Sidor: 1, 2
Alba
Lyssnade på radio igår om ämnet tant- eller gubbvarning.

Vad tycker ni ......när blir man tant eller gubbe ?

När man sparar presentppapper och snören på de paket man får
När man odlar Tagetes för att de är så tåliga
När lördagsnöjet är ett besök på Clas Ohlsson
När man sitter med ratten tryckt mot bröstkorgen och händerna nära ögonen
När man använder knästrumpor i nylon.
När man knyter skorna och tänker 'var det något mer jag skulle göra när jag ändå är här nere'

Ja ni förstår........det är skrivet med glimten i ögat.
Har ni några roliga ideer över vad som är tecken på att man blir tant eller gubbe.
Mollis
När man tar med inneskor i en påse till festen?
När man inte längre föstår vad ungdomsgänget på bussen säger till varann?
Malvia
CITAT (Alba @ 06-09-2007, 14:13) *
När man knyter skorna och tänker 'var det något mer jag skulle göra när jag ändå är här nere'

rotfl.gif rotfl.gif

Jo, hörde lite av programmet, en del kände man igen och kunde erkänna.

Vi har alltid mobbat svärmor för att hon alltid spar papper och snören, hela juldan går åt att lirka upp snörena!!

Tagetesen har jag accepterat de två sista åren, nu gillar jag den för att den är så lättodlat och man få mycket frön från den.
Sailor Pluto
När man börjar säga saker i stil med "när jag var ung" och "på den tiden..." smile.gif .
Gudrun i Göteborg
När man säger "Usch, vad här drar. Stäng fönstret."
Mollis
När vinyl-samlingen är större än CD-samlingen

När man bryter upp från festen med orden "Det är en dag imorgon också" (och man vill absolut inte försova sig o missa "Ring så spelar vi")
Sailor Pluto
När man alltid utbrister "Nej men gud vad stor du har blivit!" åt alla sina barnbarn och barnbarnsbarn... giggle.gif
Margith
När man måste skaffa sig progressiva glasögon. ( -cry-.gif )
Alba
Varför drog jag igång tråden.
Jag har redan blivit tant flera gånger om efter att ha svarat ja på många påståenden. -cry-.gif
Progressiva....det har jag haft i minst 10 år. giggle.gif

Den som gräver en grop .............

Kom på några till:

När man virkar små sockor och hänger upp i hallen för gästerna.
När man diskar plastpåsarna och använder dem om och om igen.
Tosan
JAg har nyss konstaterat att man blir tant strax före 30 whist.gif
Bee
CITAT (Mollis @ 06-09-2007, 14:23) *

rotfl.gif rotfl.gif

.... och tycker att 80-talet var för ett par år sen...

//Tant Bee
Bettson
När man tittar på småbarnsföräldrar och tänkter" Herre Gud, hus skall dom klara av att ha barn när de inte är mer än barn själva"

Man bedömer dom som s whist.gif juttonåringar ungefär. Så visar det sig att de är 28 bast
Margith
CITAT (Alba @ 06-09-2007, 15:12) *
Progressiva....det har jag haft i minst 10 år. giggle.gif

Den som gräver en grop .............

rotfl.gif a0a.gif rotfl.gif
Observera gärna att jag inte erkänt huruvida jag "svarat" ja på någon av påstående hittills crazy.gif
Betty
När man börjar fundera i de här banorna - och t.o.m. startar en tråd om ämnet... naughty.gif
Alba
CITAT (Betty @ 06-09-2007, 15:50) *
När man börjar fundera i de här banorna - och t.o.m. startar en tråd om ämnet... naughty.gif

Aj då.....där gick jag i fällan igen rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif
Alphaville
CITAT (Bee @ 06-09-2007, 15:22) *
rotfl.gif rotfl.gif

//Tant Bee

Men 80-talet var väl bara några år sedan? Menar ni att det gått xx antal år sedan dess? Och var tog de åren vägen?? shy.gif

Hannele
CITAT (Mollis @ 06-09-2007, 14:23) *

Eller inte har en aaaaning om idolerna på löpsedlarna?
Mollis
När drömsemestern är en charter-bussresa "all inclusive" till Gardasjön?
Boxer
...letar stenar på stranden istället för att kolla in snygga killar

...börjar prata med dig själv

...köper trisslotter istället för godis

...matchar diskborsten och disktrasan

...hår i öronen
Elisabeth-Västkustkolonisten
tyvärr missade jag timman mellan 11 - 12 för jag slumrade till lite.

Men varför vill en kvinna inte bli tant? Tycker ni också att många karlar gubbar till sig tidigare än kvinnor blir tanter???

Elisabeth
Pirum
Jag tycker tvärtom, en tant kan man vara när man är 30, däremot är det svårt att vara en gubbe vid 30. Motsatsen till gubbe är gumma i min mentala ordbok, och gumma blir man inte förrän man är minst ålderspensionär smile.gif Gubbe kan man nog dock vara redan vid 50 smile.gif
Mollis
CITAT (Pirum @ 06-09-2007, 17:50) *
Jag tycker tvärtom, en tant kan man vara när man är 30, däremot är det svårt att vara en gubbe vid 30. Motsatsen till gubbe är gumma i min mentala ordbok, och gumma blir man inte förrän man är minst ålderspensionär smile.gif Gubbe kan man nog dock vara redan vid 50 smile.gif

Ja egentligen är det väl farbror som motsvarar tant-ordet...
Betty
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 06-09-2007, 17:18) *
Men varför vill en kvinna inte bli tant? Tycker ni också att många karlar gubbar till sig tidigare än kvinnor blir tanter???

Elisabeth

Jag tror att det beror på att vi förknippar tant med krumma, knubbiga tanter med hårknut i nacken och rutiga förkläden - typ Teskedsgumman (ni som är gamla nog att minnas hur hon såg ut... )
Absolut sant att gubbarna gubbar till sig låååångt innan vi gummar till oss! biggrin.gif Deras grå syns fortare än våra grå (jag har inte ett enda grått hårstrå), de blir tunnhåriga och får vikar, mer disträa och håriga både i näsa och öron. laugh.gif Och inte orkar de längre så som de gjorde förr... naughty.gif whist.gif

Och när killar fyller 30 så kallas det för att fylla "gubbe" ...
Ingen säger att en tjej fyller "gumma" vid 30 - tvärtom - vid 30 är vi kvinns på vår peak! tummenupp.gif
vindspel
Om man blir tant eller farbror beror på en själv. De finns de i 20-års åldern som är "kärringar", och det ordet innefattar båda könen.Och vad är då kärring g.gif
När man intresserar sig mer för vad man ska ha till middag än vad som händer ute i världen.
När man för långa meningslösa diskussioner som inte kommer någon vart, ex som rökare crazy.gif
När man pysslar så mycket med blommorna att man inte orkar ha sex........

Ja, vad tycker ni?
Men Kärring är ju något helt annat en tant.

Kärring är negativ men tant är mycket positiv, tycker jag.
Tosan
CITAT (Betty @ 06-09-2007, 17:57) *
Jag tror att det beror på att vi förknippar tant med krumma, knubbiga tanter med hårknut i nacken och rutiga förkläden - typ Teskedsgumman (ni som är gamla nog att minnas hur hon såg ut... )
Absolut sant att gubbarna gubbar till sig låååångt innan vi gummar till oss! biggrin.gif Deras grå syns fortare än våra grå (jag har inte ett enda grått hårstrå), de blir tunnhåriga och får vikar, mer disträa och håriga både i näsa och öron. laugh.gif Och inte orkar de längre så som de gjorde förr... naughty.gif whist.gif

Och när killar fyller 30 så kallas det för att fylla "gubbe" ...
Ingen säger att en tjej fyller "gumma" vid 30 - tvärtom - vid 30 är vi kvinns på vår peak! tummenupp.gif

Man fyller gubbe/kärring vid 30... Och jag har bara en dryg månad dit crying.gif

CITAT (vindspel @ 06-09-2007, 18:02) *
Om man blir tant eller farbror beror på en själv. De finns de i 20-års åldern som är "kärringar", och det ordet innefattar båda könen.Och vad är då kärring g.gif
När man intresserar sig mer för vad man ska ha till middag än vad som händer ute i världen.
När man för långa meningslösa diskussioner som inte kommer någon vart, ex som rökare crazy.gif
När man pysslar så mycket med blommorna att man inte orkar ha sex........

Ja, vad tycker ni?

Precis, det finns kärringar som är 20 och tjejjer som är 70 tummenupp.gif
Kärring, av båda könen, kan man väl definiera som de som bara gnäller och beter sig som klimakteriehäxor, oavsett kön och ålder...
Och en del kommer aldrig dit, andra kommer aldrig ur det...
Wilmer
Elisabeth, jag tycker man är tant när man slumrar lite mellan 11 - 12 naughty.gif ..........

Wilma som aaaaldrig sover middag flirting.gif
Tezzla
CITAT (Bee @ 06-09-2007, 15:22) *
rotfl.gif rotfl.gif

//Tant Bee

Jamen... unsure.gif Såååå längesen var det ju inte... Jag minns det som igår ju blush.gif

CITAT (Wilmer @ 06-09-2007, 21:31) *
Elisabeth, jag tycker man är tant när man slumrar lite mellan 11 - 12 naughty.gif ..........

Wilma som aaaaldrig sover middag flirting.gif

Vad bra då är jag ju ingen tant för jag slumrar inte förrän vid 4 - 5
Wilmer
Mäh! Du skrev ju att du slummrade lite mellan 11-12.... Liiite tantvarning! Erkänn!!

Wilma
CITAT (Wilmer @ 06-09-2007, 21:53) *
Mäh! Du skrev ju att du slummrade lite mellan 11-12.... Liiite tantvarning! Erkänn!!

Wilma

Det var mellan 11 och 12 på kvällen, i sängen yes.gif

Och eftersom jag har svårt att somna så lyssnar jag på karlavagnen eller på en bok
Wilmer
slap.gif

Då sov väl jag, då har gamla människor gått och lagt sig d010.gif

WIlma
Netha
Jag är definitivt tant och maken är gubbe. smile.gif
Igår satt vi med svåger och pratade om gamla tider... maken mindes vilken fest det var när de fick var sin apelsin... frukt var ingen vardagsvara
och jag mindes bl.a hur det var innan strumpbyxan kom och när vi fick frysbox och kunde förvara kött/fläsk i den.
Konservburkarna fick pausa... men nog längtar jag ibland efter allt gott som mamma hade lagat till och konserverat.

Progressiva har både gubben och jag sedan ca 20 år tillbaka och grått hår har jag men inte gubben.smile.gif

Tant/gubbvarning... när man går till köket/rummet för att hämta något... men på vägen hinner glömma vad det var. giggle.gif
aanderss
jag är ingen gubbe
Tezzla
CITAT (aanderss @ 06-09-2007, 22:08) *
jag är ingen gubbe

Grattis! Vad är du då? smile.gif
aanderss
CITAT (Tezzla @ 06-09-2007, 22:37) *
Grattis! Vad är du då? smile.gif

kanske en varelse crazy.gif
Betty
CITAT (aanderss @ 06-09-2007, 22:37) *
kanske en varelse crazy.gif

En varelse av manligt kön = en gubbvarelse! tongue.gif
aanderss
CITAT (Betty @ 06-09-2007, 23:45) *
En varelse av manligt kön = en gubbvarelse! tongue.gif

-fear-.gif rotfl.gif
AnnammA
En gubbvarning är nog när en man på 40+ byter ut sin maka mot en 20-åring utan varken livserfarenhet eller rynkor&annat garnityr, och själv börjar snitsa till sig på ett tillgjort sätt, kammar till sig och stylar upp sig för att åter försöka bli en 25-åring... (Finns säkert kvinnlig motsvarighet) Att åldras med behag, är nog något...(Är det tantvarning???)

Hälsn

AnnA
Tosan
CITAT (AnnammA @ 07-09-2007, 10:41) *
En gubbvarning är nog när en man på 40+ byter ut sin maka mot en 20-åring utan varken livserfarenhet eller rynkor&annat garnityr, och själv börjar snitsa till sig på ett tillgjort sätt, kammar till sig och stylar upp sig för att åter försöka bli en 25-åring... (Finns säkert kvinnlig motsvarighet) Att åldras med behag, är nog något...(Är det tantvarning???)

Hälsn

AnnA

Men om en singel 40 åring skaffar sig en 24 åring då?
Det gjorde min gubbe giggle.gif Vi brukar säga att jag är hans 40-årskris whist.gif
Felicia
När man frågar någon man träffar vad hans/hennes mamma och pappa heter eller om man undrar det när man tittar på bröllopsannonser/bebisannonser..
AnnammA
CITAT (Tosan @ 07-09-2007, 11:02) *
Men om en singel 40 åring skaffar sig en 24 åring då?
Det gjorde min gubbe giggle.gif Vi brukar säga att jag är hans 40-årskris whist.gif

Nja, nu blev det krångligt g.gif Jag menar att man kan ha olika sorts mognadsfaser också som inte är i fas med åldern, (OBS!)utan att mena något elakt om ert förhållande. Alltså, det finns ju faktiskt 20 åringar, som har livserfarenhet som om de levt i minst 50 år, och tvärtom med. Huvudsaken att man trivs i hop!

Ex. Jag har en kvinnlig kollega på snart 50 som skaffat sig en 20 år yngre pojkvän, och jag tycker det bara är roligt för henne. Hon har haft det jobbigt i många år och var svältfödd på kärlek, och att han råkade vara yngre, bara blev så. De träffades på jobbet, och har där samma levnadsvillkor/upplevelser mm. Medan andra kollegor(läs:tanter, fast bara 40+...)har så stora problem med det här hur det ska gå och vad min kollegas tonårsbarn tänker...

Alltså med mitt exempel på 40-årsmannen med tjugoåringen, där menade jag att förändringen på mannen där blev så drastisk att den nästan blev pinsam...(Fast det kanske blir så automatiskt?)

Men du Tosan, det var väl härligt att din man fick Dig på köpet med 40-årskrisen! yes.gif

Hälsn

AnnA

Tosan
AnnammA
Jag tog verkligen inte illa upp, men jag kunde lixom inte låta bli att kommentera. giggle.gif För oss var det inte konstigt alls, vi hade samma intresse, umgicks med samma människor och sågs på samma fester och hade då samma utgångspunkt där. Ingen av oss hade barn heller.

Men visst kan jag hålla med om att vissa såna kriser kan bli väl pinsamma, en del har ju faktiskt barn i samma ålder som nya flick-/pojkvännen.
Men jag brukar säga att ålder är bara en siffra på ett papper, vad som räknas är var man står i livet smile.gif
Lemonne

Gubbvarning:

När man känner att man måste köpa sig ett skinnställ och en motorcykel bara för att folk inte ska tro att man gått och blivit gammal och dassig...
CITAT (Lemonne @ 07-09-2007, 12:41) *
Gubbvarning:

När man känner att man måste köpa sig ett skinnställ och en motorcykel bara för att folk inte ska tro att man gått och blivit gammal och dassig...

Det känner jag ju igen från en av mina bröder bravo.gif
Pirum
När den kanal man helst lyssnar på är lokala P4 - och man retar sig på att de bara spelar modern musik.
Kakaduan
Efter att ha läst igenom alla "symptomen" här ovan måste jag fråga mig själv om det är NÅGOT av dem jag INTE har g.gif . Skulle vara motorcykeln och 20-åringen då... biggrin.gif och så det faktum att vi fortfarande orkar ha sex (fast det kan kanske bero på att vi inte varit gifta mer än knappt ett år än wub.gif )! Å andra sidan har jag glömt vad jag gick iväg för att hämta, sedan jag var 30 (är nu 43).

Senaste 5 åren har det gått utför fort - jag måste bara lösa melodikrysset! Är det farligt, tror ni fear.gif ? Jag tror att jag måste säga till maken att lämna in mig på förvaring den dag jag börjar lyssna på svensktoppen. DIT har jag inte nått än...

Kakaduan
Mollis
CITAT (Kakaduan @ 07-09-2007, 14:55) *
Efter att ha läst igenom alla "symptomen" här ovan måste jag fråga mig själv om det är NÅGOT av dem jag INTE har g.gif . Skulle vara motorcykeln och 20-åringen då... biggrin.gif och så det faktum att vi fortfarande orkar ha sex (fast det kan kanske bero på att vi inte varit gifta mer än knappt ett år än wub.gif )! Å andra sidan har jag glömt vad jag gick iväg för att hämta, sedan jag var 30 (är nu 43).

Senaste 5 åren har det gått utför fort - jag måste bara lösa melodikrysset! Är det farligt, tror ni fear.gif ? Jag tror att jag måste säga till maken att lämna in mig på förvaring den dag jag börjar lyssna på svensktoppen. DIT har jag inte nått än...

Kakaduan

Ha! Jag väntade bara på att någon skulle komma dragandes med Melodikrysset, det är helt klart ett red alert!
anna_rispan
Äsch!
Jag hörde också programmet och några av testfrågorna. Jag hoppas att programmet inte gikc ut på att snacka skit om tanten som företeelse.
För övrigt så har jag nog varit en tant rätt länge och jag är just nu 26 år. Klämmer in mig i jeans men annars så föredrar jag kläder som är bekväma. Fotriktiga skor då, jo jag letar men de får ju gärna vara snygga också.
Melodikrysset är ju en generationsöverskridare och ingen tantgrej så där får jag protesetera!
Dessutom har jag flera kusinbarn och då är man ju tant vare sig man vill eller inte. För visst ska de kalla mig tant Anna?
torvan
När solbrännan blev "förstörd" av en vit kant runt halsen,
av senilsnöret. Då förstod jag att det var kört.
:rolleyes:torvan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon