Full version: Perennrabatt
Magdalena
Hej!
Jag ska om ett par veckor sätta igång och fixa en stor perennrabatt på ett ställe i trädgården där det är vandrande sol-skugga.
Där växer det redan krolliljor, brinnande kärlek, aklejor, aster, nejligor och i våras påskliljor och pärlhyacinter.
Nu vill jag ha dels någon buske (rhododendron?) så att rabatten inte ser så platt ut på vintern och dels se till att det blommar rikligt hela sommaren.
Har tänkt på jättevalmo, lupiner, stjärnflocka, toppklockor. Jag tycker det mesta blommar maj-juli. Vad ska man ha som blommar i mars-april (lökar? och i så fall hur komponera in dem med de övriga) samt augusti-oktober. Bor i zon 3-4, rabatten ligger i lä. Har ni bra förslag på hur man går tillväga när man planerar en rabatt och kanske bra länkar och förslag till blommor?
Tack på förhand!
lavendel
Ska försöka komma med lite tips...min hjärna är inte i toppform i värmen..trots att jag legat i vattnet tills nu tongue.gif
Tänkte på din sensommar och höstplantering...flox tex...som doftar så underbart på sensommaren...höstaster naturligtvis....stormhatt är också en..och ännu lite senare....höstanemoner...och krysantemum......
Lavendel....som nog måste hoppa i vattnet igen
lavendel
Innan jag hänger mej åt böljorna...så tänker jag...rudbeckia...blommar ju också rätt sent tongue.gif
Lavendel
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon