Hasse_h
Har börjat att gräva en plantering där jag i mitten ska ha en vattenfylld murarhink på 90 liter delvis nedgrävd, runt om perenner av olika sorter och en liten kryddplantering framför, inspirerad av TV:s Sommartorpet. Se skiss:

Diametern på cirkeln är ca 3.3 meter, avstånd mellan stenkant och hink i mitten ca 1.2 meter. Trädgårdsgången med de gråvita betongplattorna som går mellan entré och garage är längst ner. Ljusgrått är planteringsytor, mörkgrått är den vattenfyllda hinken. Markstenarna kommer bli brunröda gårdastenar i storlek 200x125 mm. Runtom planteringen är gräsmatta. Den högra delen kommer skuggas mitt på dagen av ett träd.

Längst upp hade jag tänkt utgå från en plymspirea och en annan större perenn som jag totalt har glömt bort vad den heter. Ska ta ett kort på den. Framför och bredvid hinken halvhöga och låga perenner. Själva hinken kommer förhoppningsvis döljas av växtligheten, medans vattenspegeln kikar fram mellan bladverket mot trädgårdsgången. Närmast trädgårdsgången finns det plats för 6 kryddväxter mellan markstenarna.

Vad tror ni om detta? Onödigt komplicerat? Vilka fällor kommer jag trilla dit på?
Ina
Jag tycker att det verkar vara ett väldigt trevligt projekt!
Komplicerat? Näe... inte onödigt i alla fall.
Fällor... tja... plymspirean blir väldigt stor ganska fort. Plantera den inte för nära "hinkdammen". Mina tre plantor täcker 1m x 2.5m och dom hejdas av en altan, annars hade dom nog varit ännu större.
kerstin z5-6

Det blir jättefint ..i mitt fall en bykgryta men ideen är samma ...
I övrigt -pass upp för plymspireans storlek som sagt smile.gif
Hasse_h
Ja, jag håller nog med angående plymspirean. Grejen är att jag har ett antal plantor av denna som måste flytta eftersom de står fel idag. Jag letar desperat efter en lämplig plats....men den blir nog för stor för denna planteringen. Letar vidare.... wacko.gif

Den andra stora perennen jag tänkte på heter rosenmalva. Den och alla andra växter i planteringsskissen nedan, utom något undantag, har jag redan i andra rabatter som ska läggas igen.

Och så här tänkte jag att det kanske skulle kunna bli, en salig blandning som mer bygger på principen "man tager vad man haver" än något annat:

Är det något ni tycker borde tas bort eller flyttas på? unsure.gif
anne
tongue.gif Hej Hasse.
Tänk på att fänrikshjärtat sprider sig oehört snabbt, sätt den i modell större kruka utan botten, annars har du den snart i hela landet. Istället för plymspirean kan du plantera en vit löjtnantshjärta. Om du vill se hur det ser ut ihop så kolla sommaren 2003 bild 12 & bild 29. Fänrikshjärtat planterade jag förra året en pytte planta men den växer som ogräs.
Trevligt projekt ser fram emot att se resultatet.
Hälsar Anne
Hasse_h
Tack för rådet om fänrikshjärtat. Den växer fort, men är ju samtidigt ganska enkel att hålla efter. Några krukor hade jag inte tänkt använda, men idén låter trevlig. Planteringen lär inte vara statisk, den kommer leva och utvecklas. Faktum är att detta bara är början på ett långsiktigt dammprojekt. Tanken är att en skapligt stor damm ska växa fram uppåt och vänster relativt cirkeln i skissen, så denna perennrabatten kommer att förändras med tiden...jag tar det i små steg så inte plånboken börjar gråta..
Virgo
Hejsan,

Tycker nog att du ska göra dammen större redan nu, annars kommer du bara att ångra dig efter nån vecka. Det blir bara en massa extrajobb annars.
I år blir det 4:e gången min damm blir större. Förhoppningsvis den sista utbyggnaden.

Men snyggt blir det!! Lite hostor runt baljan?
Hasse_h
Hej,
Tack för tipset om hostor. Just nu är detta ett lågbudgetprojekt, därför blir det inga nya växtinköp eller en fullt utbyggd damm. Anledningen till att jag just nu gör denna planteringen med en balja i mitten är att jag ska lägga igen två andra rabatter närmast huset och vill rädda en del perenner därifrån samt att jag har ca 2 kubikmeter matjord framför garaget som måste bort innan vintern. Men jag väntar med att bygga en från början rejält tilltagen grävd damm tills jag har förutsättningarna att göra det. Vill inte leva med något halvfärdigt under flera år. Men när dammen väl står färdig om x antal år kommer säkert hostor och funkior ingå i helheten.
Berith
CITAT (Virgo @ 21-07-2003, 00:20)
Hejsan,

Hej du! smile.gif

Kan man kanske få se på underverket? Album har du ju, och förhoppningsvis funkar kameran. Så.....? unsure.gif
anne
Hej Hasse.
Jag menade att du skulle ta en större kruka göra hål i botten och gräva ner den i jorden och planta i den så att rötterna stannar inom ett visst område.
Ett enkelt och bra knep om man vill ha växter som sprider sig som ogräs begränsade. Fick tipset av en äldre herre som såg min fänrikshjärta bre ut sig över hela min lilla damm.
Hälsar Anne
Hasse_h
*Pling* sade poletten när den trillade ner. Du menar typ en stor planteringskruka i plast? Sådana har jag några stycken liggandes. Då får det bli en sådan. rolleyes.gif
Ewa L
Underbara skisser Hasse!

En liten fundering bara: Studentnejlikan går väl åt ilsket orange/rött! När blommar den i förhållande till Praktbinkan? Färgkombinationen känns inte helt rätt för mig men teori óch praktik är alltid olika saker.

Jag är delvis i samma sits som du med att flytta perenner. Inget får förfaras! De placeras i en jätterabatt/woodland under Prydnadsapeln, bara jag orkar gräva bort gräset färdigt. Har ca 10 m3 kvar.
Jag uppdaterar min skiss ca 3 ggr om dagen! Snart skall jag springa runt med växterna också. Vet dessutom att hur noga jag än planerar kommer någon växt att stå *"fel", men de flesta är flyttbara.

Ser med spänning fram emot bilder!
Hasse_h
Jo, det stämmer. Det är möjligt att det skär sig tillsammans, men det får jag väl rätta till i efterhand. Ingen av mina perenner är helig, så de går att kasta ut om det blir fel. Tänkte att jag skulle slippa köpa fler växter i år så det är därför jag tar vad jag har.

Har f.ö. grävt färdigt rabatten i helgen och ordnat god planteringsjord på ett djup mellan 30-50 cm. Det vore väl 17 om inte det skulle duga... bilder lär komma så småningom när jag fått ner växterna. Det kanske blir lite färglöst, blomningen är ju över för flera av de växter som ska dit.

CITAT
orkar gräva bort gräset färdigt. Har ca 10 m3 kvar.

Du skojar, eller? 10 kubikmeter grästorvor? Det låter onekligen som en jätterabatt!:huh:
Min rabatt täcker en yta på ca 10 kvadratmeter och jag flyttade på kanske drygt 1 kubikmeter grästorvor. Tyckte det var jobbigt.... tongue.gif
Ewa L
CITAT (Hasse_h @ 28-07-2003, 08:36)
Du skojar, eller? 10 kubikmeter grästorvor? Det låter onekligen som en jätterabatt!:huh:
Min rabatt täcker en yta på ca 10 kvadratmeter och jag flyttade på kanske drygt 1 kubikmeter grästorvor. Tyckte det var jobbigt.... tongue.gif

Oooops, 10 m2 skall det vara. För tidigt på morgonen. Har grävt bort ca 25 + 40 m2 redan, men gräver ett spadtag djupt och vänder. Tidningar på, kompostjord ovanpå.

Just nu är jag dessvärre helt utan makulatur, gick åt betydligt mer än vad jag trodde! Har tiggt lite hos grannarna, men de skakar redan lite försiktigt på huvudet åt mig. Tar emot att stå på huvudet i återvinnings-containern. Passar därför på att "ta semester" från mitt projekt och gå till jobbet några timmar istället!! biggrin.gif Så här såg det ut vid 05.30 när jag gick imorse!!

Hasse_h
Ja, det ser ju jättefint ut. Bra stort ändå, tycker jag tongue.gif

Ska lägga ut ett foto när jag kommer hem ikväll på hur det såg ut i min trädgård igår efter jag grävt färdigt.
Hasse_h
Lite bilder som jag lovade:

Igår kväll, färdiggrävt:

Började flytta lite perenner idag, det följer inte riktigt planteringsskissen, har fått lite råd som jag tror gör helhetsintrycket bättre:

Från andra hållet:

Har en del kvar att plantera. Sen får vi väl se hur det ser ut till nästa sommar om det för tätt, för glest, om färgerna skär sig etc.... unsure.gif
*Felix matte*
CITAT (Hasse_h @ 28-07-2003, 23:27)
Lite bilder som jag lovade:

Så spännande att vänta på nästa sommar smile.gif
Ina
Det blir jättefint!!

Jag har en faiblesse för att plantera för tätt när jag skall fixa till ny rabatt, jag tror alltid att jag skall få plats med "bara en till"....
Hasse_h
Jo, det är lätt hänt. Jag brukar alltid underskatta växternas utbredning. Har försökt tänka lite mer på det nu...samtidigt vill jag ha det tätt och frodigt...hm. blink.gif
Berith
Håller med dom andra - jättefint! biggrin.gif

Men så funderar jag.... hur når du för att rensa (ogräs, o hemska tanke!) i hela rabattdelen? huh.gif
Skulle nog lagt nån mer sten att gå på för att nå utifallatt. rolleyes.gif Det ser ju i alla fall ganska brett ut. sleep.gif
Ewa L
Jättesnyggt!
Tror du får gallra ut lite nästa vår, men det håller ju också ogräset under kontroll.

Jag har en rejäl bit kvar innan jag kan börja plantera (beräknar slutet av augusti). Jag har säkert planerat ännu tätare, men av samma orsak. Behöver dessutom fler av dem till nästa / näst-nästa projekt! Snacka om framförhållning. — se gärna min skiss i mitt album / Övre vänstra hörnet — dessutom skall det alltså ner en hel del marktäckande!!
Berith! Jag har faktiskt sparat 3 av naturstenarna jag använt till gången för att lägga ut som trampstenar, men jättekliv blir det! biggrin.gif Modell Svansjön!! laugh.gif
Hasse_h
CITAT (Berith @ 29-07-2003, 08:24)
Men så funderar jag.... hur når du för att rensa (ogräs, o hemska tanke!) i hela rabattdelen? huh.gif
Skulle nog lagt nån mer sten att gå på för att nå utifallatt. rolleyes.gif Det ser ju i alla fall ganska brett ut.  -_-

Jodå, har allt funderat på det. Rabatten är ca 1.20 m från ytterkant in till hinken så det blir ju brett. Eventuellt lägger jag i fler stenar om det blir svårt att nå.

CITAT (Ewa L @ 29-07-2003, 08:33)
Jag har säkert planerat ännu tätare, men av samma orsak. Behöver dessutom fler av dem till nästa / näst-nästa projekt! Snacka om framförhållning. — se gärna min skiss i mitt album / Övre vänstra hörnet — dessutom skall det alltså ner en hel del marktäckande!!

Fin skiss du gjort! Det kommer säkerligen bli jättesnyggt.

Jag tycker det är svårt att komponera rabatter. Det är så mycket olika hänsyn att ta, höjd på växten, utbredning, sol/skugga, markvärden, färgsammansättning, etc, etc... relativ nybörjare som jag är så provar jag mig fram och får låta det ta tid.
Ewa L
CITAT (Hasse_h @ 29-07-2003, 09:11)
Jag tycker det är svårt att komponera rabatter. Det är så mycket olika hänsyn att ta, höjd på växten, utbredning, sol/skugga, markvärden, färgsammansättning, etc, etc... relativ nybörjare som jag är så provar jag mig fram och får låta det ta tid.

Jag har visserligen gått ganska noga tillväga med tanke på höjd, blomnngstid, samtliga i fuktig humusjord etc. Endast färger från vitt, rosa (blåton) och blått — utöver grönt alltså. Att jag har varit så noga beror mycket på att jag behövt den vilan att sitta vid datorn istället för att gräva. Orkar bara gräva ca 2 timmar om dagen.

Tror att risken är precis lika stor att det blir fel!! biggrin.gif laugh.gif

En del växter kommer att ta över för mycket, inte komma när de skall etc. Teori och praktik är inte samma sak. Spännande är det i alla fall!! wub.gif
Hasse_h
Sådärja, ännu ett steg framåt. Nu saknas bara kantväxterna runt rabatten...och lite uppstädning runtomkring...
Ewa L
Jättekul att följa ett helt projekt!! Skall bli mycket intressant att se det i vår också.

Gillar också helskarpt ditt staket! Ser ut att smälta in mycket bra i omgivningen.
Magdalena
WOW! Vilken snygg rabatt! Bra jobb du gjort Hasse! smile.gif
Jag är nu färdrig med mitt projekt "renovera lillstugan" och ska börja på nästa "anlägga stor perennrabatt". Ska ta det lite lugnt för rabatten blir stor, så jag märker formen, gräver, fyller på med torv (hämtar från skogen), sand och gräsklipp och bygger upp med några torvblock. Ev flyttar över några perenner. Under vintern ska jag planera växtligheten och plantera på våren! Ska bli kul. Bävar bara för grävningen men:
"Det som inte dödar det stärker!" tongue.gif
Hasse_h
CITAT (Ewa L @ 30-07-2003, 07:08)
Jättekul att följa ett helt projekt!! Skall bli mycket intressant att se det i vår också.

Gillar också helskarpt ditt staket! Ser ut att smälta in mycket bra i omgivningen.

Ja, jag brukar ha kameran redo när jag jobbar med olika Gör-Det-Själv-projekt...kommer lägga upp projektet på min website Och.Nu/Hasse när jag är klar. Det blir då fler och mer detaljerade bilder över växterna etc.

Staketet är snyggt, tillverkat av 100-årig jämtländsk gran. Tyvärr verkar de som satte upp det för ca 10 år sedan missat något med rötbehandlingen av käpparna. De verkar inte ha förstått att även sådan gran kan ruttna, vilket det nu har gjort då käpparna i princip står i vatten under hela vinterhalvåret och en bit in på våren pga dålig dränering i lerjorden....några år till och halva staketet kommer ramla omkull... surt. Områdets ligister har dessutom roat sig med att bryta av ca 1/3 av staketets käppar när de drar förbi på cykelbanan som går utanför tomten...
Hasse_h
CITAT (Magdalena @ 30-07-2003, 08:22)
WOW! Vilken snygg rabatt! Bra jobb du gjort Hasse! smile.gif
....
Bävar bara för grävningen men:
"Det som inte dödar det stärker!" tongue.gif

Tack!

Lever också efter den parollen. Har jobbat med grävandet i sommarhettan så jag fått blodsmak i munnen och det blixtrat framför ögonen (både bokstavligt och bildligt), men inte har det stoppat mig... tongue.gif
Ewa L
Jag vet nu vad jag skall göra i vinter! Bygga en egen website. Vet inte varför jag inte gjort det ännu, eftersom data-vana har jag åtminstone. (> 30 år!) rolleyes.gif unsure.gif Nu när jag dessutom har en digitalkamera.

Dessvärre gick det inte att se dina bilder just nu, servern var nere. Har lagt upp sidan som favvis och återkommer.
Hasse_h
Websnickrande är en utmärkt höst- och vintersysselsättning... rolleyes.gif
Nä, mina album på den siten är tyvärr inte tillgängliga just nu. Ska försöka få igång det när det lugnat ner sig i trädgården och vädret blivit lite sämre... tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon