malin72
jag sitter nu med alla dess frö sidor mm öppna och det kliar i fingrarna crazy.gif ..men sen tänker jag hm någon här kanske har då byter vi kanske mm jo ni fattar väl...dumt att beställa när man sen kan byta till sig en massa skojj tummenupp.gif fast vissa kommer jag ju inte kunna motstå whist.gif
frågan är hur lång tid tar det innan tex
karamelllilja "Pardancanda norrisii" blir en blomma....är det en lök ivanliga fall eller rötter som tex skuggliljan dunno.gif

sen satt jag och fnulade över:
rabatt lobelia "lobelia speciosa Vedrariensis"
moses brinnanade buske "Dictamnus albus" .........när blir det en blomma av den då unsure.gif
stockros "alcea rosea var. nigera the watchman" från Yoyseeds..........har någon provat dom unsure.gif

är det någon som har någon av dessa (hm fyller väl på vart efter jag hittar något som jag vill ha) w00t.gif help.gif nu börjas det på allvar a0a.gif a0a.gif
visst ja.....glömde nästan vart beställer ni penseér????????? hittar inga roliga g.gif

oj det bllev mycket här hoppas att ni kan hjälpa mig att bena ut det shy.gif
Fenja
De flesta perenner blommar ju först år två... Liljor kan väl ta flera år på sig innan de blommar, men kanske inte alla.
Mvh
Fenja
kerstin z5-6
rabatt lobelia "lobelia speciosa Vedrariensis" blommar år et om sås i januari februari -klent härdig fuktig jord
moses brinnanade buske "Dictamnus albus" .........när blir det en blomma av den då -taar tid på sig men är sedan för evigt -blommaar år tre här
stockros "alcea rosea var. nigera the watchman"- alcea är bienna eller perenna -de svarta brukar stanna kvar år från år i din zon -blommar alltså år två och kan sås så sent som möjligt, maj är mitt förslag
Blomstertanten
Om du sår stockrosfröna redan nu i höst, direkt på växtplatsen, så kan den blomma redan nästa år om du har tur.
Jag har alcea rosea och de klarar vintern utan problem.
titti49zon6
Jag sådde stockrosor för fyra år sen och dom blommar fortfarande bl.a den svarta "Nigra" tummenupp.gif

jag får inte in bilder men dom finns i mitt Sensommaralbum

malin72
aha tack för era svar...hm lång tid för alla....undrar om mitt tålamod klarar det sos.gif eller kan man köpa plantor av moses brinnande buske tro g.gif
liljan nä vettni va vänta 3-4 år eller så isch mig -fear-.gif
jaha då får det väl bli lobelia då.....hade jag haft frön till stockrosen så hade jag sått dom nu....men jag tänke vänta lite med att beställa unsure.gif
ja vi får väl se..... thanks.gif
lyckero
Prova att efterlysa det du är intresserad av t ex på alltomtradgard.se växtbytarforum.
Där kan du säkert få tag i en hel del roliga saker.
Det finns många trevliga fröer som inte är så svåra...
Man måste ju inte börja med kinkputtar som pioner - långtidsprojekt,
glaucidium palmatum, romneya coulteri...
Eller också är det just det man ska - ibland har man ju nybörjartur!
Lyckero
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon