|
Den här historien visar tydligt att kommunpolitikerna INTE hade kvalat in till Tysklandsresan. Det enda dom åstadkom var att öka på politikerföraktet!
Om nu elever och deras föräldrar inte längre får bidra till skolresor och skolan/kommunen ändå känner sig förpliktigade att skicka iväg några elever till sin vänort så hade dom väl i herrans namn kunnat sköta detta på ett smakligare sätt! Dom hade tex kunnat anordna en tävling med lång förberedelsetid, säg ett läsår. Sen kunde tävlingen ha innehållit moment - både praktiska och teoretiska - som alla elever kunde klara allt eller delar av. Därefter lottning bland dom som kom över en viss i förväg känd ribba. Alla hade blivit engagerade och ingen hade behövt känna sig orättvist behandlad.
CITAT (mamamaggan @ 14-09-2007, 15:02)  Alla ska inte ha rätt till samma sak säger du . OK då tar vi bort rättigheten att alla ska få gå i skola, att alla ska få ha en åsikt och öppet kunna få redovisa den , att alla ska få rösta o s v . Vilka ska bara ha rättigheter och vilka ska bara ha skyldigheter ?
Varför man inte ser värdskapet som en belöning ? Skrev just i mitt förra inlägg att det finns ett ansvar med detta. Har du själv taigt emot utbytesstudenter i ditt hem ? Oupps! Nu gjorde du kanske en lite väl överdriven koppling/jämförelse när du kommer in på rösträtt, en skola för alla o.s.v. Det enda jag/vi har att gå på är artikel. I artikeln står: För att underlätta urvalsarbetet har skolan tagit fram ett antal kriterier. Eleverna ska förutom att vara duktiga i skolarbetet, behärska engelska samt vilja leva ensamma hos en värdfamilj.Detta är det vi har att tolka. Är det ordet "duktiga" som är jobbigt? Jag tror många tror att lärarna i dagens skola enbart går efter resultat i form av höga poäng på prov, bra redovisningar o.s.v. det är det som kännetecknar en duktig elev. Men riktigt så är det inte. Dagens skola (som genom många år har genomsyrats av vänsterpolitik) är väldigt fokuserad på individen, d.v.s. resultat och kunskap mäts i mycket vidare termer än i goda resultat på proven. Alla elever ska ges samma möjlighet att nå kunskap beroende på hur de är som individer. Så vem vet vilka elever det egentligen är som får åka till Tyskland? Har man lite erfarenhet från skolans "inre värld" så vet man också att det finns elever av alla olika slag. Vissa är "duktiga" men bryr sig inte. Andra bryr sig inte ens om att bry sig. Sedan finns det de som verkligen vill något och kämpar (både "duktiga" och "mindre duktiga" elever). Så, en gång till, vem vet vilka elever det egentligen är som får åka till Tyskland? Nej, alla ska inte ha samma rättighet. Är man en elev på 15-16 år som inte bryr sig så ska man inte få "rida på vågen" av att det finns andra som faktiskt engagerar sig och presterar något. CITAT (Magdis @ 14-09-2007, 15:19)  Nä fyyy för ditt sätt o tänka. Ja, fyy på mig som är så o-medmänsklig.
mamamaggan
14-09-2007, 15:08
Tezzla det var du som skrev att alla ska inte ha samma rättigheter enligt dig. Stå för det !
CITAT (Tezzla @ 14-09-2007, 15:59)  Oupps! Nu gjorde du kanske en lite väl överdriven koppling/jämförelse när du kommer in på rösträtt, en skola för alla o.s.v.
Det enda jag/vi har att gå på är artikel. I artikeln står:
För att underlätta urvalsarbetet har skolan tagit fram ett antal kriterier. Eleverna ska förutom att vara duktiga i skolarbetet, behärska engelska samt vilja leva ensamma hos en värdfamilj.
Detta är det vi har att tolka. Är det ordet "duktiga" som är jobbigt?
Jag tror många tror att lärarna i dagens skola enbart går efter resultat i form av höga poäng på prov, bra redovisningar o.s.v. det är det som kännetecknar en duktig elev. Men riktigt så är det inte. Dagens skola (som genom många år har genomsyrats av vänsterpolitik) är väldigt fokuserad på individen, d.v.s. resultat och kunskap mäts i mycket vidare termer än i goda resultat på proven. Alla elever ska ges samma möjlighet att nå kunskap beroende på hur de är som individer.
Så vem vet vilka elever det egentligen är som får åka till Tyskland?
Har man lite erfarenhet från skolans "inre värld" så vet man också att det finns elever av alla olika slag. Vissa är "duktiga" men bryr sig inte. Andra bryr sig inte ens om att bry sig. Sedan finns det de som verkligen vill något och kämpar (både "duktiga" och "mindre duktiga" elever).
Så, en gång till, vem vet vilka elever det egentligen är som får åka till Tyskland?
Nej, alla ska inte ha samma rättighet. Är man en elev på 15-16 år som inte bryr sig så ska man inte få "rida på vågen" av att det finns andra som faktiskt engagerar sig och presterar något. Ja, fyy på mig som är så o-medmänsklig.  Kort, koncist och precis vad det handlar om!! Mvh Fenja
CITAT (mamamaggan @ 14-09-2007, 16:08)  Tezzla det var du som skrev att alla ska inte ha samma rättigheter enligt dig. Stå för det ! Jag står för det jag skriver, ja. vad menar du?
Krolliljan
14-09-2007, 15:17
Skolan är inte anpassad för alla. Vem bryr sig om den inte är till för mig?
mamamaggan
14-09-2007, 15:20
Att du står för just det , att ALLA inte ska ha samma rättigheter. Kom inte med bortförklaringar då.
Det innebär för mig att du säger " Åt h-vete med de mänskliga rättigheterna " . En del är mer värda en andra i din värld.
 Drömskola? (Hets, 1944)  Blir du lönsam, lille vän? (Tillberg 1972, Moderna Muséet)
CITAT (mamamaggan @ 14-09-2007, 16:20)  Att du står för just det , att ALLA inte ska ha samma rättigheter. Kom inte med bortförklaringar då. Det innebär för mig att du säger " Åt h-vete med de mänskliga rättigheterna " . En del är mer värda en andra i din värld. Men VAD är det du menar? jag har skrivit två gånger att elever inte ska ha samma "rättigheter", ja! Jag tycker inte att elever som bara lullar på ska få rida på vågen av de som faktiskt engagerar sig. Vad är det jag inte står för och vad är det för bortförklaringar jag kommer med? Och vad har mänskliga rättigheter med detta att göra?
Eva 33c
14-09-2007, 15:26
CITAT (Bee @ 14-09-2007, 15:52)  Dom hade tex kunnat anordna en tävling med lång förberedelsetid, säg ett läsår. Jag läste om detta i lokaltidningen här i Falun, eleverna i fråga kommer från Älvdalen. Jag vet inte riktigt hur jag ställer mig själv till det hela. Det finns argument både för och emot. Rektorn på skolan medger att det blev lite "knepigt", orsaken till detta var just tidsbrist. Erbjudandet kom mitt i sommaren, under lovet och kriterierna (som jag uppfattar det var det vänortens kriterier) var "duktiga i skolarbetet", "utåtriktade" och "förmåga att klara sig själv". Inbjudan gällde inte just elever som läste tyska. Eleverna skulle skriva ett brev på engelska och presentera sig själv före avresan. Rekorerna fick i uppgift att välja ut 20 elever, två tackade nej och tydligen fanns inte ens tid till att fråga fler utan det blev 18 som åkte. Alternativet had alltså varit att inte skicka någon denna gång utan vänta på ett tillfälle när det hela kunnat göras med bättre/rättvisare urvalsmetoder. Fast eftersom det gällde avgångselever så hade kanske ingen av dessa fått åka i så fall. Så det är i mina ögon inte alldeles självklart vad som varit det bästa alternativet. Fast ett skumt uttalande (enligt tidningen) är "...ska elever som inte får åka känna att de inte fullgör sina plikter fullt ut i skolarbetet", och det är ju en märklig kommentar. Speciellt med tanke på att det bara var plats för 20 elever. Kan det verkligen täcka in ALLA som "fullgjort sina plikter"??? Så jag är ambivalent, kanske finns mer in denna historia som man som tidningsläsare inte får veta.
Hmmmm....  Hörrni! Undrar om vi egentligen kanske är inne på samma tänk fast vi uttrycker det på olika vis?? ...fast kanske inte den som konsumerat för många räkmackor förstås
CITAT (Ewa L @ 14-09-2007, 07:13)  Jag har faktiskt lite svårt att förstå vad det är flertalet är upprörda över.
Att premiera de som är bäst är väl inget nytt här i världen? Så ser ju faktiskt livet ut. På 60-talet när jag gick i skolan fick de duktigaste eleverna ex.vis en gratisprenumeration på Slösa och Spara (?). De fick också bokpremier vid skolavslutningen. Jag fick ingenting, men tyckte att det var OK. Jag hade ju inte presterat tillräckligt!
Jag har alltid försökt lära mina barn: "Man får ingenting för ingenting." Dvs vill du ha något får du jobba för det. Sedan varierar självklart detta "jobba" men vad för "något" de vill ha.
Det enda jag fann upprörande är egentligen att de inte behövde vara bra på tyska.
Eller är det värdet på premien ni reagerar över? Kommunala medel?? Jante-lagen??? Här håller jag med, det är väl inget fel att premiera goda prestationer. Så är ju faktisk livet, man får inget gratis, man måste förtjäna det. Det gäller allt, fråpn en bra lön till ett stimulerande jobb. Tycker faktiskt att det är rätt att det skall löna sig att anstränga sig lite extra. Det skall helt enkelt vara något bra att vara duktig. gita
Jag har svårt att se en skolresa som en "belöning". När man gått många år tillsammans och snart ska gå ut 9:an så är det ju ett visst vemod. Man kommer att splittras upp, och många kanske man aldrig träffar mer. Skolresan är ju "sista natten med gänget ...." och har ett symbolvärde. Belöningen för väl utfört arbete blir ju att man får ett bra betyg. Nope! Det blir tummen ner från mig
CITAT (Ewa L @ 14-09-2007, 07:57)  Jag har bott flera år i Tyskland och de pratar utmärkt engelska!! De vill t.o.m. gärna prata engelska med mig (trots flytande tyska), för att de ville öva. Just övning är nämligen det de saknar mest, eftersom så många behärskar tyskan. Dessutom är ju all TV dubbad, vilket gör att de inte hör engelska heller. Annars pratar de minst lika bra engelska som svenskar. http://www.youtube.com/watch?v=Cu-hW75wF4E
*Stintan*
14-09-2007, 19:57
Men vad är det som säger att denna resa är ISTÄLLET för en traditionell skolresa där alla får följa med? Det här är väl någonting helt annat egentligen. Det är en utbytesresa till en vänort vilket brukar vara en kommunal angelägenhet dvs att det är kommunen som har en vänort i ett annat land med vilken man har diverse utbyten inte bara i form av skolelever. Därför är det kanske inte heller så konstigt att kommunen betalar denna resa.
ingrid fuxwall
14-09-2007, 19:59
CITAT (Blomstertanten @ 13-09-2007, 23:18)  De va ju inte ens dom elever som var bäst på tyska uatn engelska ! Egentligen borde det ju vara de som var sämst på tyska som fick åka för att kunna förbättra sina kunskaper Kan inte annat än att hålla med i ett klokt inlägg
CITAT (Ralf @ 14-09-2007, 20:49)  Me like!! Mvh Fenja
CITAT (Ralf @ 14-09-2007, 20:49) 
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|