Sitter och kollar på AoT:s listor och ser en ide att bygga en rosrabatt (brunn) av grästorvor. Man ska "mura" den med gräset neråt och på så sätt bygga en kant.
Det skulle nog bli himla snyggt på min rabatt tror jag. Men...Växer inte gräset upp ändå? Man skulle ju kunna lägga plast på insidan och på så sätt slippa ogräs i själva rabatten, men om det växer långt gräs på kanten blir det ju inte bra, särskilt som jag funderar på åkerbär där
Gaaaaah, vilken beslutsångest! Grästorv har jag obegränsat av, enkelt och billigt, medan torvblock kostar en smärre förmögenhet. Men jag vill inte gå å handrycka gräs på ett otal meter rabatt heller. Kanske blanda?
Några tips och erfarenheter?
kerstin z5-6
10-08-2007, 11:29
skippa åkerbäret om du inte vill ha rabatten invaderad -de är rampant i norr .. men går ju an om man vill ha den som marktäckare i hela rabatten ..
grästorv komposterar jag i den mån jag fick sådan .. numer är det sällan . jag kväver gräs en säsong sommar + under vintern -o gräver på våren
Ajdå, är de så ivriga... Det hade jag ju inte tänkt mig, då får de bo nån annanstans, och då skulle det väl på så sätt kunna funka med grästorven, om jag orkar handrycka gräs runt vill säga...Och det orkar jag ju inte. Shit, jag som har så gott om den, den nya komposten är ff pytteliten och redan överfull så det hade varit skönt å bli av med den.
Men när man kväver gräset, kan man då utan vidare bara gräva om alltihop utan att man får en gräsrabatt?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.