|
CITAT (Trädet (ZonV) @ 19-09-2007, 23:18)  84% Ja, har nog mer koll på Ångermanland och Västerbotten. Än övriga län/landskap. Dialekten och post-nr. var mer chansning som måste gått hem.... Ja postnr var ingen lek... Men jag tror att det blir högre ju längre norrut man kommer...
CITAT (Tosan @ 20-09-2007, 09:59)  Ja postnr var ingen lek... Men jag tror att det blir högre ju längre norrut man kommer... Stämmer, utom på de två nordligaste orterna...
Margaretha
20-09-2007, 09:46
CITAT (Tosan @ 19-09-2007, 23:10)  Nej vad jobbigt! Förstår att du verkligen längtar hem nu. Hoppas det inte är allvarligt iaf och att du kan åka hem nästa sommar ist.  Tack för trösten! Allvarligt är det, men hoppas snart vara igenom det värsta. Och ser fram emot flera norrlandsresor nästa år!
CITAT (Margaretha @ 20-09-2007, 10:46)  Tack för trösten! Allvarligt är det, men hoppas snart vara igenom det värsta. Och ser fram emot flera norrlandsresor nästa år! Krya på dig!
Rapchic
20-09-2007, 11:10
bara 87% norrlänsk
krellus
20-09-2007, 13:25
Jag blev bara 18% norrlänning vilken är konstigt då min far är från Örnsköldsvik och mor är från Pajala.
lena:-)
20-09-2007, 15:27
80%
En redig sydskåning är jag och om man bara blir 12% norrlänning så...  Ciczi
Trots att jag är född och uppväxt i Luleå så är jag numera endast 68% norrlänning. Så kan det gå när man flyttar söderut och inte varit "hemma" på 10 år
Piccante
20-09-2007, 17:12
CITAT (Ciczi @ 20-09-2007, 16:40)  En redig sydskåning är jag och om man bara blir 12% norrlänning så...  Ciczi Skulle jag vara mer skåning än dig då som bor i västergötland men ändå bara fick 10% på testet  Om någon skulle få 0% är man dansk då? Kan inte skånemejerierna göra ett likadant test så vi kan testa hur mkt skåningar vi är oxå.
Alexander-VG-zon3
20-09-2007, 17:49
CITAT (Markus_H @ 20-09-2007, 18:12)  Skulle jag vara mer skåning än dig då som bor i västergötland men ändå bara fick 10% på testet  Om någon skulle få 0% är man dansk då? Kan inte skånemejerierna göra ett likadant test så vi kan testa hur mkt skåningar vi är oxå. då är jag ännu mer en skåning då ju . plus har jag sydliga släkt drag söder om skåne .
aanderss
20-09-2007, 18:09
CITAT (flaxss @ 20-09-2007, 18:49)  då är jag ännu mer en skåning då ju . plus har jag sydliga släkt drag söder om skåne . flax du bor i norrland allt norr om häsleholm är norrland
Alexander-VG-zon3
20-09-2007, 18:35
CITAT (aanderss @ 20-09-2007, 19:09)  flax du bor i norrland allt norr om häsleholm är norrland  tur man är född i Kstad och bor utan för Broby då . annars säger man allt norr om skåne är norrland
aanderss
20-09-2007, 18:36
CITAT (flaxss @ 20-09-2007, 19:35)  tur man är född i Kstad och bor utan för Broby då . annars säger man allt norr om skåne är norrland nja gör man de . jag har en skämt bok där de sår att de är norr om häsleholm men de gör det samma
Alexander-VG-zon3
20-09-2007, 19:00
CITAT (aanderss @ 20-09-2007, 19:36)  nja gör man de . jag har en skämt bok där de sår att de är norr om häsleholm men de gör det samma nee inte dela skåne sådär , norr om skåne får det va .
Piccante
20-09-2007, 19:15
CITAT (flaxss @ 20-09-2007, 20:00)  nee inte dela skåne sådär , norr om skåne får det va . Näää nu protesterar jag. Jag håller på min definition att norrland börjar vid Stockholm.
CITAT (Markus_H @ 20-09-2007, 20:15)  Näää nu protesterar jag. Jag håller på min definition att norrland börjar vid Stockholm. Och jag håller stenhårt på min definition att allt söder om Umeå är "södra sverige"...
aanderss
20-09-2007, 20:16
CITAT (Jejja @ 20-09-2007, 21:15)  Och jag håller stenhårt på min definition att allt söder om Umeå är "södra sverige"... 
