Full version: Frysa in chilli
Strixx
Hej,

Har precis skördat fyra chiliplantor. Tog alla frukter, så nu har vi ett par liter. Tänkte frysa in det mesta, men funderar på hur jag gör för bästa resultat.

Ska man dela dom, kärna ur, skiva?
Margith
Svaret beror nog på vad du har tänkt dig att använda dem till sedan, men jag delar dem mitt itu, tar bort alla kärnor och fryser halvorna i en fryspåse. De använder jag sedan hackade till Thai Sweet Chili, eller hela i sallads-vinäger.

Har du tänkt dig att använda dem i maten har jag ingen aning, jag vägrar att äta nåt som är så starkt som hemodlad chili tongue.gif
Piccante
Dela och ta ur kärnor är enklast mer behöver man inte göra. Hacka gör jag senare när jag tar fram chilin ur frysen för att använda den.
Strixx
Ockej, kärna ur ska man alltså...

Jag tänkte använda allt till såser och pastasorter.
Men då vil man ju ha kärnorna också...

Så, kan man frysa in med kärnor?
ingrid fuxwall
Är det någon som testat att torka sin chilli?

Använde en gul en i går - såsen vart så stark att den inte gick att äta crazy.gif
Piccante
CITAT (ingrid fuxwall @ 25-09-2007, 21:59) *
Är det någon som testat att torka sin chilli?

Använde en gul en i går - såsen vart så stark att den inte gick att äta crazy.gif

Jag torkar chili när jag har mkt frukt. Vattenhalten blir ju betydligt lägre så koncentrationen av det starka capsaicinet blir ganska hög ja. Krydda försiktigt och smaka av annars kan det bli lite jobbigt
wolkenkrabber
det går bra att frysa in chillin hel med kärnor och allt... så gör jag med min chilli, jag är den enda i familjen som använder det, så om jag inte fryser in den blir den gammal...
rosita
Om jag inte minns helt fel, så kan man torka chili och sedan mixa allt till ett pulver och använda som krydda.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag torkade ofta mina chili men det tar lång tid i ugnen. Sedan smulade jag det bara sönder.

Elisabeth
MiaMi
Hej, svaret beror ju lite på vad det är för sorter vi pratar om (framförallt hur tjockskaliga de är och hur starka (altså - capsicainet sitter i fröna samt innermembranen, och så beror det på vilken styrka du tål)! Själv är jag en utpräglad chilehead sedan många år (jag kan inte avsmaka såser och grytor till familjen, trots att de är 'tillvanda', för då kan de inte äta maten!)! santa.gif fear.gif
Själv torkar jag mycket av mina frukter, i år hade jag dragit ner till 25 sorter (mot runt 100 förut) då jag inte har tid pga utbildning och då passar en tork väldigt bra (jag torkar svamp och frukt i den också), men annars går ugnen rätt så bra som ersättning. Själv har jag aldrig tyckt att frysta chilepeppar blir så himla bra, men det kanske fungerar som nödlösning! Det finns så otroligt många recept på inläggningar och salsor annars, så jag skulle inte bry mej att frysa in dem, om jag inte måste!
MVH
Mia
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon