AnitaO
Någon som vet om alla datorer har möjlighet till en extra hårddisk?
Jag vill nämligen ha en separat hårddisk för alla bilder och dokument om jag skulle få in virus.
Vill bara ha operativsystem och mail på C-disken.
Man kan inte läsa sig till i produktbeskrivningarna om detta alltid är möjligt .... help.gif
vindspel
Vill du göra det enkelt för dig kan du köpa en extern hårdisk, ha vid sidan om så slipper du insallera en ny inne i tornet.
Du kan också köpa ett USB flash minne och spara det på
Eva-Helene
Min datanörd till son säger: Om du har en liggande dator så kan du troligen inte ha det, men om du har en stående dator (en så kallad Tower) så kan du högst troligen ha det. Om den som installerade datorn hade varit förutseende så hade han skapat 2 stycken partitioner på hårddisken du har i nu, på så sätt skulle det ha blivit samma effekt. Det är väl inte helt omöjligt att fixa det efterhand, men det är extremt komplicerat. Så det du kan göra är att öppna upp datorn och följ kabeln som går från hårddisken till moderkortet (den breda kabeln). Om det finns 2 stycken "portar" (d.v.s, hål som andra änden av kabeln sitter i) så kan du ha 2 hårddiskar. Det är möjligt att det redan sitter en kabel i den andra som går till CD-romen, vilket är väldigt bra, för då behöver du inte köpa en till kabel smile.gif
AnitaO
Grejen är att jag vill flytta över den extra hårddisken jag har på min befintliga dator till den nya jag ska köpa.
Vill ha med alla dokument och bilder som finns på den.

Om jag tolkar din son rätt Eva-Helene, så ska man alltså se om det står nåt om "antal portar" på produktbeskrivningen?
Jo, det är en stationär vanlig dator (torn) som jag ska köpa.
vindspel
Nästan alla nya datorer har redan två hårddiskar. Så då bir det en tredje port??
Kanske skulle kopiera över i så fall
Eva-Helene
Sonen svarar: Om du köper en ny dator är det ingen fara, då kan du garanterat ha en extra hårddisk. Möjligtvis behöver du köpa en extra sladd till hårddisken (IDE-kabel).
AnitaO
CITAT (Eva-Helene @ 14-08-2007, 19:47) *
Sonen svarar: Om du köper en ny dator är det ingen fara, då kan du garanterat ha en extra hårddisk. Möjligtvis behöver du köpa en extra sladd till hårddisken (IDE-kabel).

Tack snälla sonen thanks.gif
Magdis
Vi har stoppat in en gammal hårddisk i den nya datorn så att vi nu har tre hårddiskar i den. Hur man gör måste jag dock fråga maken om. smile.gif
Gossen Ruda
Tom min gamla harv som snart börjar komma i puberteten, mer än 9 år gammal, har uttag för extra hårddisk
RibesRubusVitis
Ett enklare alternativ för oss som inte är duktiga på datorer: Köp en Mac och glöm det där med virus…
LadyG
CITAT (Eva-Helene @ 14-08-2007, 19:47) *

Glöm inte att helt nya datorer kanske inte ens har IDE-portar utan bara SATA. De är inte direkt kompatibla men jag tror det finns kablar som kan 'omvandla' IDE till SATA, till viss del iaf. Så att man kan komma åt sina dokument och det, men jag har för mig att man förlorar en del av SATA-funktionaliteten, fast den är i det här fallet mindre viktigt verkar det som.
KURT
CITAT (RibesRubusVitis @ 14-08-2007, 20:55) *
Ett enklare alternativ för oss som inte är duktiga på datorer: Köp en Mac och glöm det där med virus…

Skyddar det också mot att datorn skulle stjälas (kanske ingen vill stjäla en Mac?) eller brand? Skall man ha en säker backup så bör den finnas i ett annat hus. Man kan göra backup på nätet (köpa sig plats på server), ha backup på jobbet, eller någon annanstans.
adamos
Det är inte så dumt med en externhårddisk, för då kan man förvara den på annan plats så är det större chans att den finns kvar efter en stöld.
KURT
CITAT (adamos @ 15-08-2007, 06:20) *
Det är inte så dumt med en externhårddisk, för då kan man förvara den på annan plats så är det större chans att den finns kvar efter en stöld.

Oavsett vart man förvarar sin extra hårddisk så bör man egentligen kontrollera den ibland också (samma sak med t ex DVD skivor). Vill man ha bra information om hur man backar upp t ex bilder så kan man läsa på Fotosidans
forum.
krellus
Är du inte så "het" på datorer så rekommenderar jag dig nog att skaffa en "extern" lagringsmöjlighet(det har skrivits om flera exempel tidigare).

HÅller med tidigare inlägg om att du säkert har en ledig plats för en extra hårdisk men det är helt klart krångligare att installera för en som inte är så van. Det handlar ju om att koppla rätt, bygla om samt lite andra inställningar. Som "sonen" skriver så kanske du inte har ytterligare plats på IDE kabeln. Min hade det inte.

Det finns billiga externa hårddiskar som är lätta att installera. Ett klart bättre alternativ tycker jag.
AnitaO
Tack för alla tips smile.gif

Har nog bestämt mig nu för en Dell.
Kan detta vara nåt att ha. Pris 9240:-

PROCESSOR Intel® Viiv™ technology - Intel® Core™ 2 Duo E6550 processor (2.33GHz)
OPERATIVSYSTEM Äkta Windows Vista™ Home Premium - svenska
BILDSKÄRM Dell™ 22-tums platt widescreenskärm, svart (E228WFP) - europeisk
MINNE 2 048 MB 667MHz DDR2 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2x1024]
HÅRDDISK 500 GB (7 200 v/min) Seriell ATA-hårddisk med 16 MB DataBurst™-cacheminne
GRAFIKKORT 256 MB nVidia™ GeForce 8600GT-grafikkort
OPTISK(A) ENHET(ER) 16 x DVD +/- RW-enhet
TANGENTBORD Dell™ Quietkey USB-tangentbord på ingångsnivå - svenska/finska (QWERTY)
MUS Dell optisk USB-mus med två knappar och rullhjul - svart
LJUDPROGRAM Inbyggt 2.0 Channel högkvalitativt ljud
DISKETT-/MEDIAENHETER 13-i-1-mediekortläsare
MICROSOFT-PROGRAMVARA Microsoft® Works 8.5 - svenska
Bee
En annan fördel med extern hårddisk är att man kan ta med sig den till sina vänner och visa alla semesterbilder tex cool.gif . Eller spela mp3-musik för dom!

Anita, jag har en Dell-dator hemma. Vet inte vad korrekta benämningen är men den är snart tre år gammal. Den funkar finfint. Jag har gjort en del uppgraderingar "unterwegs". Det jag har emot den är att fläkten väsnas rejält. Fast det kanske det gör på alla gamla datorer... En annan grej jag inte varit nöjd med var finansieringen. Jag tog den på avbetalning och då hamnade jag i klorna på GE Money Bank och dom tog ut ockerränta (runt 18%, effektiv ränta runt 23-24%)! Har du möjlighet att finansiera din dator på annat sätt så gör det. Undvik Dell-konto hos GE Money Bank!

AnitaO
CITAT (Bee @ 15-08-2007, 10:30) *
En annan fördel med extern hårddisk är att man kan ta med sig den till sina vänner och visa alla semesterbilder tex cool.gif . Eller spela mp3-musik för dom!

Anita, jag har en Dell-dator hemma. Vet inte vad korrekta benämningen är men den är snart tre år gammal. Den funkar finfint. Jag har gjort en del uppgraderingar "unterwegs". Det jag har emot den är att fläkten väsnas rejält. Fast det kanske det gör på alla gamla datorer... En annan grej jag inte varit nöjd med var finansieringen. Jag tog den på avbetalning och då hamnade jag i klorna på GE Money Bank och dom tog ut ockerränta (runt 18%, effektiv ränta runt 23-24%)! Har du möjlighet att finansiera din dator på annat sätt så gör det. Undvik Dell-konto hos GE Money Bank!

Ja, jag hade en sparad slant till detta så jag slipper GE Money Bank.
Har inte särskilt stort förtroende för den typen av finansiering som dyker upp i många sammanhang numera.
Ett gammalt hederligt banklån är att föredra i såna fall.
Bee
CITAT (AnitaO @ 15-08-2007, 11:44) *
Ett gammalt hederligt banklån är att föredra i såna fall.

Absolut! Jag var nog lite naiv när jag hoppade på avbetalningsformen. Det har kostat halva skjortan minst...
Eva-Helene
CITAT (AnitaO @ 15-08-2007, 08:43) *
Tack för alla tips smile.gif

Har nog bestämt mig nu för en Dell.
Kan detta vara nåt att ha. Pris 9240:-

PROCESSOR Intel® Viiv™ technology - Intel® Core™ 2 Duo E6550 processor (2.33GHz)
OPERATIVSYSTEM Äkta Windows Vista™ Home Premium - svenska
BILDSKÄRM Dell™ 22-tums platt widescreenskärm, svart (E228WFP) - europeisk
MINNE 2 048 MB 667MHz DDR2 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2x1024]
HÅRDDISK 500 GB (7 200 v/min) Seriell ATA-hårddisk med 16 MB DataBurst™-cacheminne
GRAFIKKORT 256 MB nVidia™ GeForce 8600GT-grafikkort
OPTISK(A) ENHET(ER) 16 x DVD +/- RW-enhet
TANGENTBORD Dell™ Quietkey USB-tangentbord på ingångsnivå - svenska/finska (QWERTY)
MUS Dell optisk USB-mus med två knappar och rullhjul - svart
LJUDPROGRAM Inbyggt 2.0 Channel högkvalitativt ljud
DISKETT-/MEDIAENHETER 13-i-1-mediekortläsare
MICROSOFT-PROGRAMVARA Microsoft® Works 8.5 - svenska

Miin son säger: Ja definitivt! det är bland det bästa som går att få tag i nu! Frågan är bara om du verkligen behöver allt det där. Jag (nu är det sonen som skriver, hej smile.gif) anser att det där är en riktig "Speldator", med tanke på att det är ett GT-kort som grafik. Hade det dock varit ett NX-kort så hade jag avrådit dig.
Men det jag menar är att den där datorn kommer att starta på mindre än en halv minut och om du skulle vara spelintresserad så skulle du kunna spela precis vilket spel du någonsin skulle vilja spela de närmaste 4 åren åtminstone. Dock så är den där datorn perfekt för bildredigering om du har bråttom smile.gif
Min poäng är att du kan få en lite sämre dator för mindre pengar, men ändå är den riktigt bra.
Sen gillar jag personligen inte Dell, men det är en smaksak smile.gif
Däremot är det en dator som jag skulle önska mig, du tjänar defenitivt på att köpa den. Jag har kostat på min dator ca 10000 för inköp, uppgraderingar och så, ändå är den där datorn mycket kraftigare än min, i vissa avseenden dubbelt så kraftig! Så du skulle verkligen göra ett jättekap!
AnitaO
CITAT (Eva-Helene @ 15-08-2007, 15:10) *
Miin son säger: Ja definitivt! det är bland det bästa som går att få tag i nu! Frågan är bara om du verkligen behöver allt det där. Jag (nu är det sonen som skriver, hej smile.gif) anser att det där är en riktig "Speldator", med tanke på att det är ett GT-kort som grafik. Hade det dock varit ett NX-kort så hade jag avrådit dig.
Men det jag menar är att den där datorn kommer att starta på mindre än en halv minut och om du skulle vara spelintresserad så skulle du kunna spela precis vilket spel du någonsin skulle vilja spela de närmaste 4 åren åtminstone. Dock så är den där datorn perfekt för bildredigering om du har bråttom smile.gif
Min poäng är att du kan få en lite sämre dator för mindre pengar, men ändå är den riktigt bra.
Sen gillar jag personligen inte Dell, men det är en smaksak smile.gif
Däremot är det en dator som jag skulle önska mig, du tjänar defenitivt på att köpa den. Jag har kostat på min dator ca 10000 för inköp, uppgraderingar och så, ändå är den där datorn mycket kraftigare än min, i vissa avseenden dubbelt så kraftig! Så du skulle verkligen göra ett jättekap!

Tack för synpunkter smile.gif
Spela spel gör jag ju aldrig, så ur den aspekten så behöver jag inte det grafikkortet.
Däremot redigerar jag en hel del bilder.
Det var en prisskillnad på 700:- för att uppgradera från standardkortet, så jag tyckte att det var lite pengar i sammanhanget.

Jag har beställt den nu i alla fall. Det var 1500:- rabatt och sista dagen på erbjudandet idag.
När jag läser det du skriver, så känner jag att jag säkert blir nöjd yes.gif
Inga från Närke
Hej

Jag kan inte mycket om datorer men i din beskrivning saknar jag en brännare men det kanske du har redan eller inte behöver. För om jag läser rätt så är det bara en (16 x DVD +/- RW-enhet) spelare står inget om brännare.

Med så stor hårddisk kanske du kan dela upp den i 2 delar en C och en D t.ex. men lägg inte för lite på C-enheten i minne det gjorde vi när vi bestämde delningen och nu får jag inte plats längre med alla uppgraderingar av Windows m.m. och kan inte installera några nya program som helst skall vara på C.

Står i begrepp att köpa ny också för min dator är 6 år.

Extern hårddisk för bara bilder tycker jag verkar bra så att man kan ta den med till kompisar m.m. och visa sina bilder. Finns det USB-portuttag på framsidan kan man sätta den där och när man inte använder den tar man bara bort den och lägger den på något bra ställe.

Lycka till med köpet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon