Anki
Hejsan! Tänkte höra om någon vet skillnaden på äkta och oäkta fläder. Jag har två sorter i min trädgård. Den ena har en korgställning som är platt och den andra är mer osymetrisk. Har för mig att det är den osymetriska som är äkta. Tänkte göra saft innan de blommar över. Har någon något gott beprövat saft recept?
///Anki
KURT
Det är Fläder som har platt blomställning med vita blommor. Medan Druvflädern blommar redan i maj och har ovalt rundad gul-grön blomställning.

Recept:

http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...3b79531c1f8d3d3
Hannele
Orkar du inte göra all saft nu i sommarvärmen, kan du frysa blommorna.
Det går alldeles utmärkt att frysa fläderblomklasar och göra saft under mörka vinterkvällar.

Supergott att blanda fläderblommor i sockrad PLÄTTdeg, underbar efterrätt med glass!
Anna C
Fläderblomklasar är flata. Akta dig för druvfläder, jag vet inte hur det är med blommorna men bären är i alla fall giftiga (röda bär.) Druvfläders blomklasar är inte lika flata som fläderblomklasarna. Bilder finns i den virtuella floran: http://linnaeus.nrm.se/flora/welcome.html

Även sommarfläder är giftig och har flata blomklasar och kan förväxlas med fläder (beskrivs också i virtuella floran).

Min far skulle en gång göra rönnbärslikör men plockade av misstag druvfläder istället. Som tur var smakade det apa så han hällde ut det.

Anna
Hannele
Bären av den vanliga flädern går att använda.

Fläderbärsaft
Koka en härligt mörk saft på de mogna fläderbären:

1 kg fläderbär
½ l vatten
3 sura äpplen
per liter silad saft:
375-500 g socker
1 tsk citronsyra
1 tsk flytande atamon

Repa av bären från klasarna, det gör inget om småsjälkar finns kvar, men de grövsta måste bort. Skölj av bären och äpplena. Skär äpplena i bitar. Lägg bären och äppelbitarna i en kastrull och häll på vattnet.

Koka tills bären brister och äpplena mosar sig. Låt moset rinna av genom en silduk ca 30 minuter.
Mät upp saften och låt den koka upp. Tillsätt socker och citronsyra ock koka tills sockret har löst sig.
Skumma och tillsätt atamon.
Fyll den aromatiska saften på heta atamon-sköljda flaskor. ulla.andersson@gp.se
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon