Full version: Frysa in chilli
Strixx
Hej,

Har precis skrdat fyra chiliplantor. Tog alla frukter, s nu har vi ett par liter. Tnkte frysa in det mesta, men funderar p hur jag gr fr bsta resultat.

Ska man dela dom, krna ur, skiva?
Margith
Svaret beror nog p vad du har tnkt dig att anvnda dem till sedan, men jag delar dem mitt itu, tar bort alla krnor och fryser halvorna i en fryspse. De anvnder jag sedan hackade till Thai Sweet Chili, eller hela i sallads-vinger.

Har du tnkt dig att anvnda dem i maten har jag ingen aning, jag vgrar att ta nt som r s starkt som hemodlad chili tongue.gif
Piccante
Dela och ta ur krnor r enklast mer behver man inte gra. Hacka gr jag senare nr jag tar fram chilin ur frysen fr att anvnda den.
Strixx
Ockej, krna ur ska man allts...

Jag tnkte anvnda allt till sser och pastasorter.
Men d vil man ju ha krnorna ocks...

S, kan man frysa in med krnor?
ingrid fuxwall
r det ngon som testat att torka sin chilli?

Anvnde en gul en i gr - ssen vart s stark att den inte gick att ta crazy.gif
Piccante
CITAT (ingrid fuxwall @ 25-09-2007, 21:59) *
r det ngon som testat att torka sin chilli?

Anvnde en gul en i gr - ssen vart s stark att den inte gick att ta crazy.gif

Jag torkar chili nr jag har mkt frukt. Vattenhalten blir ju betydligt lgre s koncentrationen av det starka capsaicinet blir ganska hg ja. Krydda frsiktigt och smaka av annars kan det bli lite jobbigt
wolkenkrabber
det gr bra att frysa in chillin hel med krnor och allt... s gr jag med min chilli, jag r den enda i familjen som anvnder det, s om jag inte fryser in den blir den gammal...
rosita
Om jag inte minns helt fel, s kan man torka chili och sedan mixa allt till ett pulver och anvnda som krydda.
Elisabeth-Vstkustkolonisten
Jag torkade ofta mina chili men det tar lng tid i ugnen. Sedan smulade jag det bara snder.

Elisabeth
MiaMi
Hej, svaret beror ju lite p vad det r fr sorter vi pratar om (framfrallt hur tjockskaliga de r och hur starka (alts - capsicainet sitter i frna samt innermembranen, och s beror det p vilken styrka du tl)! Sjlv r jag en utprglad chilehead sedan mnga r (jag kan inte avsmaka sser och grytor till familjen, trots att de r 'tillvanda', fr d kan de inte ta maten!)! santa.gif fear.gif
Sjlv torkar jag mycket av mina frukter, i r hade jag dragit ner till 25 sorter (mot runt 100 frut) d jag inte har tid pga utbildning och d passar en tork vldigt bra (jag torkar svamp och frukt i den ocks), men annars gr ugnen rtt s bra som ersttning. Sjlv har jag aldrig tyckt att frysta chilepeppar blir s himla bra, men det kanske fungerar som ndlsning! Det finns s otroligt mnga recept p inlggningar och salsor annars, s jag skulle inte bry mej att frysa in dem, om jag inte mste!
MVH
Mia
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon