Lemonne
22-08-2007, 09:49
På dagen idag, för 5 år sedan dog min Bessie, blott 11 år gammal. Det är ännu med tårar i ögat som jag minns henne. Hon var en blandning mellan Schäfer och Collie, vi tog hand om henne när hon var nästan 1 år. Då hade hon blivit misshandlad både psykiskt och fysiskt av sin tidigare familj. Efter bara några månader var hon min mest tillgivna vän. Hon lämnade inte min sida.
Det var varken sjukdom eller ålder som tog ut sin rätt. Det var en pinne. Hon var pinntokig, lilla fröken, och sprang runt i trädgården med en pinne i munnen. När den andra hunden försökte ta pinnen från henne körde hon ner huvudet mot marken, varav hon slog i pinnen i marken och den trängde upp i hennes svalg. Vi var ute och såg allting, husse lyckades dra ut pinnen och sen åkte vi i ilfart till veterinären. Vi fick penicillin och smärtstillande, veterinären hittade en pinnbit som satt kvar i svalget, som hon drog ur.
Men vi förlorade Bessie. På natten till söndagen, 2 dagar senare, dog hon lugnt och stilla framför mina ögon på vardagsrumsgolvet. Hon hade då fått infektion i såret, varav allt hade svullnat upp och täppt till hennes luftvägar. Jag var på sätt och vis förberedd, sedan olyckan hände hade hon förlorat sin livsgnista i ögonen. Hon hade ont och var gammal. Hennes sista år var präglat av stelbenthet och trötthet.. Ändå så gör det så ont i hjärtat...
Våra hundar idag får inte leka med pinnar, det är bara en onödig risk, när det finns bollar att leka med istället. Det har aldrig varit några problem med att lära dem det, veterinären berättade att det är vi människor som lär hundarna leka med pinnar - inte tvärtom. Jag vill dela med mig av min lärdom till er andra, kanske Bessie och jag kan rädda livet på andra genom att berätta vår historia?
Hua vad hemskt...jag förstår att du mår dåligt och skickar här en

...
Jag vill bara varna lite för bollar också...är de tillräckligt små så kan de fastna i munnen och det slutar med att de kvävs...de visade ett program för många år sedan där det var en schäfer, tror jag, som hade lekt med en tennisboll och den hade de kastat till h*n och h*n högg tag i den och den for för långt in i munnen...de kastade sig in i bilen och for med ilfart till djursjukhuset och blev stoppade av en polisbil...men när pliserna såg hur det var fatt så fick de poliseskort in till kliniken...detta var i Stockholm nånstanns...hunden hade tur att de träffade på poliserna för hade de inte åkt så fort tack vare eskorten så hade de aldrig hunnit i tid...hunden klarade sig...så ett varningens ord bara...ha lite för stor boll hellre än en för liten...
Jag beklagar sorgen.
Mvh
Fenja
Jag vet hur jobbigt det är att förlora en hund

Hon väntar på dig vid regnbågsbron