Full version: Dagens Dahlia
Sidor: 1, 2
AnnammA
I dessa dahliatider: en rosa med gult ludd i mitten:
Ludd.JPG

Hälsn

AnnA

sqrulan
Verkligen jätte fin. yes.gif
Ska se om jag kan få in en bild på min Nuit déte som jag fick av en forum vän.
Krolliljan
Så fina. Har inga dahlior i år men ångrar mig när jag ser era.
renate
Fina dalior ni har,jag har bara röda i en lång rabatt med gula tagetes.Jag en kruka med dalior har jag med,men batteriet ligger på laddning.Det blir en bild i morgon.
AnnammA
Nuit d'Ete var ju helläcker! Här är en annan:
Rosa kakt.JPG

Hälsn

AnnA

Lady Hamilton
Här kommer bilder på mina

[attachment=6466:PICT8431_kopiera.jpg] [attachment=6467:PICT8434_kopiera.jpg]
[attachment=6468:PICT8435_kopiera.jpg][attachment=6469:PICT8436_kopiera.jpg]
[attachment=6470:PICT8438_kopiera.jpg]

och 2 till
renate
Haha jag la in mina dalior i en annan tråd,den blomstertid nu kommer,hittade inte den här när jag skulle lägger in. Jag har bara de här i år.

[attachment=6506:PICT6812__Medium_.JPG] [attachment=6507:PICT6809.jpg]

[attachment=6508:PICT6810.jpg] [attachment=6509:PICT6811.jpg]

Krolliljan
Som sagt, det får bli dahlior nästa år. Så fina!! bravo.gif
AnnammA
Ja, jag tycker de är tacksamma: fyller upp bra i rabatterna, blommar rikligt och länge och det finns många olika sorter och nfärger att välja på.
Här är en randig, jag fått från en gammal trädgård:
Randig Kn.JPG

Hälsn

AnnA

jenan
Vilka blommor! bravo.gif Hur är det med Dahlior innan de blommar, har de fint bladverk oxå eller måste man samplantera med andra växter?
AnnammA
CITAT (jenan @ 19-08-2007, 20:05) *
Vilka blommor! bravo.gif Hur är det med Dahlior innan de blommar, har de fint bladverk oxå eller måste man samplantera med andra växter?

Det finns ju olika sorters dahlior, med olika form på blommorna som t ex pompomdahlior och kaktusdahlior, och sedan finns det starkväxande, dahlior för krukodling, miniatyrdahlior mfl. Formen på bladen kan också variera för de olika sorterna. Det man ska tänka på när man planterar sin dahliaknöl på våren/försommaren är att plantan kan kräva utrymme om det är en starkväxande...

Här en gulaktig:
Gulv.JPG

Hälsn

AnnA
Biggan_
CITAT (AnnammA @ 19-08-2007, 16:54) *
Ja, jag tycker de är tacksamma: fyller upp bra i rabatterna, blommar rikligt och länge och det finns många olika sorter och nfärger att välja på.
Här är en randig, jag fått från en gammal trädgård:
Randig Kn.JPG

Hälsn

AnnA

Så fin! wub.gif
AnnammA
...och jag är förtjust i randiga växter!

Hälsn

AnnA
annika_h
Älskar också dahlior! Är så otroligt tacksamma, tog upp knölar i höstas från mina fröodlade sommardahlior, visste inte om det skulle fungera, men oj så de har blommat, det blir definitivt fler nästa sommar!
tudor
Fråga kring Dahlior.
Jag har alltid mina Dahlior i kruka ,har inte vågat plantera ut dem.Äter inte Bambi upp dem???
AnitaO
Otroligt vackra!!

Här kommer mitt bidrag.

Marlene z v
CITAT (tudor @ 21-08-2007, 22:59) *
Fråga kring Dahlior.
Jag har alltid mina Dahlior i kruka ,har inte vågat plantera ut dem.Äter inte Bambi upp dem???

Jag har inga Bambi som mumsar på mina blommor, inte ännu iallafall. Men jag tycker att dom jag har planterade i rabatten blir frodigare med mera blommor än dom som står i kruka. Det kan ju vara att jag gödslat för lite i krukorna. Domhär två som exempel, en i kruka den andra i rabatten, sådda ur samma påse i fjol och som nu är på andra året.
AnnammA
CITAT (tudor @ 21-08-2007, 23:59) *
Fråga kring Dahlior.

Alltså, i sommar har Bambi varit här på besök några gånger, och då har det varit rosenknoppar som blivit mumsade på...Dahliorna har de inte rört än så länge. Å andra sidan, är Bambi bara här då&då sommartid, och det är jag glad över!

Hälsn

AnnA
titti49zon6
Har fotat några av mina dahlior idag

[attachment=6669:IMG_2321.JPG][attachment=6670:IMG_2322.JPG][attachment=6671:IMG
_2324.JPG][attachment=6672:IMG_2342.JPG][attachment=6673:IMG_2273.JPG]
Alba
Ser inte.....hör inte Jag har 2 st och inte en enda knopp angry.gif

[attachment=6674:s17_transp.gif]
titti49zon6
Ska jag skicka en knopp naughty.gif eller rentav en hel blomma giggle.gif
AnnammA
Här är en vit av kaktustyp:
Kaktus.JPG

Kakt.JPG

Hälsn

AnnA

AnnammA
...åter en randig...

Polka2.JPG

Hälsn

AnnA
Ciczi
Mina dahlior blev först tuggade av snigelkräken men sedan så började de faktiskt växa. den som blev mest tuggad blommar nu. Men den fina chokladfärgade som jag köpte på odlas plantskola var tyvärr en besvikelse... den har inte ens tillstymmelse till knopp. crying.gif

Alla daliorna i tråden är jättetjusiga... 000.gif

Ciczi
AnnammA
Jag har också någon jag väntar på...Jag köpte nog någon på rea i våras, som kom rätt så sent i jorden, sådet är nog den...

Hälsn

AnnA
Sylvi
Her er mine Dahlia

Ace Summerdawn

Winter Spring

Lady Hamilton
Åh! Vilken vacker färg blush.gif
AnnammA
Ja Sylvie, vilka härliga färger på dina dahlior! wub.gif

Hälsn

AnnA
Wilmer
Jag undrar om någon kan tipsa om vad detta kan vara för en Dahlia jag fått?

Wilma
lisan
Vill gärna bidra med ett par av mina dahlior.

Kaktusdahlia"Georgine"
[attachment=6985:div_bilder_012.jpg]

Kelvin Floodlight, som blir mycket stor så man får stötta upp den,har haft den i många år.
[attachment=6986:div_bilder_015.jpg]

Har haft frost här ett par nätter,men de har klarat sig än så länge.

HelenN
Och här är nåra bilder på mina dahlior

dahlia1.jpg
dahlia2.jpg
Dahlia3.JPG
dahlia6.jpg

dahlia4.jpg

dahlia7.jpg

dahlia8.jpg

dahlia5.jpg

Dahlia9.jpg

Ojjj, sorry...vad stora bilderna blev whistling.gif
Margith
Ni visar helt fantastiska bilder på era Dahlior.
Kan ni inte slå en koll på min tråd "Tar du rätt på Dahlia-fröerna"?
Fröerna blir vad det blir, men jag har sett bilder på Dahlior som jag definitivt skulle vilja prova fröså wub.gif
Biggan_
Åh, så fina dahlior ni har! Avundsjuk? Nja lite, men jag tycker det är bökigt att gräva upp och märka en massa dahlior på hösten, jag har nog med annat att ta reda på när frosten kommer. Men ett annat år kanske, fast jag vet hur det slutar, jag hinner inte med!
Margith
Men Biggan, gör som jag!
Spara bara de Dahlia-knölar som du känner att du "inte kan leva utan" Resten tar du fröer av och frösår nästa vår. Frösådderna blir ju inte alltid lika som moderplantan, men de är enkla att fröså (bara du har plats för dem) och de blommar samma år.

Marsch ut och samla fröer! Rötterna/knölarna eller vad du nu vill kalla dem, kan du slänga på komposten wub.gif

Biggan_
CITAT (Margith @ 03-09-2007, 20:21) *
Marsch ut och samla fröer! Rötterna/knölarna eller vad du nu vill kalla dem, kan du slänga på komposten wub.gif

Hahaha..! Då får jag smyga mej in hos er som har bilder här för jag har inte en enda dahlia att samla frö från! rotfl.gif
Annars var det ett bra tips som jag tackar för! bravo.gif thanks.gif
Margith
CITAT (Biggan_ @ 03-09-2007, 20:56) *
Hahaha..! Då får jag smyga mej in hos er som har bilder här för jag har inte en enda dahlia att samla frö från! rotfl.gif
Annars var det ett bra tips som jag tackar för! bravo.gif thanks.gif

Vill du ha några fröer att börja med? shy.gif
Biggan_
Jaaaa tack! smiley_small_hug.gif
Du får strax PM! biggrin.gif
Eva i Skåne
Oj, vad jag blir frestad av denna tråden. Jag har haft så många sorter, men misslyckades med förvaringen i höstas och det blev inte så många sorter kvar, men här kommer några.
Först kommer mina två favoriter. Den aprikos heter Extase. Den guldfärgade har jag ingen i år, men har tingat en ny hos svärföräldrarna smile.gif
[attachment=6993:Kopia_av...a_Extase.JPG]
[attachment=6994:Kopia_av_088.JPG]
Den ljusgula är också mycket vacker.
[attachment=6995:Kopia_av_ljusgul.JPG]
Den rosa-vita kan bli väldigt olika i blommorna, från övervägande vitt till nästan helt rosa, men strimmor finns det alltid kvar i dem.
[attachment=6996:rosa_vit.JPG]
Eva i Skåne
Fick inte plats med fler i förra inlägget. Här kommer några till.
Denna lila-vita köpte jag från Odla i våras.
[attachment=6998:Kopia_av...s_danska.JPG]
[attachment=7001:gul_med_humla.JPG]
Denna vita fick jag av en Odla-medlem för en del år sedan, men tyvärr hör den också till de som ruttnade ifjol.
[attachment=7000:fransig_vit.JPG]
[attachment=6999:eldorange.JPG]
Här kommer några som knäckts av regn och hamnat i en vas. Ingen av dem har jag kvar.
[attachment=6997:Kopia_av...v_regnet.JPG]
Dito Verde
Suck. Jag blir sjuk. Så fina dahlior.
Nu har jag lärt mig i en näraliggande tråd att man kan ta fröer.
Plockade några ställningar, pillade och krafsade. Hittade två fröer från totalt fem blomställningar.

Ni som lyckats med fröer. Om man blir nöjd med ett resultat, kan man spara knölen då på vanligt vis? Jag menar, hinner det bildas en knöl av fröet första året?

Åh, om ni visste hur mycket jag längtar till at få sätta fröer. Ska leta i varje blomma. Är förresten fröerna också frostkänsliga?
/Peggy
Margith
Ja, det hinner bildas en knöl första året, som du kan övervintra.
Om fröerna är frostkänsliga vet jag inte, men jag inbillar mig att de är det tongue.gif
Wilmer
Biggan, MÄRKA dem? Nu vet jag inte vad du talar om dunno.gif Det hinner man väl inte med när man står i mörkret och förtvivlat gräver upp dahliaknölar som finns under första vinterfrusna jordskorpan, för att slänga dem huller om buller i svarta sopsäckar för senare förvaring...

Det brukar i alla fall gå bra och se vilka som är sommardahlior (låga) och vilka som är "riktiga" höga kraftig stump... Sen blir det som det blir med färgkombinationerna på våren laugh.gif

Wilma
Eva i Skåne
[attachment=7363:Kopia_av_05.JPG]

En lite prålig och ganska låg sak.
Biggan_
CITAT (Wilmer @ 05-09-2007, 22:53) *
Biggan, MÄRKA dem? Nu vet jag inte vad du talar om dunno.gif Det hinner man väl inte med när man står i mörkret och förtvivlat gräver upp dahliaknölar som finns under första vinterfrusna jordskorpan, för att slänga dem huller om buller i svarta sopsäckar för senare förvaring...

Det brukar i alla fall gå bra och se vilka som är sommardahlior (låga) och vilka som är "riktiga" höga kraftig stump... Sen blir det som det blir med färgkombinationerna på våren laugh.gif

Wilma

Märker du inte ut färgen! Kan ju bli allsköns röra då! angel_not.gif

CITAT (Eva i Skåne @ 13-09-2007, 22:42) *
[attachment=7363:Kopia_av_05.JPG]

En lite prålig och ganska låg sak.

Fast den är ju jättesöt! tummenupp.gif
Biggan_
CITAT (Margith @ 03-09-2007, 21:04) *
Vill du ha några fröer att börja med? shy.gif

Åh vad jag blev glad idag när jag öppnade posten! yahoo.gif
Ett kuvert fyllt med 5 st söta små kuvert med 5 olika sorters dahliafröer! Vilket jobb bara med att vika de söta små fröpåsarna! ohmy.gif
thanks.gif snälla Margith för det! kompiskram.gif
Hoppas nu jag lyckas med dem! unsure.gif unsure.gif
Margith
Jag hoppas också att du lyckas med fröerna och att de växer upp till nåt nytt super-snyggt smile.gif

Mina små frö-påsar, de tar 3 sek att vika ihop, det är därför jag envisas med dem shy.gif
Men hur jag gör dem passar kanske bättre i tråden om fröpåsar g.gif
Dito Verde
Hej igen
Jag försöker hitta fröer men blir osäker på hur de ser ut. I en blomma hittade jag två som jag är säker på att de är fröer. De ser ut som på Margiths bild i en annan tråd; http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=62054&st=0
Men i de andra är jag osäker. Ser de olika ut i olika dahlior? Kan de vara pyttesmå? Brukar det finnas gott om fröer i blomman eller får man leta igenom dem noga så som jag tycker att jag gör?
Jag har samlat sånt som jag tror är fröer. Skulle vilja bli mer säker. Kan någon beskriva lite mera?
Vet jag säkert att det är rätt så skickar jag gärna till er som vill ha. Men det vore pinsamt att skicka skräpdelar.
Peggy
Margith
Kan den här bilden kanske hjälpa dig?
[attachment=7411:070913_002.jpg]

Det är bara högen till höger som är fröer, resten är skräp.
AnnammA
Jag brukar märka upp mina dahlior när det börjar dra sig mot slutsäsongen. Namnettiketter som jag knyter fast längst ner på stjälkarna, och nsedan försöker jag sortera upp dem någotsånär vid uppgrävningen.
I år blir det ett litet problem, eftersom tre av mina randiga kaktusdahlior växer i hop i en samlad grupp( å andra sidan var det rätt så vackert att göra så...)men det får bli som det blir...

Hälsn

AnnA
pusillus
Jag undrar också lite över hur frön efter dahlia ser ut, bilden visar att de är ganska stora, men är de platta eller cylindriska?
Jag var ute occk tänkte samla lite olika frö idag, men just från dahlian tyckte jag allt såg ut som "skräp".
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon