|
Jag har en undran som gäller Lewisia.
Jag har läst att Lewisia är känslig för regn och fukt. Nu när vi närmar oss hösten och regnen brukar komma tätare har jag en fundering om man skall täcka Lewisia mot väta.
Jag har sett någon gång att man kan täcka med en plastlåda. Hur gör ni ?
kerstin z5-6
11-08-2007, 21:05
plastsskiva genomskinlig hålls upp av liten sten -nertyngd av en annan -luften ska cirkulera
Genomskinlig godislåda (sån där som de haft lösgodis i, som man får gratis på affären/kiosken) med utskurna sidor, så det ser ut som ett miniatyrpartytält...
Åh tack....vilka smarta tips. Nu ska jag testa i höst.
Kan lådan vara kvar för vintern eller bör man ta bort den. Jag tänker om snön kommer så "skyddar" lådan mot snö och växten får inte sin snöbädd direkt på sig.
KarinSKARA
23-10-2007, 14:13
CITAT (Alba @ 23-10-2007, 13:12)  Kan lådan vara kvar för vintern eller bör man ta bort den. Jag tänker om snön kommer så "skyddar" lådan mot snö och växten får inte sin snöbädd direkt på sig. Jag har en Lewisia tweedyi och det är den enda växten jag täcker i trädgården. Jag låter "burken" sitta kvar över hela vintern. Lewisia 'Little Plum' klarar att vara utan hos mig.
Samma här, burken får vara kvar hela vintern (om jag kommer ihåg att sätta dit den öht... förra vintern glömde jag - men det gick bra ändå) .
Alexander-VG-zon3
23-10-2007, 14:59
CITAT (Alba @ 23-10-2007, 13:12)  Kan lådan vara kvar för vintern eller bör man ta bort den. Jag tänker om snön kommer så "skyddar" lådan mot snö och växten får inte sin snöbädd direkt på sig. ja den kan vara kvar hela vintern . snö bäddar in 'lådan' = växten ingår i det också . CITAT (Betty @ 23-10-2007, 15:57)  Samma här, burken får vara kvar hela vintern (om jag kommer ihåg att sätta dit den öht... förra vintern glömde jag - men det gick bra ändå) . oj vi skrev visst samtidigt
kerstin z5-6
23-10-2007, 15:01
Beror ju även på placering -sluttar det rabatten är väldränerad brukar det gå bra
OK tack för era svar. Då får lådrona vara kvar.
Kan jag ta bort mitt "plastlådetält" nu eller först när frostrisken är över ?
Christer i Falköping
30-04-2008, 16:56
Nu.
Hej !
Tänkte bara tipsa om att Christer i Falköping verkar vara så kunnig på det mesta. Får jag rosa dig på detta viset, Christer? Du var den första i min Odlahistoria, som svarade på en fråga ställd av mig. Därför kommer jag för evigt att komma ihåg dig. Christer i Falköping tipsade om att sätta en plastbunke över Lewisian, läste jag tidigare i en tråd. Men nu såg jag att du hann före med ett svar, Christer.
Hälsn Tepa
Christer i Falköping
30-04-2008, 19:44
Nu får du mig att rodana Tack skall du ha. Christer.
Tack för ditt svar.
Betty....tack vare ditt fins tips om "partytältet" har min Lewisia klarat vintern och blommar nu så fint.
[attachment=19542:11_juni_004.jpg]
Så kul Alba!  Mina lewisior med blommar nu men som du ser mycket mer sparsamt än dina (jag glömde ställa partytältet över dem i höstas...  ) [attachment=19553:2008_06_11_019.jpg] Lewisia cotyledon - Broklewisia [attachment=19554:2008_06_11_020.jpg] Lewisia nevadensis - Klipplewisia (den har nästan blommat klart för i år, de sista blommorna orkar inte öppna sig idag för det är för mulet.)
Christer i Falköping
11-06-2008, 17:08
Mina kommer med ett andra flor för i år nu. Christer.
Lady Hamilton
11-06-2008, 17:12
Får du någon planta över som behöver "adopteras" så vet jag ett bra hem................
Christer i Falköping
11-06-2008, 18:17
Hoppas på fröer och då kommer det några till dig nästa år. Christer.
Fågelvägen
11-06-2008, 18:20
Jag hade också läst om Lewisians känslighet för vinterfukt, så jag byggde en speciell Lewisiaklyfta med en utskjutande sten över när jag höll på med mitt stenparti. Vintern var ju mild och inte särskilt blöt och min provplanta klarade sig bra. Den blommade häftigt i våras, men ser ut att ta det lite lugnare just nu. Bild (för stor att lägga in här) finns på min hemsida
Christer i Falköping
11-06-2008, 19:09
Bättre kunde du inte ha planterat den! Christer.
Happ det måste vara därför som min Lewisia inte har några knoppar eller blommor...men förra året fick den en massa blommor men då hade jag inte täckt över den...  ...undrar om jag ska täcka över den nu eftersom det regnar på den lite till och från nu...
Christer i Falköping
11-06-2008, 19:44
Nä, aldrig under sommaren. Det är kombinationen vinter och fukt i rosetten som dödar. Nu gillar den att bli blöt. Christer.
Men varför kommer det inga knoppar/blommor på den då?
Överbölingen
12-06-2008, 08:44
Intressant! Hittade den här tråden därför att den puffats upp.
Jag har i 4 år inte haft en aning om täckning av Lewisia. Har några ex som står kvar i pallkragar i väntan på slutstation. Äldsta runt 4 år några från förra årets sådd. Lite blandade. De har stått i pallkragar hela tiden med ca 70 cm snö över och någon veckas isbad innan tjälen släppte. Alla mår bra!!! Lera, sand och plantjord i kragarna.
CITAT (Fågelvägen @ 11-06-2008, 19:20)  Jag hade också läst om Lewisians känslighet för vinterfukt, så jag byggde en speciell Lewisiaklyfta med en utskjutande sten över när jag höll på med mitt stenparti. Vintern var ju mild och inte särskilt blöt och min provplanta klarade sig bra. Den blommade häftigt i våras, men ser ut att ta det lite lugnare just nu. Bild (för stor att lägga in här) finns på min hemsidaVilken bra ide med stenen som tak. Det skall jag prova i stugan där jag har börjat med ett stenparti. Så fin hemsida du har. Tittar och gottar mig. CITAT (Betty @ 11-06-2008, 15:20)  Så kul Alba!  Mina lewisior med blommar nu men som du ser mycket mer sparsamt än dina (jag glömde ställa partytältet över dem i höstas...  ) [attachment=19553:2008_06_11_019.jpg] Lewisia cotyledon - Broklewisia [attachment=19554:2008_06_11_020.jpg] Lewisia nevadensis - Klipplewisia (den har nästan blommat klart för i år, de sista blommorna orkar inte öppna sig idag för det är för mulet.) Nämen fy......visste du inte att Lewisia är riktiga partypinglor.
CITAT (Alba @ 12-06-2008, 14:07)  Nämen fy......visste du inte att Lewisia är riktiga partypinglor.
Christer i Falköping
12-06-2008, 16:52
CITAT (Överbölingen @ 12-06-2008, 09:44)  Intressant! Hittade den här tråden därför att den puffats upp.
Jag har i 4 år inte haft en aning om täckning av Lewisia. Har några ex som står kvar i pallkragar i väntan på slutstation. Äldsta runt 4 år några från förra årets sådd. Lite blandade. De har stått i pallkragar hela tiden med ca 70 cm snö över och någon veckas isbad innan tjälen släppte. Alla mår bra!!! Lera, sand och plantjord i kragarna. Har man snö är det ju inga problem, det är när det regnar på vintern som de dör. Christer.
Fågelvägen
12-06-2008, 18:34
Tack Alba!
De nyare Lewisia-hybriderna lär inte heller vara så känsliga, har jag läst någonstans. Och där de trivs påstås de så sig flitigt. Har ni hittat fröplantor där ni haft Lewisia en längre tid?
CITAT (Christer i Falköping @ 12-06-2008, 17:52)  Har man snö är det ju inga problem, det är när det regnar på vintern som de dör. Christer. Tidigare, för flera år sen, kunde vi lita på att ha snötäcke hela vintern här uppe i Norrbottens kustland. Men på senare år har vi haft regn och barmark ända fram till jul. Förra vintern startade med en halvmeter snö redan i mitten av oktober(!) - sen kom regnet.... det skvalade på i flera veckor och till början av december var marken bar... Riktigt snötäcke, typ bortåt en meter, brukar låta vänta på sig till framåt mitten av februari numera. Jag skyller våra konstiga vintrar på "växthuseffekten"
Jag försökte dela min Lewisia som hade blommat så jättefint i flera år. Trodde att det var en tuffing som hade klarat sig så länge. Inte visste jag att man skulle täcka den. Men delning tålde den inte. Hos mig i alla fall. Tror ni att det var delningen som gjorde att fukten trängde in och tog död på den?
lewisia är en perenn stenpartiväxt som ofta säljs som krukväxt på våren,tar inte vinter fugtighet så man placera under täck, det ska inte står torr på sommaren, Växt som är lämplig att ställa i söderfönster och uterum tidigt på våren. Lycka till, H: Bassam
Jag vill nu puffa lite för Bettys ide om godislådan. Det börjar bli dags att säatta på lådan nu när regnen avlöser varandra.
Min Lewisia blommade så fint. Jag trodde blomingen var över men den kom med en ny riklig blomning senare på sommaren.
Christer i Falköping
24-08-2008, 09:19
Nej inte nu! När det är varmt ute så gör det absolut inget med regn! Det är vinter och fukt som knäcker dem. Christer.
I fjol satte jag lådor över vid den här tiden. Menar du att jag kan ha växten utan "tak" nästan fram till frosten kommer ?
Christer i Falköping
27-08-2008, 09:09
Ja, i den här värmen är det absolut ingen fara. Christer.
Hej
Vad bra att ni påminner mig om att Lewisian ska ha tak i vinter. Det hade jag helt glömt bort ! Tack.
Tepa
Hur har ni det med era Lewisior. Mina gror så fint under sina partytält .Men nu är det slut på partyt....nu ska de fram i dagsljuset......jag är nog lite sen i år att ta bort lådorna.
Hej
Tyvärr kom jag inte ihåg att täcka och tyvärr har en Lewisia dött. Hade tre, finns två kvar. Dom ser rätt så skruttiga ut, kanske dom står för torrt ? Hur borde dom stå ?
Hälsn Tepa
Mina står väldigt torrt i en slänt och har inga problem med att övervintra även utan "partytält". De lewisior som gått åt senaste vintern har sorken ätit upp /Anki
Överbölingen
07-05-2009, 17:05
Våra har också klarat sig bra. Dels i norrslänt i bara sand, dels i vanlig jord. Ingen täckning och har haft en dryg meter med snö över sig i vinter. Planterades i augusti. Fast jag talade inte om för dem att de skulle stå utan tak.
Christer i Falköping
07-05-2009, 18:01
De ser skruttiga ut nu. Jag hade tre stycken och alla dog, men en av dem hade fått två sidorosetter som nu börjar visa knopp :-) Christer.
Fågelvägen
07-05-2009, 18:16
Inget partytält för vår enda Lewisia. Den är planterad under kanten av en flat sten. Full med blomknoppar nu. Tyvärr lite gräll chockrosa färg. Ska försöka hitta par vita ex. till, eftersom stenarrangemanget tycks falla skönheten i smaken.
Hej
Är i valet och kvalet vad jag ska göra med mina två överlevare (små och skruttiga, men vid liv). Låta dom vara, dom är planterade i en torr slänt med mager jord. Fyllde visserligen på med påsjord när jag planterade. Eller sätta dom i ett land med fin matmylla blandad med påsjord. Vilket blir bäst ? Dom kanske inte vill bli flyttade ?
Hälsn Tepa
Gunilla T
08-05-2009, 08:55
Plantera dom i grus Tepa, inte jord.
Hej Gunilla
Menar du faktiskt det ? Grus ? Oj, då, hur stora grusstenar ? Eller grusblandad jord?
Hälsn Tepa
Gunilla T
08-05-2009, 11:46
Javisst menar jag grus, hur grovt...tjaa, grövre än sand iaf, som gårdsgrus nästan. Visst kan du blanda med lite grann jord men övervägande delen skall vara grus. Det finns ju olika sorter av lewisior också, den vanliga vi köper på handelsträdgårdar på våren är Lewisia cotydelon och den blir oftast inte särskilt långlivad men ge den en chans i grusbädd så klarar den sig längre. En annan sort är Lewisia tweedyi som om den får bra växtbetingelser i grus, gärna upphöjd bädd, blir jättevacker och sprider sig gärna i grusgångar. Såhär skall en Lewisia planteras; http://www.biopix.dk/Photo.asp?Language=sv...Lewisia-tweedyi
Tack, Gunilla. Ska skrida till verket ikväll. Inte visste jag att den inte blir särskilt långlivad. Förökar den sig inte själv då ? Om moderplantan dör och det kommer nya plantor, menar jag.
Hälsn Tepa
Gunilla T
08-05-2009, 17:17
Glömde säga att om du nu vill blanda ner en gnutta jord så använd inte köpjord som innehåller mest torv - torv är fuktighetshållande när den väl blir våt så håller den fukten och det gillar inte Lewisian under vintern.
Lewisian trivs i grus - senast i söndags var jag i en trädgård där den spritt sig jättemycket - i grusgångarna. Det visar hur den vill växa - bra med upphöjd bädd eller sluttning där vattnet rinner bort och även några större stenar som jämnar ut dygnstemperaturen. Man vill så väl och sätter dom i jord men si! det vill inte Lewisian.
Försök få tag på Lewisia tweedyi - de verkar fungera bättre.
På vintern kan man sätta en plastskiva som tak - inte tegelpanna för det blir för mörkt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|