|
Adri-Anne
17-07-2003, 08:31
För över två år sedan beställde jag en Lonicera caprifolium "äkta kaprifol." När jag beställde den lämnade jag med en lapp med både det latinska och det svenska namnet, för att det inte skulle bli någon förväxling. Nu snart två och ett halvt år senare blommar den för första gången,ca femtiotal blommor. Nu visar det sig att jag har fått en totalt doftlös, skrikig gulorange sak, som på färgen liknar Tellmanskaprifolen. Byta! om jag nu skall starta om från början igen, tar det ytterligare 2½-3 år innan jag får min doft.Sammanlagt har jag då fått väntat i 5-6år, sedan ytterligare 3-4 år till den blir stor och doftar i hela trädgården på kvällarna. I min ålder planerar man inte tio år framåt.
Nu undrar jag. Vet att det finns stora buskar och träd att köpa, sådana som är 4-5-6 år gamla Har ringt till ett par ställen, men dom har som innan nämnts bara träd och buskar, inga slingerväxter. Nu undrar jag om det är någon här på Odla som vet om det går att få tag på en välväxt kaprifol. Hälsar en som inte har hur långt tålamod som helst.
Har dessvärre inte något direkt svar på din fråga, men tror du inte att det kan vara svårt att få en helt vuxen Kaprifol att acklimatisera sig? Men: Det är jättekonstigt! 1980 var jag ute för exakt samma sak, ville ha Lonicera caprifolium och fick Tellman. Jag lämnade visserligen inte en lapp utan bara muntligt... (Vi sålde dessutom huset strax efter så det gjorde ju inte mig så mycket.) Nu har jag troligtvis fått fel Schersmin i våras — trots lapp med latinska namnet, men däremellan klarat mig bra. Har en liten mysig handelsträdgård där jag brukar handla. 2 st gamla bröder är riktiga eldsjälar. Borde kanske ha blivit misstänksam när "farbrorn" kallade den Jasmin, men det latinska namnet var OK.
annchapanncha
17-07-2003, 11:42
Hejsan.
Jaaa alltså.... därför har jag svårt att handla på postorder, man blir ju grundlurad...
Köpte för ett par år sedan en "änglatrumpet", den har aldrig blommat och ser inte ut som andra på bladen o.d.
Jag skall aldrig mera handla på postorder. Bättre att det kostar lite extra och man vet vad man får än att det blir som för dig.
Annchapanncha
Jag vet inte hur det var med Adri-Anne, men jag handlade definitivt inte på postorder utan rakt över disk. Hade nog haft lite lättare att acceptera det annars.
Adri-Anne
18-07-2003, 06:24
Hej och tack för svar. Kaprifolen är inte köpt på postorder så jag skulle kunna byta den där jag har köpt den, men då får jag börja om från scratch igen. Flytta en äldre kaprifol går bra. Hade tre stycken som var ca nio,tio år , dom växte upp längs en husvägg och tätade till ett fönster helt, tog bort den som växte över fönstret, klippte ner den och planterade den vid en annan vägg, efter några få år var den ett riktigt praktexemplar. Kopladdor hämtade från ängen, i komposten, massor av kompost, hönsgödsel, tiggd av äggtanten, algomin och en kalksten från Öland, är dundermedel för nedklippta kaprifoler. Så vill ni att kaprifolen ska växa, se då till att ha en äggtant, kopladdeäng och kompost.
Härlig bild jag fick av "kopladdor", antar att det är samma sak som jag kallar komockor. Språk är underbart. Men om du vet att det funkar kan du ju "tigga" här på nätet. Säkert någon som kan dela sin, eller ändå måste gräva upp den. Eller rentav någon som ändå skall flytta, och kan.... (skämt!) Jag planterade min förra året, så den är tyvärr inte mycket att dela, men...
Jag vet en skogsväg det växer vildkaprifol längs med. Den har spridit sig väldigt mycket och en del är nog rätt stora. Det är en ganska undangömd väg som vi snubblade över nyligen. Naturligtvis finns det en landägare, men mot en mindre summa skulle du säkert få gräva upp en planta eller två, det finns så många så det skulle knappt märkas. Fast vägen finns på Österlen i Skåne, så det är ju en bit bort från dig kanske. Vem som äger marken vet jag heller inte. Kanske kan vildkaprifol vara en lösning? Det doftade ljuvligt längs vägen, så doftar, det gjorde denna kaprifol verkligen! Trist för dig att få fel växt! Själv köpte jag rosenstavar, plastbrickan sade rosa sådana, men de är vita visar det sig nu. Ja ja, det kunde ju uppenbarligen vara värre, men inte vill man få fel växter...
Adri-Anne
21-07-2003, 07:56
Hej till er alla i sommarvärmen!
Tack,tack för er omtanke. Jo visst skulle jag kunna tigga mig till en kaprifol, men då får jag ju ingen stor. Dom flesta tror att det inte gär att skicka stora plantor. Förr i tiden när jag hade en riktig trädgård och inte en snusnäsduk som nu , skickade jag plantor på kors och tvärs. Fick bl a tillskickat mig, från Finland en fönsterkrinium som säkert vägde minst 6-7 kilo, om inte mera. Det är några år sedan nu. Man kan i och för sig skicka hur stora plantor som helst, om dom bara går att klippa ned och man kan lita på att motparten betalar frakten, för den kostar garanterat multum. Det där med Flen blir nog lite knepigt. Har aldrig varit i Flen och min Rolls Royce "rullstol" tycker inte om skogsstigar, så mycket frihet klarar den inte av, då får den fnatt och slår kullerbytter av ren förtjusning. Sedan kommer nog farbror polisen och undrar vem som har släppt ut tokan på grönbete.
En annan fråga: Är det någon som har provat att ha trampnarv mellan gångplattorna? Har hört att det skall vara det mest slitstarka man kan ha att gå på. Vi lade in plattor i trädgården ifjol, för att jag skulle kunna ta mig fram med R R, men det blev rena betonghelvetet. Vill ha något som bryter all denna sten. Har tre plattor i bredden, skulle då ha trampnarv i den mittersta plattan, men så spikrakt kör jag ju inte, så då och då kommer nog ett hjul att vara inne på mitt raden och varje gång jag skall vända R R måste jag köra fram och tillbaka över mittraden. Nu undrar jag! Hur stark och tålig är trampnarven egentligen? Om det inte går med trampnarv, finns det då något annat som är starkare?Är det någon som kan svara mig på detta? Hälsar Ann.
Låga växter som tål slitage har diskuterats, men jag vet inte om just trampnarv har nämnts.har nämts (se nedan). Men har man växten mellan plattorna så tror jag inte att belastningen på växten är så stor, svalört har jag tex sett växa mellan plattor. http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...43c27211da3b155http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...43c27211da3b155
Adri-Anne
22-07-2003, 07:37
Hej Kurt! Tack för svar.  Många tips och idéer, tack. Men jag har fortfarande en undran kvar. R R har smala hjul och väger antingen över 60 kg, eller 70, kommer inte så noga ihåg. Lägg då till min vikt till dom 60-70, som skall fördelas på smala hjul. Det är ett fasligt arbete att först ta bort plattorna 58 st och ta bort sanden, lägga i jord, plantera och om det inte går, göra hela proceduren om igen, i omvänd följd. Tror Du att trampnarven tål den belastningen? Jag kör ju inte kontinuerligt på gräset då det skall ligga som en mittfil, men det kommer att få påhälsning, än här än där, då det inte går att köra spikrakt och när jag skall vända stolen får jag naturligtvis köra rakt över. Förresten är det någon som vet hur man får plattor att ligga kvar när man tar bort gräsmattekanten som dom vilar emot? Kan inte ha gräset kvar där. Uppradade stenar, längs med kanten, blir så stelt och jag kommer inte fram med R R. Kan inte heller ha sand eller singel då borrar hjulen sig ned och kör fast. Hoppas ni inte blir vansinniga på mig för alla frågor. Men jag har ju varit med ett tag och sett att det är många som är riktiga kluringar när det gäller att komma på lösningar. År det någon som känner sig hågad att svara?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|