Full version: vad göra?
Bettanspettan
hejsan!

Jo mina paprikaplantor växer ju fort som bara den och snart får dom inte plats i miniväxthuset längre(dom blir för höga).
#jag behöver tips och råd om hur jag ska göra för att skydda mina älskade paprikaplantor nu när dom blir för stora för miniväxthuset för min katt älskar att tugga på växter?! confused.gif -fear-.gif help.gif
dom har ju klarat sig tills nu för i början hade man ju plastpåse över krukan, sedan flyttade dom ju direkt in i växthuset, men vad ska jag göra nu?!
# när jag ska plantera om plantorna igen? just nu står dom i 8x8cm krukor. fast man kanske ser när dom behöver större kruka?

#hur ska jag göra när jag vädrar i mitt sovrum? ska jag flytta alla plantor från fönteret under tiden som jag vädrar? eller kan jag låta dom stå kvar? för jag läste nämligen i en bok att dom är jättekänsliga för blåst och vindar?

#kan jag använda s.k guldvatten till paprikorna eller börjar kanske paprikorna(som dom kanske får i framtiden) smaka kiss(urin)?

Tacksam för alla svar jag kan få! biggrin.gif
Fenja
Jag skulle tro att de är i stort behov av betydligt större krukor och ny fräsch jord! Gödselvattna dem sedan vid varje vattning cirka 3-4 veckor efter omplanteringen. Man brukar inte använda urin till växter man ska äta, men jag vet egentligen inte om det spelar någon roll. Det tar inte smak av urinen i alla fall!
En sprayflaska inställd på skarp stråle som du sprutar på katterna när de är i fönstren, brukar få dem att sluta med det ganska snabbt...
Mvh
Fenja
Bettanspettan
jaha, okej, men då får jag se till att omplanetra dom igen då! men jag som planterade om dom den 9:e aja...
okej men då använder jag inte guldvatten till dom, använder vanlig vatten med lite såndär växtnäring.

tack för tipset om vattensprutan på katten! jag ska iväg ett par dagar och sussie kommer då va hemma ensam, hur gör jag då? finns ju ingen som akn spruta vatten på henne då om hon börjar gnaga på växterna, vore ju synd om jag kommer hem och det bara är stumpar kvar av alla plantorna sad.gif
Tosan
Har du balkong kan du ha plantorna där. För jag gissar att katten är inne när ni inte är hemma.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Bettanspettan @ 13-08-2007, 20:19) *
#hur ska jag göra när jag vädrar i mitt sovrum? ska jag flytta alla plantor från fönteret under tiden som jag vädrar? eller kan jag låta dom stå kvar? för jag läste nämligen i en bok att dom är jättekänsliga för blåst och vindar?

beror vilken årstid det är är det mitt i vintern så ska du inte vädra allt för mycket .är det på våren,sommaren,hösten så klara dom det . mina plantor är ute från tidig vår till sen höst och står där ute i storm,regn,blåst,0c,sol,torka och dom blommar ändå .

Bettanspettan
jasså, så då kan jag ha fönstert öppet och ändå ha krukorna på fönsterbrädet? bravo bravo, låter ju fin fint det biggrin.gif yahoo.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Bettanspettan @ 14-08-2007, 18:28) *
jasså, så då kan jag ha fönstert öppet och ändå ha krukorna på fönsterbrädet? bravo bravo, låter ju fin fint det biggrin.gif yahoo.gif

växterna skadas inte av att du vädrar tvärtom , skönt för dom att få in frisk luft . plus du ska ju inte göra det på vintern och under kalla nätter . och värmen inne i från huset gör ju att det inte blir samma temperatur i fönstret som det är ute .
Piccante
CITAT (Bettanspettan @ 13-08-2007, 20:19) *
hejsan!

Jo mina paprikaplantor växer ju fort som bara den och snart får dom inte plats i miniväxthuset längre(dom blir för höga).
#jag behöver tips och råd om hur jag ska göra för att skydda mina älskade paprikaplantor nu när dom blir för stora för miniväxthuset för min katt älskar att tugga på växter?! confused.gif -fear-.gif help.gif
dom har ju klarat sig tills nu för i början hade man ju plastpåse över krukan, sedan flyttade dom ju direkt in i växthuset, men vad ska jag göra nu?!
# när jag ska plantera om plantorna igen? just nu står dom i 8x8cm krukor. fast man kanske ser när dom behöver större kruka?

#kan jag använda s.k guldvatten till paprikorna eller börjar kanske paprikorna(som dom kanske får i framtiden) smaka kiss(urin)?

Tacksam för alla svar jag kan få! biggrin.gif

När plantor drar iväg och blir höga väldigt fort kan det vara tecken på ljusbrist, om de blir rangliga samtidigt. växter som får för lite ljus söker sig mot ljuset genom att växa sig högre. Paprika blir bättre om de får bli kompakta och buskiga för då orkar plantan bära upp mer frukt. Extra ljus får plantorna att bli kompaktare. tänk på att kraftig kvävegödsling (som urin) oxå får växter att satsa på tillväxt och drar iväg.

Paprika tål att torka upp mellan vattningarna de är inte lika känsliga som tomater för torka men ska du ha dem inne över hösten och kanske övervintra dem för att få skörd nästa år, tänk på att de kan bli känsligare för bladlöss och spinn om de blir för torra, duscha gärna bladen. Inomhusklimatet på vintern blir ganska torrt och kallt och då trivs tyvärr ohyran när det blir mindre gynnsamt för växterna. Jag brukar "avlusa" mina chiliplantor inne på vintern med provadospray för iofs är det giftigt men jag äter ju ändå inget av dem på vintern för de kräver ljus och värme för att sätta frukt. under deras vintervila behandlar jag dem kemiskt för att sedan låta bli att göra det under sässongen.

rosita
CITAT (Fenja @ 14-08-2007, 08:24) *
Man brukar inte använda urin till växter man ska äta,
Mvh
Fenja

Det brukar i alla fall jag, guldvatten är det bästa man kan gödsla sina grönsaksplantor med! flirting.gif Man behöver ju inte hälla det direkt på själva paprikafrukten! whistling.gif
Bettanspettan
jaha så jag kan använda guldvatten? :S usch nu blev jag förvirrad, en säg ett och en annan ngt helt annat, hur är det nu? kan ajg eller kan jag inte använda guldvatten till mina paprika och chiliplantor?

och ang det där med att dom söker ljus så tror jag inte mina plantor gör det, för dom är inte rangliga... och får hoppas dom inte blir det heller tongue.gif

ang. guldvattnet igen, hur är det man blandar? 1+9 eller 1+10?
rosita
Jag brukar blanda 1+9. Jag tycker det är bättre att använda naturlig gödning än konstgjord. Dessutom är det ju gratis och finns alltid tillhands! bravo.gif Jag vattnar tomater, gurkor, aubergine, paprika, chili och övrigt med detta och får stora skördar!
Bettanspettan
ja men va bra! då gör jag nog också så att jag ska använda guldvatten till mina plantor! smile.gif
men använder du/ni enbart guldvatten eller använder ni vanligt vatten också? asså har ni t.ex en blommspruta med guldvatten och en med vanligt vatten?

hur ofta kan jag vattna med guldvatten?
ska jag ha guldvattnet i min vattenspruta eller i min flaska(vanlig uttvättad saftflaska)?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Bettanspettan @ 15-08-2007, 11:25) *
ja men va bra! då gör jag nog också så att jag ska använda guldvatten till mina plantor! smile.gif
men använder du/ni enbart guldvatten eller använder ni vanligt vatten också? asså har ni t.ex en blommspruta med guldvatten och en med vanligt vatten?

hur ofta kan jag vattna med guldvatten?
ska jag ha guldvattnet i min vattenspruta eller i min flaska(vanlig uttvättad saftflaska)?

du ska inte duscha dom med guldvatten utan du ska vattna med det, alltså ta en vattenkanna och ös i guldvatten sen så vattnar du på jordytan .
Bettanspettan
okej, tack så vet jag! biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon