Full version: Klippa ner liljor?
Ljusgröna fingrar
Nu när liljorna har blommat klart och det bara är stjälkar kvar, i viss mån även Dhalior. De står i krukor och ser då natrurligtvis så tråkiga ut utan blommor, ska jag klippa ner dem och ställa undan krukorna. Eller ska jag låta växtsaften dra ner i lökarna och sedan gräva upp dem och förvara dem i papperspåse i kylskåpet?

Förhoppningsvis kommer vi att flytta till ett hus i månadsskiftet september-oktober, kan jag gräva ner lökarna så sent, kommer de upp till vår-sommaren?

Som ni ser så är jag då nybörjare på detta, förr om åren har jag inte brytt mig om blommorna kommer upp nästa vår osv då jag helt enkelt köpte nya. Men jag tänker nu att det är ju onödigt som sjutton, dyrt i längden blr det också. Är det någon som vill vara så vänlig och hjälpa mig?

Med önskan om en härlig och skön höst för alla!

Tosan
JAg brukar gräva ner mina lökar i september här uppe i norr. Beställer man lökar får man dem aldrig förrn mitten av september i bästa fall. Tulpanlökar ska man tydligen tom kunna plantera med spett sedan backen frusit.
Fenja
Dahlia är inte vinterhärdig och ska förvaras barrotade i torr sand eller torv på ett frostfritt ställe. Klipp inte ner liljorna, utan låt dem vissna av sig själva, dem kan du gräva ner när du flyttar till hus. Lite beroende på vilken zon du bor så kan vissa liljor har dålig vinterhärdighet.
Krokus, tulpaner, narcisser med flera kan du plantera så länge det inte är tjäle i marken. En del av dem klarar att hackas ner med spett som Tosan säger, men jag skulle inte chansa.
Mvh
Fenja
Tosan
Apropå Dahlia...trivs den bättre i matkällare eller i kylskåp ca +3?
Fenja
Matkällaren kan kanske bli så fuktig att det börjar mögla kan jag tänka mig... kylskåp vet jag inte alls...
Mvh
Fenja
Tosan
Mmm, matkällaren är lite rå, men potatisen klarar sig utan bekymmer iaf...
Nåja, får fundera lite och se var jag lägger den, visste ju inte ens att den gick spara tills för ett par månader sen tongue.gif
yvonne_h
Hej!
Liljorna kan du låt stå kvar och få vissna ner. Daliorna kan du säkert vinterförvara i matkällare. Kruxet är bara att du ser till att knölarna har torkat något, så att jorden runt daliaknölarna går att putsa bort innan vinterförvaringen.

mvh Yvonne
www.lirtradgard.se
AnnammA
Dahliorna blommar om till frosten, om du klipper bort vissna blomknoppar. Här i Skåne brukar jag låta mina dahlior få en frostknäpp, innan jag gräver upp dem, och förvarar dem frostfritt.
Liljor i kruka blir antingen planterade i rabatten, eller så krukar jag om knölarna i mindre krukor, som jag gräver ner i växthuset på hösten. På våren planterar jag sedan om dem i större krukor igen, tillsammans med andra växter.

Hälsn

AnnA
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon