Jan Lindgren
20-07-2007, 19:36
Hej!
Jag undrar om alla odlare är medvetna om att gödsel sprider en bakterie som kan leda till döden. Kor och i viss mån andra djur bär på en mycket aggresiv colibakterie som kallas EHEC. Det krävs bara några få bakterier för att bli smittad. Sjukdomen domineras av diaree som kan vara blodig. I vissa fall utvecklas allvarlig njursvikt och blodbrist. Detta kräver intensivvård och ibland dialysbehandling. Det är främst barn och åldringar som drabbas av denna komplikation.
Det är ganska lätt att undvika smitta. Gödsla inte grönsaker och bär som du ska äta råa med naturgödsel. Kokta grönsaker och bär är helt ofarliga. Kommer du i kontakt med naturgödsel så tvätta händerna mycket noga. Undvik naturgödsel om du har barn i trädgården. Vattna inte grönsaker med ytvatten som finns i närheten av betande kor. Härom året skedde det ett stort utbrott i Halland på grund att en salladsodlare använde ytvatten till bevattning.. Det säkraste är att vattna med kranvatten. Landstinget i Halland har gett ut broschyrer om EHEC. Du kan hitta dem på nätet.
MVH
Jan LIndgren
Då ska man nog undvika att åka bil och flyga också...för att inte tala om att bada..
Det finns en risk JA..men den ska inte överdrivas. Det som hände i Halland var att en kommersiell salladsodling vattnades med smittat vatten och alltså spred sig bakterien till många människor och det blev några svåra fall. Men om man hanterar födoämnen rätt och är noga med att skölja maten ordentligt så undviker man många risker..inte bara ehec..
Det är väl inte ens till 100% fastslaget att det är kor som är smittpridare...men i detta fallet var det väl den troliga orsaken men vid fall med smittat badvatten så har det funnits teorier om att det kan vara kanadagäss som är boven i dramat.
Detta är ju säkert ingen ny bakterie men som med så mycket annat så har folk kommit ifrån hur man hanterar mat på rätt sätt...I stort sett överallt finns det bakterier som kan bli livsfarliga om de hanteras fel.
Jag som jobbar med kor borde ju ha ett stort risktillägg då om det är så farligt med koskit...jag utsätter mig ju för livsfara hela tiden när jag mockar skit..för att inte tala om nr man tvätter lagorn med högtryckstvätt...då blir man ju nästan inmpregnerad med gödsel..
Vi har rekommendationer om att se till att barn som umgås med våra djur tvättar sig innan dom äter nåt och man får inte bjuda folk på opastöriserad mjölk...särskilt inte små barn. Men man skall ändå låta barn umgås med djuren för den glädjen och nyttan de har av det är betydligt större än risken att bli sjuk..
Så som sagt...det är nog en större risk att sätta sig och barnen i bilen och åka på semester än att gödsla ina grönsaker och låta barnen gosa med små söta kalvar...
CITAT (Tesa @ 22-07-2007, 12:31)

Då ska man nog undvika att åka bil och flyga också...för att inte tala om att bada..
Det finns en risk JA..men den ska inte överdrivas. Det som hände i Halland var att en kommersiell salladsodling vattnades med smittat vatten och alltså spred sig bakterien till många människor och det blev några svåra fall. Men om man hanterar födoämnen rätt och är noga med att skölja maten ordentligt så undviker man många risker..inte bara ehec..
Det är väl inte ens till 100% fastslaget att det är kor som är smittpridare...men i detta fallet var det väl den troliga orsaken men vid fall med smittat badvatten så har det funnits teorier om att det kan vara kanadagäss som är boven i dramat.
Detta är ju säkert ingen ny bakterie men som med så mycket annat så har folk kommit ifrån hur man hanterar mat på rätt sätt...I stort sett överallt finns det bakterier som kan bli livsfarliga om de hanteras fel.
Jag som jobbar med kor borde ju ha ett stort risktillägg då om det är så farligt med koskit...jag utsätter mig ju för livsfara hela tiden när jag mockar skit..för att inte tala om nr man tvätter lagorn med högtryckstvätt...då blir man ju nästan inmpregnerad med gödsel..
Vi har rekommendationer om att se till att barn som umgås med våra djur tvättar sig innan dom äter nåt och man får inte bjuda folk på opastöriserad mjölk...särskilt inte små barn. Men man skall ändå låta barn umgås med djuren för den glädjen och nyttan de har av det är betydligt större än risken att bli sjuk..
Så som sagt...det är nog en större risk att sätta sig och barnen i bilen och åka på semester än att gödsla ina grönsaker och låta barnen gosa med små söta kalvar...
Tack! Kunde inte ha sagt det bättre själv!
Det är nog ett under att man lever. Växte upp på ett litet hobbyjordbruk med kor hästar getter och grisar. Maten kom från skogen och gården, och konstgödsel kan jag lugnt säga att det inte fanns pengar till. Men vad gjorde det, det fanns ju fulla dyngkasan. Men man fick ju lära sig att skölja allt, och tvätta sig innan man åt nåt. För vem f-n vill äta bajs?
Håller med om att man inte ska överdriva riskerna, men helt klart ökar sjukdomstrycket mot våra husdjur, speciellt de industriella uppfödningarna kan snabbt sprida smitta till många djur och stora områden. Billiga transporter och enormt ökade långfrakter hjälper till. Höns, kor och grisar är, om jag förstått saken rätt, väsentligt mycket sjukare nu än på exempelvis 1970/80-talet - åtminstone om man talar om sjukdomar som kan skada oss människor. Campylobakter, coli-bakterier, Yersinia, Salmonella, de har alltid funnits, men det nya är väl exempelvis att den EHEC-bakterie som det talas om är en ny och mer aggressiv variant. Tog bland annat livet av några barn i Norge för något år sedan. De hade ätit speke-korv om jag minns rätt.
Snart har vi väl dvärgbandmasken här så vi kan glömma att plocka blåbär, hallon och lingon och äta utan att koka dem först...*mutter*...djursmugglare borde få bo i fängelse oftare än idag. (Händer väl aldrig att hundsmugglare får fängelse etc, om det inte handlar om att de undanhållit skatt...:/ )
Dito Verde
22-07-2007, 13:39
Hej
Vilket intressant diskussion det blev. Jag tycker att det är viktigt att vara medveten om riskerna med tarmbakterier. Det kanske är sant att det är farligare att åka bil men inte kan man väl strunta i andra risker därför? Nu vet vi ju var ehec-bakterien finns, vi vet hur den smittar och vi vet hur sjuk man kan bli. Då MÅSTE vi väl använda den kunskapen och vara lite försiktiga i vår hantering av färsk kogödsel? Det verkar som om vi har glömt av det mest basala, det som man verkade veta bättre förr, att man ska tvätta händerna och skölja grönsakerna. Förr åt man förresten mest kokta grönsaker. Sallad och sånt är historiskt sett ganska nymodigt. Förr städades det oftare och mera noggrannt trots avsaknad av moderna hjälpmedel. Men så var också infektionsjukdomar den vanligaste dödsorsaken bland folk (och kanske fä). Nu dör vi ju som sagt i trafiken istället. Vi har globalt sett oerhörd hög levnadsstandard, vi är välvaccinerade, välnärda och friska och glömmer lätt av varför vi måste tvätta händerna och städa.
Men måttfullhet är väl också en dygd? Överdrift i all form undanbedes...
/p
skogstroll
22-07-2007, 13:41
gäller det bara kogödsel eller även häst, höns osv
Dito Verde
22-07-2007, 13:58
Just EHEC är mest förknippat med nötkreatur. Har hittats hos får och gris men i huvudsak nöt.
Hästgödsel är väl mera förknippat med stelkramp om den inte brunnit. Vi är ju som tur är välvaccinerade mot stelkramp.
Hönsgödsel vet jag inget om men ca 25 % av sveriges höns har ju campylobakter. Utländska höns har ofta salmonella. men jag vet inte om man kan hitta smittämnen i gödslet. Alla djur har gott om tarmbakterier. Det är nog klokt att skölja grönsaker väl i friskt vatten.
Listeria finns i marken...
All gödsel kan innehålla salmonella...
Listan är oändligt lång men trots alla risker så kommer ingen konstgödsel in i min trädgård. Här använder vi kodynga och gräsklipp. Barnen får leka med kalvarna och äta bär direkt från trädgården. Det är bra att vara medveten om riskerna men man ska inte överdriva ändå...
Jag skulle tro att det stora problemet med smittor är hanteringen av maten...inte av gödseln...
Man har förlorat kunskapen om hur man hanterar mat på rätt sätt. Förr var det livsnödvändig att ta väl vara på den mat man hade..idag är det inte så noga, man köper nytt om det blir dåligt..om man inte råkar ställa in det i kylskåpet igen...Folk ser på utgångsdatum istället för att lita på ögona och inte minst näsan..
Dito Verde
22-07-2007, 16:04
Håller med dig. Jag vill inte heller ha konstgödsel... Men som sagt är det bra att vara medveten. Då klarar man sig långt. Det är dumdristigt att blunda för riskerna.
Hej då
/p
Det är väl så också att om man utsätts för bakterier i mindre mängd regelbundet så blir man mer motståndskraftig också..Det är inte bra att vara FÖR hygienisk heller..
Bondungar är ofta väldigt friska barn!! Mina barn har knappt varit hemmma en dag från skolan t.ex..
Dito Verde
22-07-2007, 16:39
Visst är det så. Bakterier gör mest nytta. Men ibland slår de till och orsakar ovälkommen infektion. Det vill man inte ha. När man får en spridning av impetigo (svinkoppor) eller vinterkräksjuka (virus, inte bakterier, men äckligt smittsamt) så är det bra att ha lite kunskap så att man minska onödig spridning.
Hälsningar
/p
Ibland när jag läser om människors halft hysteriska rädsla för bakterier, koskit mm mm så suckar jag bara djupt.
Jag växte upp på en bondgård, lekte bland koskit, DDT, spillolja och fan vet allt. Badade i ett igenväxt och lerigt stenbrott. Plockade kreosot från telefonstolparna och använde som tuggummi.
Om det fanns fog för ens hälften av människors hysteriska rädsla för allt som inte är descinficerat med klorin och hibiscrub så skulle jag varit död minst 10 gånger om vid det här laget...
Dito Verde
22-07-2007, 20:51
Nä, hysteriska tycker jag inte heller att vi ska vara. Men lite sunt bondförnuft är bra. Lika väl som jag tycker att vi ska ha respekt för varandra så ska vi ha respekt för andra levande varelser. Inte minst bakterier och virus.
/p
...lite konstig blev den här tråden tycker jag...
Chamomille
22-07-2007, 22:18
CITAT (Tesa @ 22-07-2007, 23:11)

...lite konstig blev den här tråden tycker jag...

sqrulan
23-07-2007, 00:27
CITAT (kollba @ 22-07-2007, 20:47)

Ibland när jag läser om människors halft hysteriska rädsla för bakterier, koskit mm mm så suckar jag bara djupt.
Jag växte upp på en bondgård, lekte bland koskit, DDT, spillolja och fan vet allt. Badade i ett igenväxt och lerigt stenbrott. Plockade kreosot från telefonstolparna och använde som tuggummi.
Om det fanns fog för ens hälften av människors hysteriska rädsla för allt som inte är descinficerat med klorin och hibiscrub så skulle jag varit död minst 10 gånger om vid det här laget...
HAR du tuggat kreosot????Va...
Jag antar att det var kreosot...
En svart massa som mjuknade i solsken och gick att tugga på. Telefonstolparna var impregnerade med det...
Du tror inte det var kåda från själva träet? Det blir hårda klumpar som går utmärkt att tugga till tuggummi. Eller möjligen tjära.
När jag var liten bytte de telelfonstolparna hemma till tjärade, men de gamla kan gott ha varit kreosotbehandlade. Så det kan nog ha varit kreosotmålad kåda du tuggade.
kerstin z5-6
23-07-2007, 20:20
"Om det fanns fog för ens hälften av människors hysteriska rädsla för allt som inte är descinficerat med klorin och hibiscrub så skulle jag varit död minst 10 gånger om vid det här laget..."-Jag med ....för att inte tala om all stelkramp jag borde ha efter alla rostaggar
Och nu är det väl just klorin och hibiscrub som tar död på naturlig flora som är farlig ...
livet är farligt, man kan dö av det ...lite kodynga är en minimal fara i det stora sammanhanget...
Och sist jag kollade var det kötthantering, dvs dåligt upphettat kött som var en vanlig smittkälla vid ehec -inte trädgårdsarbete
Handhygien vid matlagning är naturligtvis jätteviktig
Skogsbrynet
24-07-2007, 07:00
Allt verkar väldigt farligt, men jag har i allafall överlevt trots att jag har jobbat på en infektionsklinik under många år. Där var det viktigast att tvätta händerna , för att inte sprida smitta. Den här diskussionen verkar inte ha så mycket att göra med Köksträdgården och lägg inte sten på bördan för våra bönder.
Jan Lindgren
24-07-2007, 14:48
Hej!
Ett par av jordbruksverkets rekommendationer.
"Undvik att sprida gödsel på växande grönsaker, rotfrukter och bär som äts råa."
"Tvätta alltid händerna efter kontakt med djur eller deras avföring."
Tvätta händerna är självklart för oss vuxna men småbarn som varit i naturgödslad jord glömmer det ofta. Sköter man trädgården med förnuft så kan barn även i fortsättningen dra upp en morot och njuta direkt.
MVH
Jan Lindgren
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.