Bee
Ja, bland det mest triviala här i livet hör väl en hårborste. Icke desto mindre Jag har just stått och gjort rent mina 7 olika fönborstar. Några av dom samlade mest damm, bla den där stora runda som skull göra håret så voluminöst (köpt på en marknad nån gång och inte mycket använd). Den 8:e borsten använder jag varje dag så den blir oftare rengjord. Jag gör inte rent fönborstarna lika ofta. Dom används ju bara på nytvättat hår (tvättar det ca två gånger i veckan).

Det är en "muga-upplevelse" att stå och plocka bort hår från en borste. Men ibland räcker ändå inte tålamodet till. Tre av borstarna är köpta hos Kicks. Det ser ut som att dom skull gå att skruva isär för enklare hårborttagning men icke. Hur jag än vrider på handtaget går det inte att ta loss. Så det blir att stå där med pincetten angry.gif

Ok, efteråt är det rätt skönt att titta på alla rena fina borstar men ändå. Hur gör ni? Vet ni om det går att skruva isär borstarna?
gunvor
har inte några mängder av borstar - brukar dra igenom dom med en kam och få bort håret och sedan tvätta. Samma gäller hundborstarna - kamma igenom o dra bort o tvätta.

Har en gammal favorit - riktig borst - inget syntet - det känns nyttigt att borsta med den!
renate
Hm, jag gör som Gunvor för med kamm sedan tvätta jag.Fönborste inte så ofta för den ligger i hallen däe jag har fönen.
Bee
Jag använder ju inte alla samtidigt smile.gif - det beror på hårlängden. Jag går inte till frisören så ofta så ibland är det långt och ibland kort. Därav behovet av olika borstar. Mest använder jag en stor rund sk fönborste och det är väl den jag har mest problem med. Det är (vassa) svarta strån som liksom sticker ut från ett metallhölje. Jag tror den är gjord så att den varma luften från hårtorken kan gå igenom. Sen blir metallen jättevarm så borsten hjälper till att forma håret. Fiffigt egentligen men säkert skadligt över tid för håret. Hm. När jag tänker på det, jag har inte klippt mig sen september förra året - kanske dags för frisörbesök igen.

Skälet till rengöringen igår var att min gamla hårtork tog slut och jag var tvungen att skaffa en ny. Jag stod och blåste håret och plötsligt brändes en liten bit av håret, ca en enkronas storlek, ett par centimeter från huvudet högst uppe på. Som väl är kan jag dölja det lite så det inte syns så mycket men det var en liten överraskning minst sagt! Efter det ville inte värmen komma tillbaka till hårtorken så där stod jag. Jo, många fula ord blev sagda. Håret räcker lite nedanför halsen så att få det bortbränt så nära skalpen var inte kul.

Men nu har jag en ny hårtork och rena borstar smile.gif
Hannele
CITAT (Bee @ 01-08-2007, 01:01) *
Det är en "muga-upplevelse" att stå och plocka bort hår från en borste.

Mna rengör borste med kam och tvärtom, håren lossnar lätt då.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon