Full version: Test!
Sidor: 1, 2
Tosan
CITAT (Trädet (ZonV) @ 19-09-2007, 23:18) *
84%
Ja, har nog mer koll på Ångermanland och Västerbotten. Än övriga län/landskap.
Dialekten och post-nr. var mer chansning som måste gått hem....

Ja postnr var ingen lek... Men jag tror att det blir högre ju längre norrut man kommer...
Betty
CITAT (Tosan @ 20-09-2007, 09:59) *
Ja postnr var ingen lek... Men jag tror att det blir högre ju längre norrut man kommer...

Stämmer, utom på de två nordligaste orterna... whist.gif
Margaretha
CITAT (Tosan @ 19-09-2007, 23:10) *
Nej vad jobbigt!
Förstår att du verkligen längtar hem nu.
Hoppas det inte är allvarligt iaf och att du kan åka hem nästa sommar ist. trostar.gif

Tack för trösten! Allvarligt är det, men hoppas snart vara igenom det värsta. Och ser fram emot flera norrlandsresor nästa år!
Tosan
CITAT (Margaretha @ 20-09-2007, 10:46) *
Tack för trösten! Allvarligt är det, men hoppas snart vara igenom det värsta. Och ser fram emot flera norrlandsresor nästa år!

Krya på dig!
Rapchic
bara 87% norrlänsk crying.gif
krellus
Jag blev bara 18% norrlänning vilken är konstigt då min far är från Örnsköldsvik och mor är från Pajala.
lena:-)
80% wub.gif
Ciczi
En redig sydskåning är jag och om man bara blir 12% norrlänning så... biggrin.gif

Ciczi
AnitaO
Trots att jag är född och uppväxt i Luleå så är jag numera endast 68% norrlänning.
Så kan det gå när man flyttar söderut och inte varit "hemma" på 10 år whist.gif
Piccante
CITAT (Ciczi @ 20-09-2007, 16:40) *
En redig sydskåning är jag och om man bara blir 12% norrlänning så... biggrin.gif

Ciczi

Skulle jag vara mer skåning än dig då som bor i västergötland men ändå bara fick 10% på testet confused.gif Om någon skulle få 0% är man dansk då?
Kan inte skånemejerierna göra ett likadant test så vi kan testa hur mkt skåningar vi är oxå.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Markus_H @ 20-09-2007, 18:12) *
Skulle jag vara mer skåning än dig då som bor i västergötland men ändå bara fick 10% på testet confused.gif Om någon skulle få 0% är man dansk då?
Kan inte skånemejerierna göra ett likadant test så vi kan testa hur mkt skåningar vi är oxå.

då är jag ännu mer en skåning då ju . plus har jag sydliga släkt drag söder om skåne .
aanderss
CITAT (flaxss @ 20-09-2007, 18:49) *
då är jag ännu mer en skåning då ju . plus har jag sydliga släkt drag söder om skåne .

flax du bor i norrland
allt norr om häsleholm är norrland yahoo.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (aanderss @ 20-09-2007, 19:09) *
flax du bor i norrland
allt norr om häsleholm är norrland yahoo.gif

tur man är född i Kstad och bor utan för Broby då . annars säger man allt norr om skåne är norrland
aanderss
CITAT (flaxss @ 20-09-2007, 19:35) *
tur man är född i Kstad och bor utan för Broby då . annars säger man allt norr om skåne är norrland

nja gör man de . jag har en skämt bok där de sår att de är norr om häsleholm men de gör det samma
Alexander-VG-zon3
CITAT (aanderss @ 20-09-2007, 19:36) *
nja gör man de . jag har en skämt bok där de sår att de är norr om häsleholm men de gör det samma

nee inte dela skåne sådär , norr om skåne får det va .
Piccante
CITAT (flaxss @ 20-09-2007, 20:00) *
nee inte dela skåne sådär , norr om skåne får det va .

Näää nu protesterar jag. Jag håller på min definition att norrland börjar vid Stockholm.
Jejja
CITAT (Markus_H @ 20-09-2007, 20:15) *
Näää nu protesterar jag. Jag håller på min definition att norrland börjar vid Stockholm.

Och jag håller stenhårt på min definition att allt söder om Umeå är "södra sverige"...
coolgleam.gif
aanderss
CITAT (Jejja @ 20-09-2007, 21:15) *
Och jag håller stenhårt på min definition att allt söder om Umeå är "södra sverige"...
coolgleam.gif

rotfl.gif
Betty
coolgleam.gif

Sakta i backarna gumman, "söder om Bergnäsbron" heter det - inte "söder om Umeå"!
whist.gif
Tosan
coolgleam.gif

Allt söder om Umeå är skåne yes.gif
Margith
CITAT (Betty @ 20-09-2007, 21:23) *
Sakta i backarna gumman, "söder om Bergnäsbron" heter det - inte "söder om Umeå"!
whist.gif

a0a.gif a0a.gif

Men nej, jag är 89% norrlänning och jag hävdar att allt söder om Sundsvall är "nånstans i södra Sverige"

För övrigt kan jag nu meddela att dotter som emigrerat till Australien för gott och väl 10 år sedan, är 73% norrlänning! Det tycker jag var starkt av henne wub.gif
Betty
CITAT (Margith @ 20-09-2007, 21:32) *
a0a.gif a0a.gif

Men nej, jag är 89% norrlänning och jag hävdar att allt söder om Sundsvall är "nånstans i södra Sverige"

För övrigt kan jag nu meddela att dotter som emigrerat till Australien för gott och väl 10 år sedan, är 73% norrlänning! Det tycker jag var starkt av henne wub.gif

Jättestarkt av henne tummenupp.gif ! Jag som har bott här uppe i 40 år av mitt 50-åriga liv kom bara upp i 74%... ohmy.gif
Tosan
CITAT (Margith @ 20-09-2007, 21:32) *
a0a.gif a0a.gif

Där ser man, ränderna går aldrig ur tummenupp.gif
estet
CITAT (Tosan @ 20-09-2007, 09:59) *

Kunde inte ett enda... wacko.gif
lena:-)
CITAT (Tosan @ 19-09-2007, 21:39) *
Nja om det funnits hade jag gissat storuman eller nåt på den första, för i tjuvsorsele säger man ju sorseelee
Gubben trodde åxå den andra var kiruna...
Palt är gott! Det gjorde jag för några dar sen

Tjuvsorsele?
Palt är mer än gott!
krellus
CITAT (Markus_H @ 20-09-2007, 20:15) *

Helt rätt... gränser går nämligen vid Norrtull...

Pitepalt är oätbart. Här kommer en sann berättelse från då jag var liten grabb:

Mamma är från Pajala och gjorde Pitepalt till middagen.
Jag och brorsan kunde bara inte få i oss maten. Det gick bara inte...

Pappa kommer hem och säger något i stil med att:"Nu äter ni upp maten som mamma har gjort"(han växte upp i fattinga norrland under 30-40 talet och då äter man ta mig tusan barkbröd).
Han sätter sig ner, äter en tugga och utbrister: "Nej Maj, det här äter inte jag heller..."

Vilken lycka! Vi var räddade! whistling.gif
Ciczi
palt...

har en lärare på skolan som undrade om vi hamnat i paltkoma efter maten (urtråkig föreläsning). Då menade jag på att här nere i Skåne hamnar vi i Kebabkoma... smile.gif

Ciczi
Gillan
Inte var jag mycket till Norrlänning inte, 27 % fick jag crying.gif . Jag var visserligen ursäktad pga att jag varken var född eller boende där, men jag vill ju va´både Skåning, Värmlänning och Norrlänning ju flirting.gif . Det enda jag inte vill va`är Stockholmare whist.gif ...... laugh.gif

Men hör ni? Paltbröd och Pitepalt! Visst är det två olika rätter?? Pitepalt har väl potatis som huvudingrediens och paltbröd blod?
Eller är jag som vanligt ute och cyklar nu confused.gif
Jejja
CITAT (krellus @ 21-09-2007, 08:04) *

Då kan vi alltså konstatera att Skåne=söder om Norrtull, Norrland=norr om Umeå och allt däremellan är "mellansverige"

rotfl.gif
Betty
CITAT (Gillan @ 21-09-2007, 08:51) *
Men hör ni? Paltbröd och Pitepalt! Visst är det två olika rätter?? Pitepalt har väl potatis som huvudingrediens och paltbröd blod?

Nix, du är inte ute på nån cykeltur - den här gången whist.gif
Palt och paltbröd är helt olika saker, kolla här: skillnad på palt o paltbröd
flirting.gif
Tosan
CITAT (lena:-) @ 20-09-2007, 23:54) *
Tjuvsorsele?
Palt är mer än gott!

Tjuvsorsele ja... man brukar säga så... Bäst å köra fort igenom där annars stjäl de navkapslarna...Fast själv har jag faktiskt aldrig blivit av med nåt där

CITAT (krellus @ 21-09-2007, 08:04) *

Pitepalt är oätbart. Här kommer en sann berättelse från då jag var liten grabb:

Mamma är från Pajala och gjorde Pitepalt till middagen.
Jag och brorsan kunde bara inte få i oss maten. Det gick bara inte...

Pappa kommer hem och säger något i stil med att:"Nu äter ni upp maten som mamma har gjort"(han växte upp i fattinga norrland under 30-40 talet och då äter man ta mig tusan barkbröd).
Han sätter sig ner, äter en tugga och utbrister: "Nej Maj, det här äter inte jag heller..."

Vilken lycka! Vi var räddade! whistling.gif

Hon lyckades alltså inte nå vidare?
Pappa kommer från Hälsingland, mot dalagränsen. Han äter palt, men inte med glädje. Han kan inte lära sig tycka om det ens efter dryga 40 år här uppe.
Första ggn mamma skulle göra palt blev han överlycklig och förväntade sig paltbröd eller blodpalt. Å så får han en grå klump på tallriken...

CITAT (Gillan @ 21-09-2007, 08:51) *
Inte var jag mycket till Norrlänning inte, 27 % fick jag crying.gif . Jag var visserligen ursäktad pga att jag varken var född eller boende där, men jag vill ju va´både Skåning, Värmlänning och Norrlänning ju flirting.gif . Det enda jag inte vill va`är Stockholmare whist.gif ...... laugh.gif

Japp, palt är palt, och paltbröd är blodbröd.
Paltreceptet varierar, men jag har fått lära mig att det riktiga är på råriven potatis, vetemjöl och salt. Här nere använder man som regel hälften kornmjöl å påstår det är pitepalt. Vissa har kokt potatis, men då blir det ju kroppkakor.

Följde med en karl ett tag som brukade extraknäcka lite som lappdräng och fick då betalt i kött å så. Jag hade varit på kurs i umeå och satte mig direkt i bilen och körde dit när jag kom hem, hade blivit lovad palt och renkött. Märklig kombination iofs, men okej, jag gillar palt och jag gillar renkött. Kommer dit utsvulten, lyfter på grytlocket och får till min fasa se att det är blodpalt, och dessutom har han kokat köttet tillsammans med eländet!
Djävlar vad sur jag blev, han visste att han aldrig skulle få i mig blodpalt nånsin, och till råga på allt elände ska han förstöra köttet åxå crying.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Jejja @ 21-09-2007, 08:58) *
Då kan vi alltså konstatera att Skåne=söder om Norrtull, Norrland=norr om Umeå och allt däremellan är "mellansverige"

rotfl.gif

alltså ni får tänkta lite på mig jag är ju inte van vid dom hårda vintrarna och all snön uppe i norr och mellan sverige . så för mig blir allt norr om skåne blir norrland . unsure.gif
så ni kan ju tänka hur förvirrad jag blir på väderprognosen när dom menar södra sverige faktiskt är mer än bara skåne .
Tosan
Men det är ju knappt snö söder om dalarna ens.
När man åker 45:an ner på vintern, ser man tydligt snögränsen strax ovanför emådalen, mellan Orsa och Sveg. Sen blir det ju bara mindre och mindre
Bee
En sån underbar tråd! Ett sånt urkul test! Jag blev 18% norrlänning. Inte illa, jag som har levt hela livet inom Göteborgs kommun och det längsta norrut jag varit är Ekshärad i norra Värmland smile.gif

Det här med palten. En sidogrej: För några år sen var maken och jag en vecka nere i Bamberg i Bayern. Där åt man kloss i stället för kokt potatis till maten. Det är ett annat namn för knödel/palt/kroppkakor. Maken har fått för sig att det inte går att äta knödel så jag höll tyst när vi hade beställt första gången och klossen kom in tillsammans med hjortragu. Urgott! När han upptäckte vad det var han åt så sa han inget mer om det. Allt slank ner! Det blev fler sådana rätter den veckan. Dom hade för övrigt väldigt god mat därnere och man drack öl till, inte vin. Gärna rökt öl dessutom (rauchtbier).

CITAT (Tosan @ 21-09-2007, 10:12) *
Men det är ju knappt snö söder om dalarna ens.
När man åker 45:an ner på vintern, ser man tydligt snögränsen strax ovanför emådalen, mellan Orsa och Sveg. Sen blir det ju bara mindre och mindre

Snö? Det är sånt man ser på julkort. Vi köpte en snöskyffel när vi flyttade in i vårt hus för 27 år sen. Den är inte mycket använd. Men vi sliter rätt mycket på paraplyerna tongue.gif

Hoppsan! Hur gick det här till? Jag skulle svara på Tosans inlägg och så hamnade det i mitt förra. Hm.
Tobe3
18% norrlänning och jag har bott 2 år i Östersund. Men det kanske inte är så mycket norrland där. Skånemejerier får göra en liknande, på skånska. rotfl.gif
Rapchic
konstigt nog blev jag mer norrlänning än min pojkvän
han blev 83% och jag 87% och ändå så tycker jag han är mkt mer norrlänning
Tesa
Hmm 24%...trots att min enda anknytning till norrland är att brorsan flyttade till Umeå för ett par år sen...inte så illa ändå kanske..
Felicia
Kul test, måste be min sambo göra den också.. Jag blev i alla fall 86% norrländsk. Ganska bra ändå, bor ju i norrlands inland rolleyes.gif
Tosan
Jag la in länken för att jag tyckte den var kul och tänkte att några till kanske skulle gilla den. Men att den skulle bli så här uppskattad hade jag aldrig trott smile.gif
Ni som inte har norrmejerier får tipsa era mejerier om att göra nåt liknande
Gillan
Håller med om att det var en kul tråd tummenupp.gif . Och tur för mig att jag inte var ute och cyklade vad det gällde palten naughty.gif
caprifol
CITAT (Jejja @ 21-09-2007, 08:58) *

rotfl.gif

Nej, nej, stopp och belägg - jag ber! Placera mig för all del inte i Skåne!! Bor söder om Skanstull men är ju norrländska i mitt hjärta!
zaaritha
25%,okej, jag bor ju i Västergötland.....................
Eva-Helene
79% jaha, undras vad jag hade mindre rätt på?
Leia
27% Helt ok med tanke på att jag är född och bor i Uppsala. Har ingen släkt norr om mig.

Men trots att jag till 1/4 är skåning, så är jag nog i hjärtat mer norrlänning. Förmodligen för att jag varje sommar som barn tillbringade ett par veckor där antingen i Umeå eller i Hökmark. Framförallt Hökmark är "mitt" ställe. wub.gif
Alphaville
Jag fick 19%. Men känner mig mer som norrlänning än sörlänning trots att jag är västgöte. Farfar kom från Sundsvall, det kanske spelar lite roll. Och hellre en riktig vinter med snö och minusgrader än senaste vintern med regn och blåst i götaland!

A
vickeva
19 %, trots att morfar var från Roneå... han dog å andra sidan 68, så det är kanske preskriberat... Jag är nog mer påverkad av att bo vid sydkusten... tänk, jag tycker att Flaxxs bor ganska långt norrut, ni kantänka er var min norrlandsgräns går...
Tosan
Ja om flaxxs bor långt norrut så måste du bo väldigt sydligt giggle.gif
Berith
22% - men jag kunde ju inte se all text utan fick gissa ibland rtfm.gif ett plus om man kunnat scrolla!
Lillja
84% fick man fast man har nästan bott här i norrland i hela sitt liv
några år bodde jag i Borlänge, o min exman var same från Karesuando,
fast en del var svårt, dialekterna ,vilka var rätt ,nån som vet ,jag tyckte
det lät som Sorsele Kiruna o Östersund.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon