|
Piccante
11-09-2007, 14:59
CITAT (Eva-Helene @ 11-09-2007, 15:01)  Jag säger bara Hoola Bandoola Band! Texter med mening i och dessutom bra melodier! Cheops pyramid är min favorit med hoola. Men det finns (fanns får man tyvärr säga  ) många bra gamla proggare, gillar både björn Afzelius och Totta Näslund som soloartister. Fast bäst i mitt tycker var/är Nationalteatern ändå.
Oh ja, Cheops Pyramid är en otroligt bra låt. Jag är även uppvuxen med den - den spelades dagligen på grammofon av min proggiga storasyster på 70-talet.  Senaste "upptäckten" här hemma är Katie Melua. Har svårt för att klassa artister, men hon bör väl räknas som en singersongwriter?
Piccante
11-09-2007, 16:04
CITAT (Castea @ 11-09-2007, 16:59)  Oh ja, Cheops Pyramid är en otroligt bra låt. Jag är även uppvuxen med den - den spelades dagligen på grammofon av min proggiga storasyster på 70-talet. Senaste "upptäckten" här hemma är Katie Melua. Har svårt för att klassa artister, men hon bör väl räknas som en singersongwriter? Angående Cheops pyramid så gjorde Joakim thåström en cover på den någon gång på sena 90-talet, en mycket bra version! Har den själv på singel. Annars är det väldigt sällan man hör hoola bandoola på radio nuförtiden, deras texter kommer nog tyvärr glömmas bort.
Gossen Ruda
11-09-2007, 19:31
Pratar man om Hoola Bandola och dess medlemmar dyker alltid denna texten upp i skallen: Det började som en skakning på nedre däck.... En av dom få texterna som får det att rysa utefter ryggraden.
Piccante
11-09-2007, 19:45
CITAT (Gossen Ruda @ 11-09-2007, 20:31)  Pratar man om Hoola Bandola och dess medlemmar dyker alltid denna texten upp i skallen: Det började som en skakning på nedre däck.... En av dom få texterna som får det att rysa utefter ryggraden. Jaa Titanic eller tredjeklass passagerarens klagan? eller vad den kallas oxå är väl från Wiehes solokarriär, men jättebra. Egentligen handlar den väl inte om titanic i sig utan är en metafor och ganska lik Cheops pyramid. Kom att tänka på en hoolaklassiker till, Kungens man, som skrevs av björn Afzelius.
CITAT (Netha @ 11-09-2007, 13:56)  Visst är det bra många fler än "Tärnapajka" som sjunger..?
CITAT (Tosan @ 11-09-2007, 20:47)  Visst är det bra många fler än "Tärnapajka" som sjunger..? mm... skidlandslaget.
aanderss
11-09-2007, 20:07
CITAT (Netha @ 11-09-2007, 21:04)  mm... skidlandslaget.  ja jag vet några stenmark stig strad beng fjälberg och några till alla de 3 är i från tärnaby o bengt är kussin med stenmark
Är det någon som kommer i håg en tv serie som gick för länge sedan,som handlade om fångar från england,irland,killen var långhårig ,han blev förälskad i en flicka,de sjöng en låt som hette black ribbon som blev så poppulär att de till och med gav ut en skiva,Vad hette filmen,jag kommer i håg att jag älskade den låten.
Gossen Ruda
11-09-2007, 20:31
CITAT (Markus_H @ 11-09-2007, 20:45)  Jaa Titanic eller tredjeklass passagerarens klagan? eller vad den kallas oxå är väl från Wiehes solokarriär, men jättebra. Egentligen handlar den väl inte om titanic i sig utan är en metafor och ganska lik Cheops pyramid. Andraklasspassagerarens sista sång.
CITAT (storm @ 11-09-2007, 21:24)  Är det någon som kommer i håg en tv serie som gick för länge sedan,som handlade om fångar från england,irland,killen var långhårig ,han blev förälskad i en flicka,de sjöng en låt som hette black ribbon som blev så poppulär att de till och med gav ut en skiva,Vad hette filmen,jag kommer i håg att jag älskade den låten. Antar att du menar Mot alla vindar. Six ribbons - Jon Englishhär också med sång.
CITAT (aanderss @ 11-09-2007, 21:07)  ja jag vet några stenmark stig strad beng fjälberg och några till
alla de 3 är i från tärnaby o bengt är kussin med stenmark Ja, tärna är ju nästan "hemmaplan" för mig Har varit och hälsat på Stig Strands mamma Men jag tyckte väl att det var alldeles för lite norrländska för att de skulle va bara de, de pratar ju ff som folk fast de blivit världskändisar. CITAT (Berith @ 11-09-2007, 21:41)  Antar att du menar Mot alla vindar. Six ribbons - Jon Englishhär också med sång. Mamma har den LP:n
gammelnalle
11-09-2007, 20:47
CITAT (gammelnalle @ 11-09-2007, 21:47)  Nästa gång kan jag vänta på dej om du vill?
Gossen Ruda
11-09-2007, 20:54
Mot alla vindar??? Australien va? Eller blandar jag ihop med Floden blev mitt liv?
CITAT (Berith @ 11-09-2007, 21:41)  Antar att du menar Mot alla vindar. Six ribbons - Jon Englishhär också med sång. Tack Tack så himla mycke vad glad jag blir äntligen kan jag njuta.
ÅÅ jag blir avundsjuk på din mamma tosan
JA, jag förstår det
Piccante
11-09-2007, 23:09
CITAT (Gossen Ruda @ 11-09-2007, 21:31)  Andraklasspassagerarens sista sång. Du har så rätt  2:a klass var det. Titanic hade 3:e klassresenärer med, men i wiehes låt så reste de lite flottare och trängs med en tredjeklassare. För min generation och yngre som knappt har hanterat vinylskivor så kan jag rekomendera samlingen Progghits, 3CD med mkt bra svensk musikhistoria.
CITAT (storm @ 11-09-2007, 21:57)  Tack Tack så himla mycke vad glad jag blir äntligen kan jag njuta. 
Krolliljan
12-09-2007, 06:23
Jag saknar Karl Martindahl. Då får jag lyssna här
Trädgårdsflanören
12-09-2007, 06:35
CITAT (Krolliljan @ 12-09-2007, 07:23)  Jag saknar Karl Martindahl. Då får jag lyssna här  Snabbstjärnor från Idol, Fame factory mm brukar försvinna så fort ett nytt program blir till. Karl är dock kvar, men nu sångare i bandet Charlie Emm, med bland annat Ryan Roxi (Alice Coopers gitarrist) Kommer med album nu i höst. Gav i år också ut B.B.B Baby som singel. Hur jag vet så mycket? http://sv.wikipedia.org/wiki/Karl_Martindahl
Piccante
12-09-2007, 21:01
CITAT (Trädgårdsflanören @ 12-09-2007, 07:35)  Snabbstjärnor från Idol, Fame factory mm brukar försvinna så fort ett nytt program blir till. Karl är dock kvar, men nu sångare i bandet Charlie Emm, med bland annat Ryan Roxi (Alice Coopers gitarrist) Kommer med album nu i höst. Gav i år också ut B.B.B Baby som singel. Hur jag vet så mycket? http://sv.wikipedia.org/wiki/Karl_MartindahlÄr inte en gammal Fame Factory medverkande dansbandssångare nu? Hette han Patrik Rasmussen??? Egentligen hade FF ett bättre upplägg än Idol för de lärde nog sina tävlande mer, i Idol får de bara höra kritik en gång i veckan verkar det som men ändå har inte så många från FF lyckats få någon bestående karriär förutom Patrik och Karl Martindahl då.
CITAT (Berith @ 11-09-2007, 21:41)  Antar att du menar Mot alla vindar. Six ribbons - Jon Englishhär också med sång. Ååå, Jon English. Honom såg jag hålla konsert i Konserthuset något år efter TV-serien. Visst körde de låtar från TV-serien, men egentligen var han hårdrockare.
aanderss
12-09-2007, 21:16
tacka vet jag du gamla du fria med stålfarfar
Jag gillar ju då WILMER X förstås Annars gillar jag det mesta utom rapp och det mesta med jazz.......... Wilma
aanderss
13-09-2007, 08:30
Eva-Helene
13-09-2007, 08:54
En låt som är lite rolig samtidigt som den sätter sig fast på hjärnan: "Det var en gång en liten fågel" med Laser! Och, den gör mig glad!
CITAT (AnnammA @ 11-09-2007, 00:23)  ...Thore Skogman... Ja, han har faktiskt gjort en låt tillsammans med Dag Vag, om ni minns dem? Klart jag minns och HÄR har vi den!  Skitbra ju! Dag Vag, Gyllene Tider och Skogman!!! http://www.youtube.com/watch?v=o1JdEbvmxgo  (Och ärligt talat så tycker jag det är bra! Det är BRA!  )
Jag ser ju inga svenska TV program...utom när jag är hemma någon vecka eller 2. Det har alltid slagit mig att Sverige, som har så pass liten folkmängd, har så många bra musiker och bra grupper. Det är ju jättemånga som har världskarriär, speciellt märker jag det om jag jämför med dom Spanska, visst finns det några riktigt stora, men här finns det ju 40.000.000 innevånare mot Sveriges 9.000.000, så statistiskt borde det ju finnas så många fler från Spanien.. Dessutom har dom Svenska en väldigt speciell stil som jag gillar..det är väl rötterna som drar..Jag gillar den här tråden, för jag upptäcker många bra för mig nya artister
cecland
24-09-2007, 19:22
Några låtar med riktigt bra texter: ABBA - The day before you came Leonard Cohen - First we take Manhattan Simon and Garfunkle - Sound of Silence Tracy Chapman - Sub city Fergie - Big girls don't cry ABBA - One of us Uno Svenningson - Under ytan För de som letade efter sångtexter, prova http://www.letssingit.com/där finns både svenskt och engelskt (seg sida dock tyvärr)
gammelnalle
24-09-2007, 19:33
Be bop alola--- (Gene Vincent) - kallar jag text!!! Air on a G-string (Bach) -ingen dålig text heller... Apache (Shadows) likaså.... b
Piccante
24-09-2007, 21:22
CITAT (cecland @ 24-09-2007, 20:22)  För de som letade efter sångtexter, prova http://www.letssingit.com/där finns både svenskt och engelskt (seg sida dock tyvärr) Bra länk, ska lägga till den bland mina favoriter. CITAT Några låtar med riktigt bra texter:
Uno Svenningson - Under ytan Nja... det finns nog ingen låt på svenska som retar min kräkreflex så mycket som just den.  Tycker den där gnällige, tråkige hemske sångaren är tortyr att behöva lyssna på. Men smaken är ju olika. Texten är kanske fin om man läser den.
AnnammA
24-09-2007, 21:48
Queen!!! Och Freddie Mercury!!! Där finns gospelrötter i vissa av låtarna, jazz, rhytm&blues, symfonier och rå hårdrock...
En sådan pipa som Freddie Mercurys har inte hörts sedan han gick bort, tycker jag.
Någon som håller med?
Hälsn
AnnA
CITAT (gammelnalle @ 24-09-2007, 20:33)  Be bop alola--- (Gene Vincent) - kallar jag text!!! Air on a G-string (Bach) -ingen dålig text heller... Apache (Shadows) likaså.... b Apache....? Text...?
gammelnalle
25-09-2007, 11:02
JO, det FINNS faktiskt en text till den... (har aldrig hört den. men läst den en gång....det räckte) MEN jag ironiserade lite... Bach's Air on a G-string- har ingen text den heller... Och Bach musik har klarat sig i över 300 år utan texter... även om det finns en del som är textsatt... kanske "Nu grönskar det" är mest kända av hans populärverk.. Texten till Be bop a lola är ju inget "mästerverk".... men FÖR MIG är texterna av underordnad betydelse... och för andra är det det viktiga-.. Bl.a. Av den anledninen har jag aldrig förstått Robert Zimmerman (Bob Dylan)... som jag anser sjunger UR-uselt... men flera av mina kompisar har honom som favorit.... De är fortfarande mina kompisar!!! b
CITAT (gammelnalle @ 25-09-2007, 12:02)  JO, det FINNS faktiskt en text till den... (har aldrig hört den. men läst den en gång....det räckte) MEN jag ironiserade lite... Bach's Air on a G-string- har ingen text den heller... Och Bach musik har klarat sig i över 300 år utan texter... även om det finns en del som är textsatt... kanske "Nu grönskar det" är mest kända av hans populärverk.. Texten till Be bop a lola är ju inget "mästerverk".... men FÖR MIG är texterna av underordnad betydelse... och för andra är det det viktiga-.. Bl.a. Av den anledninen har jag aldrig förstått Robert Zimmerman (Bob Dylan)... som jag anser sjunger UR-uselt... men flera av mina kompisar har honom som favorit.... De är fortfarande mina kompisar!!! b  Män! Eller men!... du kan ju inte luras så.  Köpte skivan Infidels med Dylan när den var ny. Den var så bra!  Måste nog kolla om det finns några låtar från den på YouTube.
CITAT (gammelnalle @ 25-09-2007, 12:02)  Texten till Be bop a lola är ju inget "mästerverk".... men FÖR MIG är texterna av underordnad betydelse... och för andra är det det viktiga-.. Bl.a. Av den anledninen har jag aldrig förstått Robert Zimmerman (Bob Dylan)... som jag anser sjunger UR-uselt... men flera av mina kompisar har honom som favorit.... De är fortfarande mina kompisar!!! Ja, det viktigaste är ju musiken i en låt, däremot kan texten vara ett ypperligt komplement. Det viktigaste är dock även där att det låter bra och passar in i musiken. Budskapet kan måhända vara viktigt eller bra (och utgöra det där lilla extra som gör det hela till en superlåt), men passar det inte till musiken är det nog bättre att läsa texten som ren dikt. A whiter shade of pale är ett bra exempel på text som låter jättebra, passar suveränt till musiken, men som jag inte fattar ett smack av.
gammelnalle
25-09-2007, 14:23
CITAT (Pirum @ 25-09-2007, 13:30)  A whiter shade of pale är ett bra exempel på text som låter jättebra, passar suveränt till musiken, men som jag inte fattar ett smack av. Är det NÅGON som fattat den?? Jag har för mig att Gary Brooker i ett teve program sa sig inte förstå den... Gary Brooker?? ja, han som skrev MUSIKEN och sjöng (och fortfarande turnerar med den låten) ..... Den texten kanske hittas på ovan nämnda site.. eller här: http://www.metrolyrics.com/a-whiter-shade-...ocol-harum.htmlsom absolut Beatlesfrek så finns det många av deras texter som jag inte heller fattar..men anserändå att de är BÄST!!! Och Berith!!!:: Jo, så kan man "luras".... b
Krolliljan
26-05-2008, 19:39
Kan inte hjälpa det. Jag gillar verkligen denna låten. One love akustisk.
Aqvakul
26-05-2008, 20:00
Tyvärr, Carola...blääää!
gammelnalle
26-05-2008, 20:07
CITAT (Krolliljan @ 26-05-2008, 20:39)  Kan inte hjälpa det. Jag gillar verkligen denna låten. One love akustisk.  DEN ÄR bra!!!!! b
aanderss
26-05-2008, 20:07
CITAT (Krolliljan @ 26-05-2008, 20:39)  Kan inte hjälpa det. Jag gillar verkligen denna låten. One love akustisk.  nä tack
CITAT (Aqvakul @ 26-05-2008, 21:00)  Tyvärr, Carola...blääää!  Maken till diva finns väl inte! Bra sångröst men så fort hon öppnar munnen för att prata måste jag stänga av direkt!
Försök att klura ut vad texten till Led Zeppelin´s låt "Stairway to heaven" har för innebörd.. Låten på YoutubeDen är nog en av världens mest analyserade texter, men ingen kommer på vad den handlar om, och frågar man bandet, så kommer ingen ihåg..
Krolliljan
27-05-2008, 17:05
Ska inte ge mig in i ngn analys men måste tacka för att du plockade fram låten. Det var länge sedan jag hörde den.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|