förvara i kylskåpet.
Hasse_h
04-08-2003, 09:04
Pajer eller kakor i all ära, men det finns
inget som slår en deciliter färska (eller ljumma upptinade) blåbär i filen eller youghurten på morgonen....
Blåbärspannkaka i långpanna är smaskens. Har tyvärr inget bra recept men det går säkert att söka fram något på nätet eller i nån kokbok.
faltrion
04-08-2003, 18:47
CITAT (Tittiluringen @ 16-07-2003, 19:35)
hon muttrar dock över alla blåbär.... blåbärssylt håller tydligen inte så länge så det är ingen ide att göra storkok.
blåbærsyltetøy holder jo veldig lenge, men du må jo koke det og bruke konserveringsmiddel :)
Magdalena
06-08-2003, 10:57
Fick tips om att göra blåbärsvinäger - dvs lägga blåbären i en flaska och fylla på med vinäger/ättika. Har inte försökt själv, låter spännande....
Brandklipparen
28-01-2004, 09:34
Goddag.
Det här är inget recept, men jag brukar äta gröt på morgonen och brukar då blanda i lite färska eller frysta blåbär. Det är jättegott, speciellt om man är trött på söta sylter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.