CITAT (Jejja @ 20-09-2007, 21:15)  Och jag håller stenhårt på min definition att allt söder om Umeå är "södra sverige"...  Sakta i backarna gumman, "söder om Bergnäsbron" heter det - inte "söder om Umeå"!
CITAT (Jejja @ 20-09-2007, 21:15)  Och jag håller stenhårt på min definition att allt söder om Umeå är "södra sverige"...  Allt söder om Umeå är skåne
Margith
20-09-2007, 20:32
CITAT (Betty @ 20-09-2007, 21:23)  Sakta i backarna gumman, "söder om Bergnäsbron" heter det - inte "söder om Umeå"!  Men nej, jag är 89% norrlänning och jag hävdar att allt söder om Sundsvall är "nånstans i södra Sverige" För övrigt kan jag nu meddela att dotter som emigrerat till Australien för gott och väl 10 år sedan, är 73% norrlänning! Det tycker jag var starkt av henne
CITAT (Margith @ 20-09-2007, 21:32)  Men nej, jag är 89% norrlänning och jag hävdar att allt söder om Sundsvall är "nånstans i södra Sverige" För övrigt kan jag nu meddela att dotter som emigrerat till Australien för gott och väl 10 år sedan, är 73% norrlänning! Det tycker jag var starkt av henne  Jättestarkt av henne  ! Jag som har bott här uppe i 40 år av mitt 50-åriga liv kom bara upp i 74%...
CITAT (Margith @ 20-09-2007, 21:32)  Men nej, jag är 89% norrlänning och jag hävdar att allt söder om Sundsvall är "nånstans i södra Sverige" För övrigt kan jag nu meddela att dotter som emigrerat till Australien för gott och väl 10 år sedan, är 73% norrlänning! Det tycker jag var starkt av henne  Där ser man, ränderna går aldrig ur
CITAT (Tosan @ 20-09-2007, 09:59)  Ja postnr var ingen lek... Men jag tror att det blir högre ju längre norrut man kommer... Kunde inte ett enda...
lena:-)
20-09-2007, 22:54
CITAT (Tosan @ 19-09-2007, 21:39)  Nja om det funnits hade jag gissat storuman eller nåt på den första, för i tjuvsorsele säger man ju sorseelee Gubben trodde åxå den andra var kiruna... Palt är gott! Det gjorde jag för några dar sen Tjuvsorsele? Palt är mer än gott!
krellus
21-09-2007, 07:04
CITAT (Markus_H @ 20-09-2007, 20:15)  Näää nu protesterar jag. Jag håller på min definition att norrland börjar vid Stockholm. Helt rätt... gränser går nämligen vid Norrtull... Pitepalt är oätbart. Här kommer en sann berättelse från då jag var liten grabb: Mamma är från Pajala och gjorde Pitepalt till middagen. Jag och brorsan kunde bara inte få i oss maten. Det gick bara inte... Pappa kommer hem och säger något i stil med att:"Nu äter ni upp maten som mamma har gjort"(han växte upp i fattinga norrland under 30-40 talet och då äter man ta mig tusan barkbröd). Han sätter sig ner, äter en tugga och utbrister: "Nej Maj, det här äter inte jag heller..." Vilken lycka! Vi var räddade!
palt... har en lärare på skolan som undrade om vi hamnat i paltkoma efter maten (urtråkig föreläsning). Då menade jag på att här nere i Skåne hamnar vi i Kebabkoma...  Ciczi
Inte var jag mycket till Norrlänning inte, 27 % fick jag  . Jag var visserligen ursäktad pga att jag varken var född eller boende där, men jag vill ju va´både Skåning, Värmlänning och Norrlänning ju  . Det enda jag inte vill va`är Stockholmare  ...... Men hör ni? Paltbröd och Pitepalt! Visst är det två olika rätter?? Pitepalt har väl potatis som huvudingrediens och paltbröd blod? Eller är jag som vanligt ute och cyklar nu
CITAT (krellus @ 21-09-2007, 08:04)  Helt rätt... gränser går nämligen vid Norrtull... Då kan vi alltså konstatera att Skåne=söder om Norrtull, Norrland=norr om Umeå och allt däremellan är "mellansverige"
CITAT (Gillan @ 21-09-2007, 08:51)  Men hör ni? Paltbröd och Pitepalt! Visst är det två olika rätter?? Pitepalt har väl potatis som huvudingrediens och paltbröd blod? Eller är jag som vanligt ute och cyklar nu  Nix, du är inte ute på nån cykeltur - den här gången Palt och paltbröd är helt olika saker, kolla här: skillnad på palt o paltbröd
CITAT (lena:-) @ 20-09-2007, 23:54)  Tjuvsorsele? Palt är mer än gott! Tjuvsorsele ja... man brukar säga så... Bäst å köra fort igenom där annars stjäl de navkapslarna...Fast själv har jag faktiskt aldrig blivit av med nåt där CITAT (krellus @ 21-09-2007, 08:04)  Helt rätt... gränser går nämligen vid Norrtull... Pitepalt är oätbart. Här kommer en sann berättelse från då jag var liten grabb: Mamma är från Pajala och gjorde Pitepalt till middagen. Jag och brorsan kunde bara inte få i oss maten. Det gick bara inte... Pappa kommer hem och säger något i stil med att:"Nu äter ni upp maten som mamma har gjort"(han växte upp i fattinga norrland under 30-40 talet och då äter man ta mig tusan barkbröd). Han sätter sig ner, äter en tugga och utbrister: "Nej Maj, det här äter inte jag heller..." Vilken lycka! Vi var räddade!  Hon lyckades alltså inte nå vidare? Pappa kommer från Hälsingland, mot dalagränsen. Han äter palt, men inte med glädje. Han kan inte lära sig tycka om det ens efter dryga 40 år här uppe. Första ggn mamma skulle göra palt blev han överlycklig och förväntade sig paltbröd eller blodpalt. Å så får han en grå klump på tallriken... CITAT (Gillan @ 21-09-2007, 08:51)  Inte var jag mycket till Norrlänning inte, 27 % fick jag  . Jag var visserligen ursäktad pga att jag varken var född eller boende där, men jag vill ju va´både Skåning, Värmlänning och Norrlänning ju  . Det enda jag inte vill va`är Stockholmare  ...... Men hör ni? Paltbröd och Pitepalt! Visst är det två olika rätter?? Pitepalt har väl potatis som huvudingrediens och paltbröd blod? Eller är jag som vanligt ute och cyklar nu  Japp, palt är palt, och paltbröd är blodbröd. Paltreceptet varierar, men jag har fått lära mig att det riktiga är på råriven potatis, vetemjöl och salt. Här nere använder man som regel hälften kornmjöl å påstår det är pitepalt. Vissa har kokt potatis, men då blir det ju kroppkakor. Följde med en karl ett tag som brukade extraknäcka lite som lappdräng och fick då betalt i kött å så. Jag hade varit på kurs i umeå och satte mig direkt i bilen och körde dit när jag kom hem, hade blivit lovad palt och renkött. Märklig kombination iofs, men okej, jag gillar palt och jag gillar renkött. Kommer dit utsvulten, lyfter på grytlocket och får till min fasa se att det är blodpalt, och dessutom har han kokat köttet tillsammans med eländet! Djävlar vad sur jag blev, han visste att han aldrig skulle få i mig blodpalt nånsin, och till råga på allt elände ska han förstöra köttet åxå
Alexander-VG-zon3
21-09-2007, 09:07
CITAT (Jejja @ 21-09-2007, 08:58)  Då kan vi alltså konstatera att Skåne=söder om Norrtull, Norrland=norr om Umeå och allt däremellan är "mellansverige"  alltså ni får tänkta lite på mig jag är ju inte van vid dom hårda vintrarna och all snön uppe i norr och mellan sverige . så för mig blir allt norr om skåne blir norrland .  så ni kan ju tänka hur förvirrad jag blir på väderprognosen när dom menar södra sverige faktiskt är mer än bara skåne .
Men det är ju knappt snö söder om dalarna ens. När man åker 45:an ner på vintern, ser man tydligt snögränsen strax ovanför emådalen, mellan Orsa och Sveg. Sen blir det ju bara mindre och mindre
En sån underbar tråd! Ett sånt urkul test! Jag blev 18% norrlänning. Inte illa, jag som har levt hela livet inom Göteborgs kommun och det längsta norrut jag varit är Ekshärad i norra Värmland  Det här med palten. En sidogrej: För några år sen var maken och jag en vecka nere i Bamberg i Bayern. Där åt man kloss i stället för kokt potatis till maten. Det är ett annat namn för knödel/palt/kroppkakor. Maken har fått för sig att det inte går att äta knödel så jag höll tyst när vi hade beställt första gången och klossen kom in tillsammans med hjortragu. Urgott! När han upptäckte vad det var han åt så sa han inget mer om det. Allt slank ner! Det blev fler sådana rätter den veckan. Dom hade för övrigt väldigt god mat därnere och man drack öl till, inte vin. Gärna rökt öl dessutom (rauchtbier). CITAT (Tosan @ 21-09-2007, 10:12)  Men det är ju knappt snö söder om dalarna ens. När man åker 45:an ner på vintern, ser man tydligt snögränsen strax ovanför emådalen, mellan Orsa och Sveg. Sen blir det ju bara mindre och mindre Snö? Det är sånt man ser på julkort. Vi köpte en snöskyffel när vi flyttade in i vårt hus för 27 år sen. Den är inte mycket använd. Men vi sliter rätt mycket på paraplyerna  Hoppsan! Hur gick det här till? Jag skulle svara på Tosans inlägg och så hamnade det i mitt förra. Hm.
18% norrlänning och jag har bott 2 år i Östersund. Men det kanske inte är så mycket norrland där. Skånemejerier får göra en liknande, på skånska.
Rapchic
21-09-2007, 10:00
konstigt nog blev jag mer norrlänning än min pojkvän han blev 83% och jag 87% och ändå så tycker jag han är mkt mer norrlänning
Hmm 24%...trots att min enda anknytning till norrland är att brorsan flyttade till Umeå för ett par år sen...inte så illa ändå kanske..
Felicia
21-09-2007, 10:42
Kul test, måste be min sambo göra den också.. Jag blev i alla fall 86% norrländsk. Ganska bra ändå, bor ju i norrlands inland
Jag la in länken för att jag tyckte den var kul och tänkte att några till kanske skulle gilla den. Men att den skulle bli så här uppskattad hade jag aldrig trott Ni som inte har norrmejerier får tipsa era mejerier om att göra nåt liknande
Håller med om att det var en kul tråd  . Och tur för mig att jag inte var ute och cyklade vad det gällde palten
caprifol
21-09-2007, 15:16
CITAT (Jejja @ 21-09-2007, 08:58)  Då kan vi alltså konstatera att Skåne=söder om Norrtull, Norrland=norr om Umeå och allt däremellan är "mellansverige"  Nej, nej, stopp och belägg - jag ber! Placera mig för all del inte i Skåne!! Bor söder om Skanstull men är ju norrländska i mitt hjärta!
zaaritha
21-09-2007, 19:18
25%,okej, jag bor ju i Västergötland.....................
Eva-Helene
21-09-2007, 21:28
79% jaha, undras vad jag hade mindre rätt på?
27% Helt ok med tanke på att jag är född och bor i Uppsala. Har ingen släkt norr om mig. Men trots att jag till 1/4 är skåning, så är jag nog i hjärtat mer norrlänning. Förmodligen för att jag varje sommar som barn tillbringade ett par veckor där antingen i Umeå eller i Hökmark. Framförallt Hökmark är "mitt" ställe.
Alphaville
22-09-2007, 07:36
Jag fick 19%. Men känner mig mer som norrlänning än sörlänning trots att jag är västgöte. Farfar kom från Sundsvall, det kanske spelar lite roll. Och hellre en riktig vinter med snö och minusgrader än senaste vintern med regn och blåst i götaland!
A
vickeva
22-09-2007, 09:30
19 %, trots att morfar var från Roneå... han dog å andra sidan 68, så det är kanske preskriberat... Jag är nog mer påverkad av att bo vid sydkusten... tänk, jag tycker att Flaxxs bor ganska långt norrut, ni kantänka er var min norrlandsgräns går...
Ja om flaxxs bor långt norrut så måste du bo väldigt sydligt
22% - men jag kunde ju inte se all text utan fick gissa ibland  ett plus om man kunnat scrolla!
84% fick man fast man har nästan bott här i norrland i hela sitt liv några år bodde jag i Borlänge, o min exman var same från Karesuando, fast en del var svårt, dialekterna ,vilka var rätt ,nån som vet ,jag tyckte det lät som Sorsele Kiruna o Östersund.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|