Margaretha
Någongång någonstans har jag sett en lista över hur länge olika slags råvaror, bröd osv håller i frysen.

Jag hittade en förpackning med kycklingfiléer som jag frös in i december i fjol och som jag glömt att jag hade.

Är de fortfarande användbara och känner någon till något om hållbarhetstider?

Tacksam för svar! help.gif
Tosan
Kyckling har jag ingen aning om, men färskt fläsk ska inte va mer än 6 månader i frysen, rimmat 3. Lax håller 3-4 månader, älgkött 2 år.
Skulle kunna tänka mig att kyckling och fläsk håller ungefär lika länge.
Margith
Så här säger min gamla kokbok:
Magert kött 6-12 mån
Fett kött 3-6 mån
Inälvor 3-4 mån
Tamfågel 6-10 mån
Vilt och vildfågel 10-12 mån
Färdiga rätter 4-6 mån

Men jag håller med Tosan älg (och även ripa och ren) håller utmärkt i 2 år!
Betty
CITAT (Margaretha @ 19-09-2007, 14:14) *
Någongång någonstans har jag sett en lista över hur länge olika slags råvaror, bröd osv håller i frysen.

Jag hittade en förpackning med kycklingfiléer som jag frös in i december i fjol och som jag glömt att jag hade.

Är de fortfarande användbara och känner någon till något om hållbarhetstider?

Tacksam för svar! help.gif

Jag kollade nyss på en påse kycklingfiléer som jag har i frysen sen ca. en vecka tillbaka, bäst före datum är satt till 12:e augusti 2008 - så jag tolkar det som att frysta kycklingfiléer håller ett år i frysen. tummenupp.gif

CITAT (Tosan @ 19-09-2007, 14:36) *
Kyckling har jag ingen aning om, men färskt fläsk ska inte va mer än 6 månader i frysen, rimmat 3. Lax håller 3-4 månader, älgkött 2 år.
Skulle kunna tänka mig att kyckling och fläsk håller ungefär lika länge.

Tror att du är fel ute där... g.gif Lax och fläsk är feta - men kyckling är magert kött. Kycklingfiléer håller ett år enligt "bäst före-märkning" på förpackningen.
KURT
Grovt sett handlar det bara om fetthalten. Det enda som kan hända i frysen är att fett kan härskna, det är inte farligt men det smakar illa. Kycklingfilé är magrare än hel kyckling, och har därmed längre hållbarhet.
Margaretha
Tack för svaren! thanks.gif
elleave
Men frukt och bär då confused.gif Har en massa plommon (delade och urkärnade) som är flera år gammla. Vad tror ni.....
Betty
Om man köper t.ex. frysta hallon så håller de ett och ett halvt år enligt "bäst före-datum" på påsen. Jag antar att det samma gäller för blåbär, plommon etc.

Edit.:
Hittade det här på nätet:
Magert kött kan frysförvaras i upp till 8-12 månader, fläskkött 4-6 månader, feta fiskar 2-3 månader och magra fiskar 6-12 månader. Dessa tider gäller under förutsättningatt frystemperaturen är -18°C eller lägre. Genom att frysa livsmedlen i till exempel sitt spad kan förvaringstiden förlängas.
Frukt och grönt kan lagras i frys i ett år eller mer. Frukt och bär kan med fördel frysas lättsockrade eller i sockerlag, medan grönsaker bör förvällas före infrysning. Förväll genom att lägga livsmedlet i kokande vatten och låta det koka några minuter. Det är i första hand kvaliteten som försämras med tiden, alltså smak, konsistens, näringsvärde mm. Frysta livsmedel blir inte ”farliga” när rekommenderade förvaringstider överskrids.
elleave
Okej! Då kanske de duger att göra chutney på då.....smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon