Sidor: 1, 2
Sollan
Måste medge att jag har oerhört svårt för tuja.... Och grannen har planterat 140 st.... wacko.gif Rosa fänrikshjärtan har jag också en viss aversion mot. Bergenian däremot som jag haft väldigt svårt för har jag börjat gilla mer. Har upptäckt att den är suverän att sätta där man behöver dölja något fult, kantiga sprängstenar i branta branter t ex. Den verkar växa i vilka förhållanden som helst.
sveas trädgård
Alltså, jag funderade som sjutton... Jag håller med om att färgad ljung är gräsligt (ja men neongul!?), liksom färgade krysantemum. Annars har jag nog svårt att komma på nåt riktigt fult. Däremot finns det växter som på något vis kommit fel - fel placerade, felskötta eller inte skötta alls. Jag tänker på ett cafébesök i somras. Ett jättefint café i vackra omgivningar hade som "välkomstblomma" planterat tagetes i terracottakrukor. Inget fel i det egentligen, om dom inte hade varit typ 3 st i dessa jättekrukor samt definitivt glömt att vattna... Usch, det var fult. Inte nog med det. Dom hade en Mårbackapelargon på ett bord inne i hallen som var alldeles torr och fnasig. Det satt kvar gamla blomställningar á la eternell. Inte säger dessa blommor "Kom in och fika, vi lägger ner omsorg på vår verksamhet!" Så min slutsats blir att alla blommor kan vara fula om dom inte sköts om och placeras rätt, samt att färgad ljung och färgade krysantemer alltid är fula oavsett!! rolleyes.gif
bea
Begonia FY!
zaaritha
Alla begonior?
Eller; isbegonia, knölbegonia, änglavinge, bladbegonia........?
Karin z7
Jag tycker det mesta är vackert beroende hur det är planterat.
Har en vän som varje vår säger till mig, varför har du bergenia där? Är det en blomma som jag avskyr så är det bergenia.
Då säger jag, kanon, blommar "hejvilt" på våren och på sommaren helt neutral med sina gröna blad. Då kan man ha vad som helst "ovanför" blommande.
Älskar bergenian pga dess tidiga blomning. Blommar tidigare än tulpaner eller andra lökar hos mig och då väljer jag bergenian och andra "tidiga" "växter" framför diverse lökar.
taiyo
Jag tycker alla blommor är fina om man verkligen tittar på dem... kan inte komma på någon som jag tycker är "ful"!! Kan finnas såna som verkar tråkiga, ser oansenliga ut, som man bara inte tycker om... men ful??? Nääe... då behöver man bara titta lite närmare. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon