Full version: Dagens Dahlia
Sidor: 1, 2
Dito Verde
Tack igen Margith
Vet du om det skiljer i useende melan olika dahlior?
Och tycker du att du hittar frön i alla blommor eller har du varit med om att somliga är tomma?
Jag har lyckats hitta två sådana som du har på bild. Men i andra blommor finns det inga, men det finns något mycket mindre som skulle kunna vara frö i mina novisögon. Det enda är förmodligen att sätta dem jorden till våren och få svar på frågan antar jag.
/p

Margith
Fröerna är ganska platta, 1-1,5 cm långa och 2-3 mm på bredaste stället.
Alla fröer har sett likadana ut från mina Dahlior.
I en del frökapslar hittar jag 2 fröer, i andra 20 och visst finns det tomma förkapslar också.
Jag har en dubbel, jättefin Dahlia som inte gett ett enda frö, trots att jag letat i 3 år crying.gif
Dito Verde
CITAT (Margith @ 15-09-2007, 20:28) *
Fröerna är ganska platta, 1-1,5 cm långa och 2-3 mm på bredaste stället.
Alla fröer har sett likadana ut från mina Dahlior.
I en del frökapslar hittar jag 2 fröer, i andra 20 och visst finns det tomma förkapslar också.
Jag har en dubbel, jättefin Dahlia som inte gett ett enda frö, trots att jag letat i 3 år crying.gif

Okej, jag har antagligen samlat skräp...Man skam den som ger sig...jag fortätter enträget...
tusen tack Margith, jag hör av mig om det blir något.
/p
AnnammA
En seblommande pga att den var ett reafynd och blev sent planterad i våras. Härlig färg på bladverkverket i allafall.
Dahl.JPG

Hälsn

AnnA
AnnammA
...och en mix av olika från en av rabatterna:
Dahliarabatt.JPG

Hälsn

AnnA

PS!
Jag har legat på latsidan i trädgården på sista tiden, så det är lite vildvuxet här och var...DS
Eva i Skåne
Jag har ingen ny dahlia att visa idag, men måste göra ett inlägg i frö-debatten.
Jag har aldrig tagit frön från dahlior, men vem kunde motstå Margiths vädjan? giggle.gif Att kunna göra henne glad bara av att samla lite fröer...
Idag rensade jag en torkad blomma och det var rundafrön i den!!! Inte alldeles släta runda, men men jag kallar dem ändå runda. Svarta och ca 2-3mm stora.
Wilmer
-cry-.gif -cry-.gif

Jag grävde upp mina lätt frostnupna dahlior igår. De var helt ruttna under nästan allihop!! Givetvis den sorten jag gillar bäst. Tänk om den dött ut nu, help.gif . Det syntes inte på dem, de blommade så fint. Ännu ett offer för denna regninga kalla sommar.... Frön fannsinga heller.

Wilma, bedrövad.

Ps. Jag var på Magnolia i Nossebro i helgen, där fotade vi massor av läckra dahlior, bilder kommer! Mmmmmmmmmmmmm, man kan beställa där.... Men de hade inte "min"sort givetvis.
AnnammA
CITAT (Wilmer @ 27-09-2007, 22:13) *
-cry-.gif -cry-.gif

Jag grävde upp mina lätt frostnupna dahlior igår. De var helt ruttna under nästan allihop!! Givetvis den sorten jag gillar bäst. Tänk om den dött ut nu, help.gif . Det syntes inte på dem, de blommade så fint. Ännu ett offer för denna regninga kalla sommar.... Frön fannsinga heller.

Wilma, bedrövad.

Ps. Jag var på Magnolia i Nossebro i helgen, där fotade vi massor av läckra dahlior, bilder kommer! Mmmmmmmmmmmmm, man kan beställa där.... Men de hade inte "min"sort givetvis.

Usch, vad tråkigt Wilma! Jag har faktiskt aldrig råkat ut för detta, men däremot kan man på våren få sortera bort knölar som ser ruttna eller sjuka ut, men det brukar bara var ett fåtal.

Jag har inte grävt upp mina än, men vi får hoppas på det bästa...

Hälsn

AnnA
pusillus
Nu har även jag lyckats hitta frö i dahlian, tack vare Margith!
Fanns bara 1-2 frö i varje blomma, jag provade att frasa sönder den torkade blomman över en plåtbricka, då hördes det ett litet "plopp" när de hamnade på brickan. Ska bli kul att provså dessa i vår.
Mina blommar fortfarande jättemycket så de får stå ute ett tag till, den ena sorten är en gammal variant som är väldigt lättskött och aldrig har några knölar ruttnat bort på den, dessutom växer knölarna enormt. Däremot en del av de nya flashiga sorterna har jag ibland haft otur med.

Jag ska försöka samla lite till innan frosten slår till, tänk om vi kunde ha lite dahliafrö byten i denna tråd?
De jag samlat kommer från en 30-40 cm ljusorange sort, dubbel men inte fylld.
Dito Verde
CITAT (pusillus @ 28-09-2007, 09:16) *
De jag samlat kommer från en 30-40 cm ljusorange sort, dubbel men inte fylld.

Den är jag intresserad av!

Jag har fortfarande svårt att få blommorna att bli frasiga. Tror ni att man kan plocka blommor och ställa i en vas och låta dem vissna och bli torra där. Kan det bli dugliga frön då?
/p
pusillus
Nu som först såg jag att det redan finns en annan tråd i "föröknings avd," där det byts och grejas med dahlia fröer.
Ber om ursäkt, bättre att hållas där det redan pågår byten såklart.

Nu ska här samlas, så får vi summera byten varefter det skördas, ännu ingen frost här!
AnnammA
...en rosaorange fylld...
Rosaorange.JPG

...än har inte mina fått stryk av frosten...Men det är nog nära, så idag ska jag nog ut och märka upp allihopa, sedan frosten "bitit" dem, är det svårt att se vilka som är vilka...Och sedan är det bara spade som gäller...

Hälsn

AnnA
AnnammA
Jo, alla dahliorna är på förvaring nu sedan några veckor, men jag vill avsluta denna tråd för detta året med att sätta in en bild på en dahlia jag fick av en gammal man som avled i helgen. Vila i frid, Knut!

Randig Kn.JPG

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon