Full version: Plommonchutney
Mollis
1 1/2 kg plommon (räkna plommonen så att du kan fiska upp alla kärnor)
1 dl vatten
saft av 2 pressade citroner
1 kg (12 dl) strösocker
4-5 msk salt
1/2 kilo skalad och grovt hackad röd eller gul lök
skalade hackade klyftor av en hel stor vitlök
3 dl vinäger
1/2 dl gula senapsfrön
2 msk hel koriander
1 tsk chilipulver
1-2 tsk kajennpeppar

Räkna frukten, skölj men skala inte. Lägg tillsammans med 1 dl vatten i tjockbottnad kastrull.
Koka under lock i 30 min. Ta upp alla kärnor med hålslev. Häll i alla övriga ingredienser utom
cayennpeppar. Koka sakta o försiktigt utan lock i 55-75 min. Smaka av med cayennepeppar.
Häll upp på burkar och förvara svalt.
myrtille
Intressant recept som jag ska prova. Men vad är hel koriander för något - är det hela frön som menas (man använder ju även bladen och roten)? Det borde väl gå att använda färsk chili också. Eller finns det något som talar emot att man gör det?
Mollis
CITAT (myrtille @ 12-09-2007, 19:04) *
Intressant recept som jag ska prova. Men vad är hel koriander för något - är det hela frön som menas (man använder ju även bladen och roten)? Det borde väl gå att använda färsk chili också. Eller finns det något som talar emot att man gör det?

Jag ska i ärlighetens namn säga att jag ALDRIG använder koriander, vare sig färsk, torkad eller annan form så jag struntar i att ta med det helt enkelt. Exakt vad hel koriander är vet jag inte men det vet nog nån annan....när det gäller chili så visst, färsk går alldeles utmärkt att använda! Man kan antingen skära den i små små bitar eller ta med den hel i koket och sen fiska upp den när det är färdigkokt.

Lycka till!
inger1
Plommonchutney, precis vad jag var ute efter.
Har gott om plommon i år och plommonsylt är jag inte så värst förtjust i.
Receptet ska prövas till helgen.
Tack för det Mollis
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon