Cassiopeia
Jag skulle gärna vilja plantera lite buskar som insynsskydd mellan vår sommarstuga och grannstugan. Det är inte jättenära emellan stugorna men det vore ändå lite trevligt med buskar emellan tycker jag. Problemet är att tomten ligger på en stenhäll så det finns knappt någon jordmån. sad.gif På det djupaste stället, i en liten nersänkning i stenhällen, är det ca 10 cm djupt tills man stöter i sten, men på många ställen är det bara 3-4 cm. Hopplöst. sad.gif
Finns det någon slags buske som kan tänkas trivas på de "djupa" ställena?
Nu finns det mest mossa, lingon och småträd där. Jag lägger upp bilder på stället i min bilddagbok så kan ni kika hur det ser ut. Se länk nedan och kolla in 12 september.
KURT
Insynsskydd kan ju också ordnas med annat än buskar. Klätterväxter, bambu eller andra växter kan spaljeras så att man får insynsskydd.
Cassiopeia
Hmm inte dum idé alls... Men hur får man en spaljé att stå kvar där? Då måste vi väl borra i stenhällen och det känns lite väl avancerat för oss...
Eva 33c
Fast vilka klätterväxter skulle nöja sig med 10 cm jord? g.gif
Jag tror den vilda växtligheten skvallrar just om svårigheten med högre växter på denna del av din tomt. Som du skriver så är de självsådda rönnarna rätt magra...
Kan man inte öka jorddjupet nedåt så är väl enda alternativet motsatt riktning. Kanske kan man bygga en träram/avlång låda som man kan fylla med jord, en förhöjning med 20-30cm skulle nog tillåta odling av ettåriga växter i allafall. Antingen höga "buskliknande" saker eller om man fäster en spalje i "lådan" så finns det ju ettåriga slingerväxter. Hur en perenn eller buske klarar överlevnad i en sådan rabatt har jag ingen erfarenhet av. Man kan ju i så fall testa med "något billigt".
Eller så får ni bygga spalje-staket-gärdsgård eller nåt utan växter på. smile.gif
Cassiopeia
Tack eva för dina förslag! Det får bli en avlång trälåda som jag ska fästa en spaljé i. smile.gif Det blir perfekt för jag hade ändå tänkt göra en upphöjd rabatt nära stugan att ha örter i. Men det får vänta tills i vår, återkommer med bilder på hur det blev då. smile.gif
ingrid fuxwall
Ser fram mot att få se bilder på hur det blev, lova att du ger oss dem!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon