Full version: Torr slänt
Olle F
Vi har en stor, torr och mycket brant slänt på vår gård. Den består främst av tung lerjord och den blir bara torrare ju högre upp man kommer! Vi håller just nu på att anlägga en rabatt över i stort sett hela slänten och vill gärna ha tips på växter, samt tips på hur vi ska förbättra förhållandena i slänten. Vi har redan en del växter där (nävor, kuddflox, taklök samt mosippa och grönlandsfingerört på de mer skonsamma fläckarna) vi sätter också mycket sten för att hålla jorden kvar på sin plats och för att hålla fukten, och vi byter ut jorden till mer torv- och sandblandad jord. Vi har dock lite dålig fantasi när det gäller att hitta fler solälskande och totktåliga växter och behöver lite hjälp med att välja... confused.gif (Vi bor för övrigt i zon 4-5)
kerstin z5-6
Limonium latifolium perenn risp -moln av lila lavendelliknande blommor
så själv -lätta

Penstemon fa P digitalis "Husker red och P serrulatus klarar lerjord om det är torrt

Sedum tex Frosty morn -vaarigerad kärleksört

lammöron och sandmalört är pålitliga torrisar
Högre och lika tåliga -Mjölkklockor

stenfjärva -blåaktigt bladverk blommar maj -augusti m den klipps efter blom 30 cm hög
ängsvädd
CITAT (Olle F @ 03-08-2007, 17:49) *
vi byter ut jorden till mer torv- och sandblandad jord.

Jag undrar om inte lerjorden är bättre i en brant slänt, det känns som att den inte spolas bort lika lätt av regnet som sand och torv confused.gif
Ophelia
Massor av lökar!!
Åsa, mälardalen zon 2
Jag har planterat en stor och solig + ganska torr slänt här som aldrig vattnas (i detta område av mälardalen brukar vi inte få många mm regn om somrarna här är det snustorrt i skogen just nu) där växer: kantnepeta, citrontimjan, lavendel, edelweiss, fjällsippa, olika sorters geranium, kattfot av olika slag, rosenskära, drakmynta, röd rudbeckia, purpurklätt, lammöron, borstnejlika, kärleksört och någon annan slags sedum som jag inte kommer ihåg vad den hette, bergenia och någon slags dillig malört tror det var japansk malört. +jag har stoppat ner massor av lökar scilla, krokus, pärlhyacint, botaniska tulpaner mm. Rabatten är vid infarten till bostadsrättsområdet och ser mycket trevligare ut än fältet med halvdöd ölandstok och spirea som Skanska hade planterat, rabatten har nästan 10år på nacken nu och många som flyttat hit har nämnt att de blev så positivt inställda när de körde in till området och såg planteringarna att de beslät sig för att köpa ett hus, så fina planteringar kan öka på husvärdet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon