Sidor: 1, 2
Chamomille
CITAT (Stevieboy @ 03-08-2007, 02:14) *
Det är med bedrövelse jag ser hur lite kunskap en del människor verkligen har runt "detta ämne". Vilket ämne? Det har blivit många ämnen och den här tråden har åkt berg och dalbana upp och ner hit och dit. Jag minns då jag på 80 talet var engagerad i gayrörelsen och då kändes det nödvändigt. Jag arbetade på en remissinstans och skrev remissvar på riksdagens yttrande om partnerskapslagen. Då det var klart lämnade jag det som kändes var viktigt då. Men i denna tråd känns det som vi är tillbaka på ruta ETT igen.

Ni som skriver om ämnet HIV! Läs texterna mycket noga. Där finns mycket information. Smittskyddsinstitutet säger mycket riktigt och sakligt att HIV har ökat hos HS män det senaste året. Där står även att HIV ökar bland unga narkomaner. Vad kan det innebära? Informationen att drogerna är så vanliga i unga kretsar är ju väldigt oroväckande bara den. Var är föräldrarna och vi andra vuxna som skall se till att detta måste ta ett slut? Vad är följderna av drogerna? Promiskuitet och oansvar följer naturligtvis drogerna hand i hand. Tror ni verkligen att HIV enbart överförs gnm sprutor bland narkomaner? Det tror inte jag. Jag tror mer på att man tappar omdömmet då det är droger och alkohol inblandat.
Fortsätter man läsa i smittskyddsinstitutets artiklar hittar man information som en del här inte vill läsa. Jag kopierar:
Under årets första halva har 252 hivfall inrapporterats till Smittskyddsinstitutet. Det är det högsta antalet per halvår sedan rapporteringen av hiv startade för 20 år sedan.
Hivepidemin i Sverige har legat ganska stadigt på runt 300 nya fall om året under senare år. Den största andelen har smittats heterosexuellt, och de flesta av dem är personer som flyttat hit från hårt drabbade områden i världen.

Infekterat ämne? Name it! Men detta är Smittskyddsinstitutets rapport. Döm inte bögarna!
Det är lätt att använda HIV-frågan som ett slagträ mot homosexuella. Jag tycker att diskussionen om hur vi ska få slut på epedemin är jätteviktig. Men sluta fokusera den på bögarna. Alla människor borde ha ett ansvar mot varandra oavsett vilken sexuell läggning vi har. Vi vuxna, oavsett om det är våra egna barn eller andras, måste stå upp mer och bli djävligare morsor och farsor så att användandet av droger minskar. Det är en hård värld som ungarna växer up i. Det är lätt att förledas i dåliga vanor. Vi vuxna har ju faktiskt ansvaret för hur barnens framtid skall bli. Oavsett om vi har egna barn eller inte. Ungdommarna är framtiden och min pappa sa till mig en gång, fast han inte visste vad HS var, 75 år och uppvuxen i EFS: Använd kondom!
Sluta slakta bögarna i HIV-frågan utan fundera på hur vi gemensamt skall lösa HIV-frågan här i Sverige. Det gäller även hur vi beter oss utomlands och gentemot våra medmänniskor där.

Man ser problemet växa och då är det helt plötsligt bögarna som har ansvaret, inte jag, inte min man, inte mina barn.... BULL SHIT!
Steven

yes.gif
Farbror Blå
Intressant och mångfacetterad tråd jag skapade.. från att bara reta gallfeber på folk, har den engagerat om så andra.
Läs- och tänkvärda inlägg!
Stevieboy
CITAT (Farbror Blå @ 04-08-2007, 11:44) *
Intressant och mångfacetterad tråd jag skapade.. från att bara reta gallfeber på folk, har den engagerat om så andra.
Läs- och tänkvärda inlägg!

JA det verkar onekligen så giggle.gif

Det som förvånar mig är att detta är ett så hett ämne! År efter år efter år!

SU
Stevieboy
CITAT (Huggorm @ 04-08-2007, 10:59) *
Förstår inte syftet med pridefestivalen. Göra det mer accepterat med homosexualitet? Det fungerar tvärtom. De som redan accepterar denna sexuella avvikelse blir mer och mer positiva, tar till sig kulturen och vill förändra världen. De som från början var negativa, blir bara mer negativa. Det känns frustrerande att det snart är norm att vara homosexuell, att de skall få positiv särbehandling med egna lagar, att de skall dominera medierna osv. Det man gör är att provocera folk till att antingen vara starkt för, eller starkt emot. Någon likgiltighet är inte accepterat. Detta gör att alla de som ännu inte är redo för att acceptera gaykulturen blir tvingade att ta ställning, och därmed bli negativa. Hade man tagit det lite lugnare, så folk hade fått tid på sig att vänja sig vid tanken, så hade fler kunnat hamna på den positiva sidan.

Angående lagstiftningen så är det ju så som med alla andra lagar, de ska skydda individen. Man ska inte göra varandra illa. Det har skett frutansvärda övergrepp och det måste få ett slut. Har själv varit med om det många gånger och jag hoppas vi är överens om det! Hur provokativa människor än är i samhället så får man inte göra varandra illa, misshandel och så. Hur många brudar raggar inte på mig då jag går ut? De som är vana att få allt här i världen, varje karl de stöter på, får helt plötsligt nobben! De blir galna, jag fick en sönderslagen glasflaska i ansiktet och fick sy 16 stygn en gång av en brud. Det finns många provokativa männskor i olika kretsar. Inte bara i gay-kulturen. Tänk om jag skulle klappa på folk för att jag tycker att de beter sig avvikande och provocerande? Jag hoppas att det under inga omständigheter är i lagen förbjudet! rtfm.gif
Det är väl det som lagstiftningen handlar om. Partnerskapslagen är till för att den man lever med ska ha samma rättigheter som heterosexuella, arv osv. Inget konstigt med det heller.

Angående att acceptera, inte acceptera eller vara likgiltig så bryr jag mig personligen inte alls om det. Ta stälning till det Du den dagen då det berör Dig personligen. Kanske då Din son eller dotter kommer hem och berättar att han/hon är gay!

SU
Castea
Flikar in några av mina bilder från Stockholm idag. TOPPEN! tummenupp.gif

myskmadra
Kolla den här länken:
http://www.expressen.se/1.328125
myskmadra
Ganska trist test såg jag sen! Finns säkert roligare!
I DN har det varit många artiklar i Kulturdelen på sistone som belyser t ex polyamorösitet, transsexualitet mm.
Lyckas inte hitta dem på nätet för att kunna länka............
Jag tycker att det är härligt med mångfald även om den ibland kan vara provocerande för en själv.
Det är spännande när ens förutfattade meningar får sig en törn! Trist vore väl livet om det och ens synsätt på tillvaron
inte blev stadda i förändring. Tycker jag.

vindspel
Nu ska jag svara på den ursprungliga frågan, vi bjuder vi in Alf Svensson från kd, så kan han babbla om abortfrågan mm också. Och är det någon som vill prata om abort så skapa en egen tråd tycker jag för den här tråden förmodade jag skulle vara rolig, dumma mig. Men alla får ju ha sina åsikter coh det är ju bra att ventilera saker. Ja, varför inte strunt samma att tråden har vänt. Det var väl ett ämne som behövde ventileras. rolleyes.gif
Hannele
CITAT (Stevieboy @ 04-08-2007, 16:41) *
Ta stälning till det Du den dagen då det berör Dig personligen. Kanske då Din son eller dotter kommer hem och berättar att han/hon är gay!

Berör alla, vi har ju arbetskamrater, lumparkopisar, fotbollskompisar, släkt, arbetskamrater...
Stevieboy
Är det inte så att de starka reaktioner som kommit från Pride berör livsstilen och inte kärleken?
Det finns människor i samhället som vill synas och med extrema attribut. Jag har sälv inget emot det och jag lever inte så själv. Det är ju dessa som får folk att ta en funderare och det är väl kanske det som deras budskap är.
Oavsett så är det väl inget konstigt att två människor älskar varandra och att ta ställning till det kan ju inte vara något konstigt i sig. Min bästa väninna har blivit kär i en kille som inte är bra. Det enda jag vill är att hon skall bli lycklig. Det gäller väl även om hon skulle ha träffat en tjej. Vi vill väl våra närmaste deras bästa och är man lycklig i ett förhållande så kan man väl unna varandra det utan att tänka på könstillhörighet?
Jag tycker den här tråden verkligen fyller en funktion, det verkar glasklart att frågor måste ventileras. Kanske konstigt i ett trädgårdsforum, men varför inte? Vi trädgårdsintresserade måste väl också få diskutera andra saker än växter? Helbra tycker jag!

Vill avslutningsvis citera Bibeln, ett ord som betytt mycket. Läs gärna hela texten:

1 Kor 13:4-13

Kärleken är tålmodig och god
Kärleken är inte stridslysten,
inte skrytsam och inte uppblåst.
Den är inte utmanande, den vill inte något ont.
Den vinner inte glädje i orätten, men gläds med sanningen.
Allt bär den, allt tror den, allt hoppas den, allt uthärdar den.
Kärleken upphör aldrig................
När jag var barn, talade jag som ett barn, förstod som ett barn och tänkte som ett barn
Men sedan jag blev vuxen har jag lagt bort det barnsliga.
Ännu ser vi en gåtfull spegelbild; då ska vi se ansikte mot ansikte.
Ännu är min kunskap begränsad; då skall den bli fullständig som Guds kunskap om mig.
Men nu består tro hopp och kärlek, och störst av dem är kärleken!

Steven
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon