Dito Verde
Denna vegetariska lasagne har jag gjort i flera år. Jag gör ofta en stor sats som blir lunchlådor. Den är mycket uppskattad som bjudmat. Gästerna blir särskilt imponerade när innehållet kommer från den egna trädgården. En gång var t om de krossade tomaterna egna. Då blev den bäst.
Det är inte mitt recept, har glömt var det kommer i från. Något café någonstans har jag för mig.

Till 6 pers:
Sås:
2 morötter
2 zucchini
2 gula lökar
2 vitlöksklyftor
½ chilipeppar
olja (jag brukar ta olivolja)
1 burk krossade tomater
1 dl vispgrädde
2 tsk salt
½ tsk strösocker
1 krm nymalen svartpeppar
blad från ½ kruka basilika

Fyllning:
250 g fryst bladspenat (jag tar frysst, eller färsk beroende på årstid. Mangold går oxå bra.)
200 g fetaost
8-10 lasagneplattor
150 g god riven ost att strö över

Skala och skär morötterna i korta stavar och zucchinin i bitar. Skala lök och vitlök och hacka dem samt chilin och fräs dem mjuka i oljan. Till sätt morötter och zucchini och låt det mjuka till sig lite.
Tillsätt tomatkross, grädde salt, socker och peppar. Låt puttra på svag värme i 10 min. (minst, gärna 20 min).Ta grytan från plattan och tillsätt strimlade basilikablad.

Fördela 1/3 av såsen i en ugnsäker form. Strö över hälften av spenaten (urkramad om den varit fryst) och hälften av fetaosten i smulor. Täck med ett lager lasagneplattor. Varva ett nytt lager sås, spenat, fetaost och lasagneplattor.
Avsluta med ett lager sås och riven ost.

225 grader, ca 25 min.

Servera med färsk blandad grönsallad (innehållande ruccola)

Lycka till.

Elisabeth P
MUMS!!!
detta måste testas.
Jag förstår att gästerna blir impade när allt är egen skörd, vilket jag tyvärr inte skulle kunna skryta med.
ystadhelen
Jättegod lasagne!
Vi var tre pers. och allt tog slut!
Mvh: Helen
zissi
Jag blev osäker när jag skulle skriva matnotan nu. Är det vanliga torra plattor el. de färska? Ska bli helgmat tänkte jag. Låter jättegott.
Mvh zissi
ystadhelen
Jag använde Barillas torkade lasagneplattor.
Funkade finfint!
Castea
w00t.gif Oj, vilket recept! Måste prövas snarast! Tack!
Clella
Mums! Testade receptet i helgen och lasagnen var jättegod! Var dock lite väl generös med chilin - det blev HETT! w00t.gif
Dito Verde
Kul att ni gillade receptet. Det är verkligen en favorit här hemma. Jag gör den ofta, och särskilt nu när zucchinin mognar.
Jo, en halv liten chili räcker...det är lätt att göra den för stark. Ibland har jag tagit sådan där krossad tomat med färdig chilismak. Det är ok, men med riktiga råvaror blir det bäst.
/p
Siggan
Hej, vilken Lasagne toppengod!!!, det kommer att bli en favorit, tack så mycket, roligt med något nytt.
MVH Siggan
rosita
Verkligen god lasagne! thanks.gif Den kommer vi garanterat att laga fler gånger!
skogstroll
det måste vara supergott, synd man inte odlar sin egen grädde smile.gif
Nauti
CITAT (skogstroll @ 04-09-2009, 16:27) *
det måste vara supergott, synd man inte odlar sin egen grädde smile.gif
Kanske får bli nästa års projekt? Odla sojabönor och göra sojagrädde av det tongue.gif
pimpim2
Varför inte en ko? Den kan ju användas till mycket.
Skruttis
Låter jättegott och ska definitivt provas. tummenupp.gif
Vi har grönsaker i överflöd just nu så vegetariska recept passar väldigt bra.
zissi
Hur mycket väger en normalstor zucchini??

zissi
CITAT (Dito Verde @ 28-07-2007, 13:07) *
Denna vegetariska lasagne har jag gjort i flera år. Jag gör ofta en stor sats som blir lunchlådor. Den är mycket uppskattad som bjudmat. Gästerna blir särskilt imponerade när innehållet kommer från den egna trädgården. En gång var t om de krossade tomaterna egna. Då blev den bäst.
Det är inte mitt recept, har glömt var det kommer i från. Något café någonstans har jag för mig.

Till 6 pers:
Sås:
2 morötter
2 zucchini
2 gula lökar
2 vitlöksklyftor
½ chilipeppar
olja (jag brukar ta olivolja)
1 burk krossade tomater
1 dl vispgrädde
2 tsk salt
½ tsk strösocker
1 krm nymalen svartpeppar
blad från ½ kruka basilika

Fyllning:
250 g fryst bladspenat (jag tar frysst, eller färsk beroende på årstid. Mangold går oxå bra.)
200 g fetaost
8-10 lasagneplattor
150 g god riven ost att strö över

Skala och skär morötterna i korta stavar och zucchinin i bitar. Skala lök och vitlök och hacka dem samt chilin och fräs dem mjuka i oljan. Till sätt morötter och zucchini och låt det mjuka till sig lite.
Tillsätt tomatkross, grädde salt, socker och peppar. Låt puttra på svag värme i 10 min. (minst, gärna 20 min).Ta grytan från plattan och tillsätt strimlade basilikablad.

Fördela 1/3 av såsen i en ugnsäker form. Strö över hälften av spenaten (urkramad om den varit fryst) och hälften av fetaosten i smulor. Täck med ett lager lasagneplattor. Varva ett nytt lager sås, spenat, fetaost och lasagneplattor.
Avsluta med ett lager sås och riven ost.

225 grader, ca 25 min.

Servera med färsk blandad grönsallad (innehållande ruccola)

Lycka till.

thanks.gif thanks.gif Dito Verde för ett toppenrecept! Jag gjorde dubbel sats i en långpanna och bjöd på i helgen och den blev mycket uppskattad av alla! Det kommer bli många repriser!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon