Full version: collie
inger1
Det är för sorgligt egentligen. När hunden är som bäst så lämnar den oss.
Har själv en 10+ colliehanne som jag aldrig behöver koppelleda längre, han vet så väl var och inte var han får vara.
Vi förstår varandra helt och fullt.
Än så länge är han pigg och alert med alla sina sinnen i bruk, men hur länge dröjer det innan förfalllet inträffar.
Han är min tredje collie och jag har haft hund i över 35 år.
Sista året har jag tyvärr tittat på "Mannen som pratar med hundar" på tv. Hans uppfostringsmetoder kan ju diskuteras men vad jag känner rädsla inför är att skaffa en ny hund. Det verkar vara problem överallt och över ingenting. Även det mest elementära verkar vara svårt. Vet inte om jag törs skaffa mig en ny hund.
Köpte min första collie som 24-årig jänta, hade inte den minsta aning om hur hundar skulle uppfostras men fick i alla fall en helt underbar hund till trots med vanlig bondförnuft.
Mvh Inger
Anki på Öland
Med vanligt bonnförnuft kommer man långt!!! tummenupp.gif
Anki
Tezzla
Klart du ska skaffa ny hund när den dagen kommer (vi får hoppas det dröjer). Du har erfarenhet och sunt förnuft, det kommer man långt med.

Mannen som talar med hundar... Tja, titta först och främst på vilka familjer det är han hjälper. Hundarnas problem är ju bara symptom på att ägarna lägger för lite tid och har noll koll på sina hundar. Såg programmet för ett par dagar sedan och då handlade det om en överaktiv pitbull. Familjen fattade iiiiingenting! crazy.gif Men när de sen fick höra att en hund behöver promenader flera gånger varje dag och inte bara en gång i veckan så trillade poletten ned whistling.gif Är det underligt att folk får problem med sina hundar när man inte fattar de mest elementära sakerna?
Sailor Pluto
Håller med om det Tezzla skriver om Mannen som talar med hundar tummenupp.gif . Är för övrigt inte jätteförtjust i honom även fast han säger en del bra grejer...

Och har man stort hundintresse och erfarenhet så blir det väldigt sällan riktigt fel flirting.gif . De flesta problem som finns kan man rätta till med oändligt tålamod och innötning! Så var inte rädd när det blir dags att skaffa en ny vovvsing, ta det luuugnt och kom ihåg att andas smile.gif .
Sofiia
Har du klarat av att uppfostra hundar tidigare så klarar du det igen!! Fast det finns ju såklart vissa svårare och lättare raser.
Visst (verkar det som iallafall, man vet ju inte vad som lämnas bort från programmet) lyckas ju cesar med problem ägarna/hundarna, men just det hans metoder är diskuterbara! Är helt emot hans ryckande i kopplet och andra våldsamma metoder. Det viktigaste är att man i ett tidigt skede visar att "det är jag som bestämmer här". När jag gick på valpkurs med min hund för många herrans år sedan så fick vi ABSOLUT INTE dra eller rycka i kopplet, det viktiga är att man med ord och gester får hunden att lyda. Då man har den lös t.ex. så finns det ju inget koppel att rycka i! Tycker också om att titta på mannen som talar med hundar, men med en stooor nypa salt smile.gif
pejori
klart du vågar skaffa en till tummenupp.gif
jag är inne på min fjärde och kan inte tänka mej en annan ras, även om jag har blandisar också Collie/schäfer
Du vet ju vid det här laget hur collie funkar och hur lätta dom är att ha och göra med. rolleyes.gif
sunt förnuft håller länge flirting.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon