fruberglund
Idag styrde vi kosan mot gräsklipparaffären. Vi valde en Husqvarna med självdrift, ställbar hastighet m.m. Både mulchklippning och utkast åt sidan.

När vi kom hem provkörde vi den och vi är så missnöjda! angry.gif Provkörde den på en gräsmatta som är klippt för 2 dagar sen, klippte med lägsta höjden och den stannar hela tiden. Den klarar inte av att klippa ens 1 cm gräs. Gräset samlas och sätter sig mellan kniven och kåpan och kniven fastnar!!!

Jag som trodde Husqvarna var kvalité men det här är ju bara skit, vad ska man klippa för sorts gräsmatta med den här klipparen undrar jag? Det är en helt ny modell och dyr var den inte heller (3200:-) men nu ser man ju vad man fick för pengarna. Även fast den var billig så trodde jag inte Husqvarna gjorde skräpgrejer nono.gif

Mitt förtroende för Husqvarnagrejer känns borta och jag känner inte ens att jag vill byta mot en annan. En annan anledning att vi valde den här var för att den inte var så tung, alla andra modeller de hade var betydligt tyngre. Priset gjorde sitt till också såklart + att den hade allt vi var ute efter.

Jag ska ringa butiken imorgon och hoppas att jag får lämna tillbaka den men jag vet inte hur de gör när man provat? Nån som varit ute för det här och vet hur de brukar agera? Vissa ställen tar ju inte tillbaka använda/öppnade produkter men hur ska man kunna veta om det är bra om man inte får prova?

Kanske skulle skrivit det här i gräsklipparavdelningen men jag skulle vilja ha lite feedback och det känns som att det inte är lika många som läser där.
netaave
Var inte gräset blött då? För då händer ju det du beskriver med vilken självgående gräsklippare som helst
Margith
Vi har haft några olika gräsklippare genom åren (fast ingen husqvarna) och ingen av dem har klarat av mulchklippning i lägsta klipphöjd.
Det beckar igen! Om gräset är lite blött blir det ännu värre.

Vill du använda mulchklippningen måste gräset vara hyfsat kort, torrt och ställ in höjden på ungefär hälften, då funkar det jättebra wub.gif
ingrid fuxwall
Hur din lokala handlare hanterar reklamation är ju svårt för oss att svara på men generellt ska en gräsklippare klara vått gräs och det gör vår Klippo. Den sista köpte vi 99 och då kostade den ca. 5 000 och det tjänar man in på hur länge den hänger med.

Samma sak med alla andra trädgårds maskiner - det är farligt att köpa billiga, de håller sällan längre än vad garantin gäller

CITAT (Margith @ 02-08-2007, 21:14) *
Vi har haft några olika gräsklippare genom åren (fast ingen husqvarna) och ingen av dem har klarat av mulchklippning i lägsta klipphöjd.
Det beckar igen! Om gräset är lite blött blir det ännu värre.

Vill du använda mulchklippningen måste gräset vara hyfsat kort, torrt och ställ in höjden på ungefär hälften, då funkar det jättebra wub.gif

Vad är mulchiklippning?
anna_rispan
den klipper gräset extra så att det inte ska bli finfördelat o ramla ner i gräset

redigerta. ett inte för mycket
Snöflinga
Men Anne, var hamnar det då g.gif tongue.gif
anna_rispan
i botten av gräsmattan. inte uppepå som ett lock. är tanken iallafall. man får fortfarande inte klippa för mycket på engång o när det är blöt så kockar det ju i hop sig lite iallafall.
fruberglund
Det var inte blött och 1 cm ska det ju klara i vilket fall som helst. Våran gamla Stiga som vi ska avpolettera för att den vibrerar för mycket i handtaget (vibrerar så händerna domnar) har vi aldrig haft något problem med, vare sig med blött eller torrt gräs och den är ingen dyr modell heller. Speciellt inte med klippning i så kort gräs.

Hade jag ställt den på högre så hade det ju inte klippt av nåt istället eftersom gräset redan var kort och vad är då vitsen med en gräsklippare??? wacko.gif

Jag ska ringa imorgon så får vi se vad de säger. Ja Klippo är bra har jag hört men tyvärr inte i våran prisklass, en självgående Klippo kostar dubbelt så mycket och även om den håller länge så har vi inte pengar till det för tillfället. Men hade vi haft det så hade vi självklart satsat på det...finns alltid bättre att få men då kostar det desto mer också.

Det är både mulch och utkastare på den vi köpte och inget av det funkade. Gräset lägger sig i ytterkanten och fastnar mellan kniven och kåpan även fast det är torrt...nån som inte tänkt igenom konstruktionen riktigt känns det som (ny modell som sagt).
Gloriana
Det låter himla konstigt. Min gamla gräsklippare var en Stiga och den mulchade - dock kunde man inte välja att samla upp istället. Den klippte allt och stannade eländet så berodde det på stora stenar som inte syntes blink.gif Jag tycker det låter som om klipparen inte har de funktioner som utlovats - pengarna tillbaka alltså. Ska bli intressant att höra hur det går för er! Lycka till!
fruberglund
Ringde till butiken idag, han hade aldrig hört talas om det här och han hade sålt massor med såna klippare som ingen klagat på. Han frågade serviceteknikern och de kom fram till att han skulle komma ut hit och titta på den.

Nu har serviceteknikern varit här och samma sak hände för honom. Anledningen??? Jo, klipparen är för klen för våran täta och fina gräsmatta wacko.gif blink.gif Jag som trodde/tyckte vi hade en skitgräsmatta men enligt honom var den jättefin, han hade aldrig sett en så tät gräsmatta laugh.gif

Han provklippte på lägsta och då stannade den (gräsmattan är klippt för ca 2 dar sen). Sen klippte han ner det till hälften av vad det var nu och provade lägsta igen och den stannade ändå. Den klarar alltså inte ½-1 cm gräs.

Stigan vi har nu är inga problem att klippa på lägsta med, den har aldrig stannat. Han fick prova den också och märkte skillnaden. Han var helt förvånad att det blev såhär.

Han förstod i alla fall att vi inte kunde behålla den här som det var. I så fall skulle vi behöva klippa 3 ggr på samma ställe för att komma ner på lägsta och det har vi varken tid eller lust till när vi har småbarn och heltidsjobb båda två. Vi vill kunna göra som vi har gjort med Stigan och lämna det upp till 1 vecka och sen klippa på näst högsta läget och sen på näst lägsta utan att maskinen ger upp efter några meter. Men det kanske inte går med Husqvarnas maskiner.

Självklart ska vi få byta, han skulle fixa nåt bra sa han. Vi ska byta upp oss ett snäpp till nästa med kraftigare motor och bredare klippbredd. Nackdelen blir ju att den blir tyngre men det är ju inget att göra åt. Hoppas den är bättre bara, det tror jag inte förrän jag ser det unsure.gif

Gloriana
rotfl.gif En gräsklippare som bara kan klippa skruttiga gräsmattor rotfl.gif Otroligt roligt! Jag har nog aldrig haft någon fin gräsmatta då. Jag håller tummarna för större succé med nästa maskin!
fruberglund
Ja, visst är det skrattretande biggrin.gif

Vi ska se om vi bara kan få lämna tillbaka den istället för att byta. De blir säkert tjuriga men man kan ju fråga i alla fall. Känns lite anti mot Husqvarna nu och vi vill helst inte ha en tung maskin om vi kan undvika det. Dessutom känner vi inte att vi har råd att lägga 1300:- extra nu, hade vi vetat att det skulle bli så dyrt så hade vi nog väntat med att köpa klippare till våren istället.

Ja, vi får se vad de säger.
Lady Hamilton
Vi har haft gräsklippare av märket Husqvrna i 12 år (samma) och aldrig haft några problem. Vi kan välja mellan vanlig klippning med uppsamlare, Klippa med utkast eller Multiklipp. Och det är 7 olika klipphöjder som man kan välja på.
Endast om gräset varit väldigt högt eller väldigt bött har det "geggat" i hop sig. Så ni måste ha haft en väldig otur med eran gräsklippare.
fruberglund
Vad heter den ni har nu Lady Hamilton? Jag kollade lite på deras hemsida idag men tyvärr så står ju inte vikten på alla maskiner. Hittade ett par som skulle kunna vara intressanta för oss men jag sa åt min man att fråga först om försäljaren tror att nån av dem funkar på vår gräsmatta.

Det känns nästan som att vi fick ett måndagsexemplar wacko.gif Får hoppas på bättre tur vid ett ev. byte. Och visst SKA Husqvarna vara ett bra märke men som med allt annat så får man ju vad man betalar för.

Även om det var en billig modell så trodde man ju ända att den skulle vara bättre än den var just för att det var ett märke. Men även de dyra, kända "Svenska" märkena har ju sålt ut sig och grejerna tillverkas i kina/japan eller vart det nu är.

Återkommer med rapport i eftermiddag med vad det blev för nåt tongue.gif
Lady Hamilton
Den heter Husqvarna Royal 43S och den har fungerat klander fritt i 12 år blush.gif
fruberglund
Det blev ett byte och nu är vi nöjda! Den nya funkar mycket bättre men så är det mer hk i motorn också. Det blev en ny modell igen och vi fick lite rabatt på priset så det var nog en bra affär. Tog med uppsamlare också eftersom det inte blev dyrare än en utan. Så nu har vi trioklippmaskin (multi/bio-klipp, utkast och uppsamlare) laugh.gif

Den heter R145SE. Mycket nya finesser som vi inte har på den gamla också. Det enda jag inte kommer överens med är den steglösa självdriften (man kan välja hastighet själv mellan 0-5 km/h) men det är nog en vanesak.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon