annagranq
19-08-2007, 19:12
Detta med att så perenner och all information gör mig något snurrig. Om man vill så perenner i höst som kan stå ute över vintern, vilka är det bra att göra så med och hur. Jag funderar på alla blommor som släpper sina fröställningar i höst på naturlig väg, tex akleja, riddarsporre, kungsljus, stormhatt, som jag har i rabatterna och gärna vill ha fler av, kan jag sätta dom i kruka och låta vara ute. eller är det bättre att spara fröna tills i vår.
Skulle gärna få tag i frön från röd rudbeckia, är det någon som vet var?
tacksam för enklast möjliga råd som ger resultat. Kerstin du tipsade mig om sådd av liten blåklocka och den sådde jag i april inne och dom blev fina plantor som fortfarande blommar. Tack för det
anna i vännäs zon5-6
kerstin z5-6
19-08-2007, 20:26
Den enda sort jag skulle så i höst är stormhatt -då de gror lite bättre med färska frö, behöver köld + värmeväxling för att gro bra -annars behöver de en lång köldknäpp-7-8v i minus -under snö -om de är äldre -och gror ofta då med ..
Övriga du nämner sås i vår -feb o framåt -
Akleja i jan -ut 5 v -övrigaa du skriver om gror oftast varmt
Jag sår mkt få sorter nu
Kul att klockorna blev fina
Kan man så akleja på friland i höst? Eller tar den massa år på sig att gro då?
kerstin z5-6
19-08-2007, 20:31
Jag sår inget , inget på friland -hur ska man rensa på våren , vattna? hålla reda på småplanten .. nää det är för svårt för mej -så i jan -ställ ut 5v -in under rör så har du feta ruggar att sätta ut i vår ..men egna frö blir inte rätt färg " de är mkt promiskuösa saker aklejor ...
Tanken är att det ska bli vilt, å att de ska få blanda sig och ge nya spännande färger... Dessutom är det lite lönnsvårt att gräva... Men jag kanske testar å slänga ut några och förodlar några

De ska bo i en liten "slänt" som tidigare varit bebodd av brännässlor som jag nu äntligen lyckats ta kål på. Där får de sprida sig bäst de vill och stör inga andra planteringar.
kerstin z5-6
19-08-2007, 20:59
Ok -lycka till med sådderna
annagranq
20-08-2007, 08:46
tack
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.