Full version: Lewisia
Sidor: 1, 2
tepa
Tack igen, Gunilla. Jag planterade om dem igårkväll. Grävde upp de två och lade grus i hålet och runtomkring. Jag planterade dom i en slänt, då när jag hade köpt dom. Det är torrt och magert där, därför satte jag dom dit. Visste att dom ville ha det så, men vad jag inte visste, var att de ville ha tak på vintern och att de inte ville ha köpejord. Köpejord satte jag då, för att få lite mera matig jord. Så nu hoppas jag att de gillar läget lite bättre. Och en sån där Tweedeyi ska jag köpa, om jag hittar här på Åland.

Hälsn Tepa
Alba
I år är jag lite senare med mina "partytält" men nu känns det som det är dags. Jag vågar inte chansa att täcka senare men det beror ju också på var i landet man bor.

Den här tråden har blivit ett bra "kom ihåg" för mig..........därför skriver jag när jag lägger plastburkar på mina Lewisior.
Erland
De vanliga Lewisia cotyledon kultivarerna behöver inget vinterskydd om de står ordentligt väldränerat. Jag har haft sådana ute i många år utan skador.
Betty
Mina broklewisior står inte så värst väldränerat så de kommer att få stå under "partytält" lite senare, men inte riktigt än, för de behagar blomma ett varv till just nu. De brukar blomma ett varv till varje höst. smile.gif
Alba
Jag har inte heller så väldränerat så jag chansar inte nu när den vuxit och blivit så fin.
Men även jag måste vänta.....min står också i full blom.
Alba
Nu är det party i blombänken. Inbjudna är mina 2 Lewisia.......de har var sitt partytält.

Jag hade inte nerver att vänta längre. Temperaturen kryper sakta neråt och regnet gör sitt lite då och då.
Så idag satt jag plastbyttor över mina små. Jag hoppas det går bra även i vinter.
Alba
Nu är det slut på partyt - idag ska mina Lewisior fram i solljuset.

Om någon undrar varför jag skriver så är det en bra minnesanteckning för mig - då vet jag när jag ska täcka och när jag ska ta av plastburkarna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon