Full version: Mosat träd
Kakaduan
Grannen anlitade trädfällare för att ta bort en stor björk. Vårt stora stånd av praktlysing var helt nedtrampat eftersom gubbarna klev runt där och plockade kvistar och grenar - det säger vi inget om eftersom de kommer igen nästa år.

Värre var att vi efteråt upptäckte att en stor gren på vårt äppelträd knäckts. Någon dag senare skällde jag på maken pga att det satt ett rött snöre mellan två grenar i plommonträdet. Det hade skurit in i barken, så jag tänkte lossa på det och lägga emellen. Att han aldrig skulle binda upp grenar i ett träd utan att fråga mig först eller att snöret inte var vårt slog mig aldrig (hjärnan funkar ju inte alltid). Jag klippte av snöret varpå halva trädet brakade i marken.

Trädfällarna hade haft av en av de två huvudgrenar som bildar krona, bundit ihop dem för att dölja problemet och sedan stuckit därifrån utan att säga något till oss (som var hemma hela tiden). Jag har påtalat problemet för grannen som skulle prata med företaget, men han har inte återkommit.

Att få ett nytt träd för några hundra är ju ingen vidare kompensation - jag har ju tappat mellan 5 och 7 tillväxtår (minns inte riktigt när jag planterade trädet) och alla plommon jag skulle ha fått. Känns jättetrist att gå på grannen om det igen och jag bävar för vad som händer om trädfirman trilskas. Har ju ingen lust att bli osams med grannen heller - det är ju inte han som gjort fel, men det är ju inte mitt ansvar att bråka med trädfirman.

Suck!
Kakaduan
Ewa L
Usch vad trist!! kompiskram.gif

Förstår så väl din frustration. Perennerna är ju som sagt inte mycket att bråka om, även om det är nonchigt att kliva omkring där. Men träden!! Framförallt att så fräckt försöka dölja. ranting.gif
De trodde kanske att det skulle hålla ihop några veckor/månader och braka ner vid nästa höststorm. Hoppas du får rätt utan att behöva tänja på grannsämjan!
Kakaduan
Jag har talat med en arborist som kan sådant där. Han har tom vittnat i rättegångar där man bråkat om sådant här. Han uppskattade värdet till ett träd av den storleken till ungefär 4500-5000 kr plus moms. Det lär jag ju aldrig få.

Vi får se vad det slutar med. Trist dock att behöva gå på grannen igen när man redan sagt till. Och ledsna är vi ju maken och jag. Man tycker de kunde kommit fram och sagt något - olyckor händer ju. Då hade man ju inte blivit lika sur.

Kakaduan
Betty
Men så fruktansvärt arg och besviken jag skulle ha blivit om detta hade hänt mig! ranting.gif Jag tycker att ni ska kontakta den där firman direkt - utan att ha grannen som mellanhand/budbärare. Det är ju trädfällarna som har förstört ert träd. Fult och oseriöst handlat av dem att inte tala om för er att ert träd skadades, de var väl rädda för att behöva ersätta skadan.
KURT
Meningen med att anlita professionella företag för trädfällning är ju att de:

1: Kan sitt jobb

2: De har försäkring, speciellt om de som i detta fall skadar 3:e part!
Kakaduan
Ja, vi skall prata med firman men ville i första hand att grannen själv skulle hantera det. Vi vet inte ens vilken firma det var. Jag skall stöta på honom igen och se hur läget är. Om han har pratat med dem eller inte och vad de har sagt. Han är en lugn och sansad person, men man vet ju inte hur han hanterar sådant här som kan vara lite "jobbigt". Kanske går han och väntar på någon sorts besked från dem. I alla fall tänker jag inte vänta hur länge som helst - då frågar jag vilken firma det var och ringer dem själv.

Det värsta som kan hända är om det är en oseriös firma han anlitat - en utan F-skatt och försäkringar, då kan jag nog se mig i månen efter ersättning, men man skall inte måla fan på väggen. Det kan ju lösa sig även om jag tycker det är trist att behöva tjata.

Man ser att det är skillnad mellan en utbildad arborist och ett gäng gubbar med motorsåg!

Kakaduan
anne-li i olofstorp
Fy så tråkigt!
Jag hade väl gått i taket....

Tänkte bara på att grannens hemförsäkring kanske skulle kunna hjälpa till med ersättning.
Kolla......

Anne-Li
Jan af Lisö
Jag tror (kan inte säga vet) att det är den som anlitar entreprenören som är ansvarig mot en 3.e part, dvs dig. Sen är det dennes problem att kräva ersättning från entreprenören. Så jag tycker att du skall gå på din granne (efter att ha kollat om det jag påstår är 100% sant).

Zetas säljer 4 och 6 år gamla träd (www.zetas.se), kostar 1790:- + transportkostnad, planteringskostnad, skördförlust under tiden så troligen 4-6000 låter rimligt.

Jag tycker att du skall vara vänlig men bestämd mot din granne (även om det tar emot), det är en framtidsinvestering att sånt inte händer igen.
Kakaduan
Jan, precis så hade jag tänkt göra. Vill bara ge grannen en "fair chance" att prata med firman först. Självklart kommer jag att ta upp det med grannen igen. Tycker bara att det inte känns så roligt direkt.

Han sade att han skulle prata med dem i förra veckan, och nu har det gått en vecka till, så nästa gång jag ser honom tänker jag höra efter vad han har att rapportera. Jag tror du har rätt i att det är min granne som skall ta "smällen" om det är så. Vi får se vad han säger.

Jag bor nära Zetas, så det passar bra om de har större träd och det är lösningen vi kommer fram till.

Kakaduan
e_sedell
Zetas var ena dyra ena. 1190kr gav jag för ett 7årigt träd, och det är samma pris för alla fruktträd. Sedan tillkommerju frakt på det om man ska långt. Finns även att beställa ännu större frukträd för parker och dyligt.

De måste vara bland de tråkigare som kan hända vad gäller trädgården. Träden växer ju inte upp över en sommar precis och de ger en viktig karaktär.

Lycka till!
Digger
Skynda på med att klara upp affären! Ju längre som det går desto svårare att få tag i folk som "minns" vad som hänt! Om du inte hört nån än från grannen är nog risken stor att inget hänt. Jag tror det är bäst att ligga på ordentligt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon