Hej.
Ny här på forumet.
Har denna säsongen odlat upp 7 st chile plantor för första gången, har fastnat något enormt och nästa år så blir det lite mer "annorlunda" sorter från Örtagården.
Jag har idag 3 storter, Jalapeno, Carribian nånting och en svag variant av "spansk peppar" (inköpta i paket från bröderna nelson).
Nu till problemet jag hoppas att någon kan hjällpa mig med.
Jag har haft alla plantor ute till och från under denna väldigt blöta sommar, och har fått ohyra på dem. Jag har lyckats se några av de vanliga bladlössen, de gröna krypen, men sen verkar det även som om det är något svart, väldigt litet (avföring?), samt små millimeterstora "ludna" paket här och där.
Vad är det man kan ha fått?
Jag har testat att behandla med grönsåpa blandat med vatten, och sprutat detta riktligt på, efter 2 behandlingar har alla spår inte försvunnit. Har även testat att plocka det för hand.
Så mina frågor blir följande.
1. Vad kan det vara för ohyra?
2. Hur behandlar man det effektivast?
3. Grönsopa och vatten kan väll inte vara skadligt för plantan? Har ju runnit ner en hel del i krukan och jorden sugit upp det!?
Tack på förhand
Tobias i växjö
Preussen
29-08-2007, 11:35
hej du!
kul att du fastnat för släktet capsicum. finns en oändlig rad att välja på.
tradigt att du fått bladlöss. så såpavattnet har inte fungerat? titta in här om här finns något för dig
nyttodjureller så kan du köra på med lite kemi.
vad det där svarta och vad de ludna paketen är för något kan jag inte svara på utan att ha sett bild men det finns fler kunniga här samt att testa på sökfunktionen eller sök på forumet för ogräs/skadedjur.
sen så kan jag rekomendera dig att övervintra dina plantor. den där carribean misstänker jag är en c.chinense (vanligtvis kallad habanero) och den hade jag övervintrat.
Tack för svaret.
Jag ska försöka få bukt på det med såpa vatten, upprepade behandlingar borde fungera och inte skada plantan om jag inte missuppfattat något.
Habaneroplantan vilket jag åxå fått fram till att det är ska jag försöka övervintra, om den tar sig lite mer, just nu är plantorna bara ca 15-25 cm höga (3 st) och blommor har precis börjat komma.
Har dem i 2-3 liters krukor och har för första gången för en vecka sedan gödslat dem, en ekologisk bladning som innehåller hönsgödsel, blodmjöl mm, något Bio Bact historia, luktar Ko s**t.
Planterade mycket för sent, planterades först i början av Juni. Dock samtidigt som Jalapeñon och den andra busken. De andra har tagit sig Mycket bättre.
Till nästa säsong funderar jag på följande:
Habanero Dulce, Capsicum chinense
Rocoto, Locoto Manzano, Capsicum pubescens
Purple Hazel, Capsicum chinense
Aji Umba, Capsicum chinense
Chacoense, Capsicum chacoense
2-3 av dessa blir det till nästa gång.
Är det någon ni kan rekomendera?
Preussen
29-08-2007, 21:56
större krukor

sen så sår jag c.chinense och c.pubescens första veckan i januari. c.annum och c.bacctum så jag i feberuari. lägg pengarna på bra såjord och värme samt belysning.