|
Anette på Boäng
05-10-2007, 15:31
Nu har AOT:s varit stängt hela veckan. Måste skriva lite här för jag har abstinens av det svåra slaget  Fler som är drabbade ?
Birgitta i Mora
05-10-2007, 16:43
Ja, det är bra att det finns fler ställen att läsa på. För läser gör jag även om jag inte skriver så ofta. Och nu när AoT har öppnat sin nya sida....kan jag inte längre logga in. Jag ska aktivera min gamla användare. Men...användranamn och signatur är inte samma sak där. Så....hur ska jag kunna minnas efter alla dessa år vad jag en gång i tiden hade som mitt användarnamn??? Är det fler som är med på både Odla och AoT, som har samma problem? Det går inte heller att göra en ny användare. Suck....alla mina bilder i fotoalbumen där... Som sagt....tur att Odla finns här.
Jag var där innan idag men då var det fortfarande stängt,men jag kom ihåg att jag inte kunde logga in redan söndag kväll med min användernamn.Måste går dit och kika.Men det kommer säkert att ordnar sig.har varit här hela veckan.
Jag har inte ett blekaste minne av vad jag har för användarnamn på AoT, kommer inte ihåg det och har det inte uppskrivet nånstans. Kan inte heller registrera en ny användare. Jag skriver väldigt lite på AoT - läser mest. Hoppas de fixar till det snart och då måste jag väl regga om mig eftersom jag inte kommer ihåg det där användarnamnet...
*Ulrica*
05-10-2007, 16:57
CITAT (Birgitta i Mora @ 05-10-2007, 17:43)  Jag ska aktivera min gamla användare. Men...användranamn och signatur är inte samma sak där. Så....hur ska jag kunna minnas efter alla dessa år vad jag en gång i tiden hade som mitt användarnamn???Är det fler som är med på både Odla och AoT, som har samma problem? Det går inte heller att göra en ny användare. Har exakt samma problem... BLÄÄÄÄ....
Samma här,trodde min signatur var samma som användernamn,min E-postadress är helt plötsligt fel med,noja det ordnar sig äsger en lite förvirrat tant. Jag har i alla fall lagt in nya bilder idag......här.
kerstin z5-6
05-10-2007, 17:12
Jag med och jag VET mitt anv namn .. tror inte det är problemet -hela aot är upp o ner nu -kolla inläggen -forum created -inlägget från Nilsson 2002 ligger först i trg forumet  .. de borde nog väntat med att öppna sidan ..
Du har rätt Kerstin,den är inte klar vi blir bara förvirrade av den virriga sidan,jag håller mig här ett tag till,fast jag är här rätt mycket ändå.
AoT forum var dåligt innan, och de verkar ju inte ha hittt någon bättre teknisk lösning nu heller, konstigt.
*Ulrica*
05-10-2007, 18:30
CITAT (KURT @ 05-10-2007, 19:07)  AoT forum var dåligt innan, och de verkar ju inte ha hittt någon bättre teknisk lösning nu heller, konstigt. Det tycker jag inte att det är ett dåligt forum jag trivs jättebra där. Att det krånglar så här i börjag tar jag med ro.När Odla gjorde om forumet var det inte perfekt från början heller.
ingrid fuxwall
05-10-2007, 18:47
CITAT (*Ulrica* @ 05-10-2007, 19:30)  Tack! Då kan jag gå dit och titta lite om ett tag när de fixat till allt
Det låter ju som om ni tycker att Odla är nåt slags andraval?!
Elisabeth-Västkustkolonisten
06-10-2007, 07:45
CITAT (Berith @ 06-10-2007, 08:10)  Det låter ju som om ni tycker att Odla är nåt slags andraval?! Ja, precis så låter det
Christer i Falköping
06-10-2007, 07:48
Det beror väl lite på vilket fora man började på. Själv har jag varit aktiv på AoT i tio år nu, Odla kom jag in på för bara några år sedan. Därför känns AoT:s fora mer som hemma. Men jag gillar båda två lika mycket. Att vi inte kommer in på AoT:s forum nu, beror på att de fortfarande jobbar på. Kan inte förstå varför de inte startade upp det nya forumet för ett bra tag sedan, så att de visste att det fungerade innan de lade ned det gamla. Riktigt klantigt  Det fattar ju till och med jag och då är jag ingen direkt stjärna på vår himmel när det gäller att tänka efter före Christer.
Vad är det för skillnad på användarnamn och signatur Det användarnamn man loggar in sig med i AOT blir ju också signaturen i inlägget. Jag förstår inte
CITAT (Berith @ 06-10-2007, 08:10)  Det låter ju som om ni tycker att Odla är nåt slags andraval?! Jaha, och? Jag antar att AoT är ett andrahandsval för dig som har Odla som "hemmaforum"/förstahandsval?
RibesRubusVitis
06-10-2007, 10:53
Förstår inte riktigt pratet om att forumen skulle konkurrera med varandra. Jag blev medlem av båda samma dag efter att ha tjuvläst något år (trodde det skulle vara tekniskt svårare att komma med, och att man måste prövas och godkännas, etc.). Det är väl inget av dem som förlorar pengar på att det andra finns? Vi har precis samma intressen, olika former av odling. En säljer en tidning, en annan säljer växter – snarare gynnar båda varandra.
Sen var det ju en rätt aktiv medlem som blev sur efter det första Muhammedköret häromåret och startade sitt eget forum. Jag blev medlem även där, men gästar sällan numera. Det är tekniskt välgjort, men så avancerat att det blir på tok för långsamt på min gamla dator. Av namnen att döma är det dock samma människor här som där, och även där…
Får väl förklara hur jag menar så det inte tar hus i h---e. Har läst i ett par trådar nu att några skriver att dom tycker det är bra att Odla finns för AoT ligger nere just nu. För mej är det som att säga till nån att "jag är med dej idag för min andra varamed är sjuk". Liksom... Man kan väl vara med på både Odla och AoT, oavsett om den ena eller andra funkar eller inte? Man behöver väl inte förklara varför man är här på Odla? Och det var det jag undrade i den andra tråden också, när jag frågade om det skrevs så på AoT i våras när vi hade en övergång här som inte funkade fullt ut direkt. "Odla funkar inte till hundra än så jag hänger här på AoT en stund tills det fixat sej."
CITAT (Berith @ 06-10-2007, 12:01)  Får väl förklara hur jag menar så det inte tar hus i h---e. Har läst i ett par trådar nu att några skriver att dom tycker det är bra att Odla finns för AoT ligger nere just nu. För mej är det som att säga till nån att "jag är med dej idag för min andra varamed är sjuk". Liksom... Man kan väl vara med på både Odla och AoT, oavsett om den ena eller andra funkar eller inte? Man behöver väl inte förklara varför man är här på Odla? Och det var det jag undrade i den andra tråden också, när jag frågade om det skrevs så på AoT i våras när vi hade en övergång här som inte funkade fullt ut direkt. "Odla funkar inte till hundra än så jag hänger här på AoT en stund tills det fixat sej." Är inte ens i närheten av att ta hus i h-vete från min sida i alla fall, undrade bara hur du menade - och nu har du förklarat. Fast jag tycker inte som du i den här frågan. "Om jag har två kompisar som jag brukar vara med dagligen och den ena blir sjuk - då är jag bara med den andra så länge. Att jag talar om det för andra spelar väl ingen roll? Det betyder ju inte att jag tycker mer om den ena än den andra. För mig betyder det bara att: Nu är jag bara med dig ett tag för den andra är sjuk."
CITAT (Betty @ 06-10-2007, 12:12)  Är inte ens i närheten av att ta hus i h-vete från min sida i alla fall, undrade bara hur du menade - och nu har du förklarat. Fast jag tycker inte som du i den här frågan. "Om jag har två kompisar som jag brukar vara med dagligen och den ena blir sjuk - då är jag bara med den andra så länge. Att jag talar om det för andra spelar väl ingen roll? Det betyder ju inte att jag tycker mer om den ena än den andra. För mig betyder det bara att: Nu är jag bara med dig ett tag för den andra är sjuk."  Precis så menar jag också, jag och Britta-Stina gör saker ihop fast Siv-Rut är sjuk. Inte tack vare att hon är sjuk utan just för att vi är gamla kompisar. Och så borde det ju vara i förhållandet med AoT och Odla också - jag är här på Odla för att vi är gamla kompisar. AoT är "sjuk" men det är inte därför jag är här.
kerstin z5-6
06-10-2007, 13:13
Inlogg kmmer nog inte att kunna ske före måndag -och då finns instruktioner klara enl sidan idag -håll ut:) Vi får skriva desto mer här i stället Jag är med i bägge -aot var mitt första ...
*Ulrica*
06-10-2007, 14:02
Jag lyckades iallafall lägga in en annons på köp och sälj på AoT nyss!  alltid något!
Jag är medlem på både Odla och AoT lika länge,besöker både fora lika mycket. Att lägger in bilder här på Odla har blivit mycket bättre nu efter de gjorde om forumet. På AoT ska var och en får en egen blogg nu.Det ser jag fram emot. Man kan inte logga in där än,inte förän nästa vecka,det står på första sidan.
Jag tycker AoT forum är skitkonstig och jobbig men det kanske är för att jag är ovan vid den typen.
Anna NV Uppsala
06-10-2007, 22:34
Känsligt det här ;-) Ja jag trivs på AoT så som det såg ut tidigare, jag tycker det var lätt att få överblick. jag tycker jag liksom går lite vilse i alla boxarna här på odla. Men innehållet ska jag inte klaga över här, det är säkert helt OK. Och jag får väl jobba lite med att vänja mig vid strukturen är. Som preliminärtitten på AoTs nya forum ser ut så tror jag inte jag blir värst aktiv där... jämfört med det så känns odla extremt lättöverskådligt... allting är relativt sägs det ju! Men, men, vi får avvakta och se. Och nu jobbar jag med att försöka fatta hur det fungerar här.
Biggan_
06-10-2007, 22:59
CITAT (Anna NV Uppsala @ 06-10-2007, 23:34)  Och nu jobbar jag med att försöka fatta hur det fungerar här. Och är det något du inte förstår så är det bara att fråga och om du vill testa dej fram så finns det ett testforum längst ner på första sidan. Det ligger under forumteknik liksom support där du kan få svar på alla tekniska frågor. Finns alltid någon som hjälper en tillrätta där.
Trevligt se dig här Anna, ( Anna är en stor rosfantast ) Rosforum hos Allt om trädgård är mycket trevligt, lärorikt, hoppas nu inte hela mitt rosalbum där blir en enda röra när dom gör om, har lagt ner en massa jobb i sommar med alla bilder. Har nog jobb med att flytta över alla bilder här på Odla från det gamla till nya albumet. Måsta allt göras om ständigt, jag tycker det är svårt.
Anna NV Uppsala
06-10-2007, 23:12
Jag är orolig för att albumen på AoT inte ska visa den text man skrivit till bilderna om man inte klickar fram fulla storleken. Då blir det ju jätteknepigt. Hur fungerar det här, kan man skriva lite text till sina bilder? Jag hittade en ruta 'kommentera' men jag trodde att den rutan var avsedd för att andra skulle kunna skriva "åh så fin ros du har" eller liknande.
Nu ska jag gå och rota i dina album Kajsa så får vi se om jag blir klokare ;-)
Anna jag har det gamla, har börjat lite smått ikväll kopiera bilder/texter men lägger in allt senare, så mitt album visar inte rätt, det finns många här som redan är klara i det nya, har ca 1000 bilder i det gamla så det får ta sin tid i höst. Det kan också vara bra att sortera bort en del bilder.
Krolliljan
07-10-2007, 05:28
CITAT (Anna NV Uppsala @ 07-10-2007, 00:12)  Jag är orolig för att albumen på AoT inte ska visa den text man skrivit till bilderna om man inte klickar fram fulla storleken. Då blir det ju jätteknepigt. Hur fungerar det här, kan man skriva lite text till sina bilder? Jag hittade en ruta 'kommentera' men jag trodde att den rutan var avsedd för att andra skulle kunna skriva "åh så fin ros du har" eller liknande.
Nu ska jag gå och rota i dina album Kajsa så får vi se om jag blir klokare ;-) Det finns en ruta för bildinformation där du kan skriva om din bild.
fråga från en som inte vet vad är aot? eller hut ni förkortar det
AoT är Allt om trädgårdshemsida www.alltomtradgard.se.
Jag har kikat runt lite på andra forum som Bonnier Tidskrifter AB lanserat och enl mitt tycke ser det ungefär lika ut överallt med väldigt enkla forum utan större ”finesser”. Jag kan inte ens hitta vettiga sökfunktioner Kommer AoT:s forum att se något liknande ut ?  ……Ja det får vi väl se till veckan. /Anki
kerstin z5-6
07-10-2007, 08:56
Hej Anna ! Jag måste säga att -de gamla albumen här -se min info- mina gamla album -de var toppen ! enkla lättöverskådliga o fina -även om de i storbild var utan text -kan man ju klicka upp den första bilden i valt album-sedan i storbildsläge " -välja nästa osv -då är alla stora och har text -dessutom kunde man lägga in dem huller om buller o med siffror lokalisera dem, där man ville ha dem .. Men nu  Jag har bara flyttat över en bråkdel -Jag gillar inte de nya albumen här alls Vad beträffar AOT får vi väl vänta tills de är klara -innan vi lämnar den båten -Just nu är det ju rörigt  Om du vill veta nåt finns ju även jag här mycket -du vänjer dig -och det är roligt med två fora -om det blir en regning höst  Rosforum här behöver dej Välkommen hit Anna  K
Anna NV Uppsala
07-10-2007, 09:10
En sak som förvirrar mig här på Odla. Hur ska man enkelt hitta den tråd där man sagt just xxx yyy? jag har sett att det finns någon funktion 'bevaka denhär tråden' ungefär. Men om man skriver i många trådar, och det gör man väl om man är snacksalig, då blir väl äver det rörigt?
På AoTs gamla saknade forum så såg det jätterörigt ut om man hade inställningen att alla trådar skulle visas. Och om man inte var inloggad. Men när man var inloggad så byttes färg på de enskilda inlägg man läst. Man kunde ställa in så att bara de inlägg som tillkommit sen sist man var inne visades - det är väl samma här antar jag? Men det som jag tycker är en poäng är att man kunde få en överblick över alla inläggen, alltså inte bara det första i varje tråd, och då genast se i vilken tråd det var som man sagt just xxx yyy, och även om det kommit ett nytt svar i en jättegammal och jättelång tråd.
Hur gör ni här när ni svarar i en urgammal och jättelång tråd? Verkar det som att folk hittar svaret ändå? Själv känner jag mig inte så väldigt motiverad att kolla i en tråd som visserligen någon just svarat i, men som är ett år gammal och innehåller flera sidor med svar. Tycker ni att det fungerar bra? jag får försöka lära mig... än så länge tror jag att alla trådar visas, men jag ska börja använda att bara nya inlägg visas. Jag antar att man ska logga ut emellanåt för att få ordning på detta med nya inlägg?
kerstin z5-6
07-10-2007, 09:26
De trådar som nyss fått en ny kommentar -de hamnar ju högst upp i den avd -Klickar du på nya inlägg-lägnst upp på sidan får du upp nya inlägg i ALLA avd -utan att logga ut -testa ! Själv är jag så snacksalig att jag för det mesta inte alls har den inställningen -Jag bevakar själv -de avdelningar jag skriver mest i o ser då rätt snabbt om det kommit nya svar i de trådar jag är intresserad av Finns mkt mer sofistikerade funktioner -säkert -men jag klarar mig utan Gamla trådar -som är hur långa som helst gillar jag inte så värst -utom dagens " eller blommar nu tråden ...
Christer i Falköping
07-10-2007, 09:43
Dessutom finns det en väldigt bra funktion här, som intefanns på AoT:s forum. Där rubrikerna till ämnet står finns det en liten ruta med en "bock" i (du vet en sådan där man fick när man gjort fel på ett prov i skolan). Klickar man på den kommer man automatiskt till det första olästa svaret i den tråden. Mycket fiffigt!! Christer.
kerstin z5-6
07-10-2007, 09:53
Och om du går in i min profil kan du tom se vilken tråd jag läser i just nu Just den funktionen känns ju lite onödig ...
CITAT (Anna NV Uppsala @ 07-10-2007, 10:10)  En sak som förvirrar mig här på Odla. Hur ska man enkelt hitta den tråd där man sagt just xxx yyy? jag har sett att det finns någon funktion 'bevaka denhär tråden' ungefär. Men om man skriver i många trådar, och det gör man väl om man är snacksalig, då blir väl äver det rörigt?
På AoTs gamla saknade forum så såg det jätterörigt ut om man hade inställningen att alla trådar skulle visas. Och om man inte var inloggad. Men när man var inloggad så byttes färg på de enskilda inlägg man läst. Man kunde ställa in så att bara de inlägg som tillkommit sen sist man var inne visades - det är väl samma här antar jag? Men det som jag tycker är en poäng är att man kunde få en överblick över alla inläggen, alltså inte bara det första i varje tråd, och då genast se i vilken tråd det var som man sagt just xxx yyy, och även om det kommit ett nytt svar i en jättegammal och jättelång tråd.
Hur gör ni här när ni svarar i en urgammal och jättelång tråd? Verkar det som att folk hittar svaret ändå? Själv känner jag mig inte så väldigt motiverad att kolla i en tråd som visserligen någon just svarat i, men som är ett år gammal och innehåller flera sidor med svar. Tycker ni att det fungerar bra? jag får försöka lära mig... än så länge tror jag att alla trådar visas, men jag ska börja använda att bara nya inlägg visas. Jag antar att man ska logga ut emellanåt för att få ordning på detta med nya inlägg? Ett tips om att hålla reda, kolla på de här längst till vänster vid varje rubrik. [attachment=8170:ff_norm.gif] den här betyder att det är oläst, [attachment=8171:f_hot_no.gif] betyder att du läst, [attachment=8172:f_hot_dot.gif] betyder att du skrivit i tråden. Sen kan du alltid gå in i din profil där du ser "mitt innehåll" med flikar som trådar ,svar osv.
malin72
07-10-2007, 12:39
Monica i Nässjö
07-10-2007, 15:24
Får jag fortsätta med en liten undring då? (Är kanske fel forum, men jag hoppas ni kan vara lite toleranta mot oss valhänta nykomlingar  ) När man läst en tråd och vill tillbaka, hur gör man då? Själv använder jag backa-knappen men det finns säkert ett enklare sätt?
kerstin z5-6
07-10-2007, 15:46
Om du vill tillbaka till samma avdelning du var i -eller välja nån annan -kolla längst ner här på sidan -välj visa -efter du ställt in önksad avd ..
Du kan också klicka på "upp-pilen" nere till vänster på alla inlägg. Då hamnar du högst upp på sidan och kan då klicka på t.ex. "Nya inlägg" eller någon av de klickbara rubrikerna strax där under.
Gammal AoT freak. Hittade nått gammalt slabbigt login jag hade här. Lovar att uppdatera det snarast så det blir lite fason på det. /Svante i Säve
kerstin z5-6
07-10-2007, 17:21
hej Svante!:) Kul att ses här K
Lady Hamilton
07-10-2007, 18:16
CITAT (Anna NV Uppsala @ 07-10-2007, 10:10)  En sak som förvirrar mig här på Odla. Hur ska man enkelt hitta den tråd där man sagt just xxx yyy? jag har sett att det finns någon funktion 'bevaka denhär tråden' ungefär. Men om man skriver i många trådar, och det gör man väl om man är snacksalig, då blir väl äver det rörigt? Man kunde ställa in så att bara de inlägg som tillkommit sen sist man var inne visades - det är väl samma här antar jag? .... Man ser ju snabbt vad som är nytt i o m att "gröna bocken" inte längre finns i rubriken.... Men det som jag tycker är en poäng är att man kunde få en överblick över alla inläggen, alltså inte bara det första i varje tråd, .... Det går bra om du går in på forumsidan och väljer "ämne" då ser du alla trådar som finns i det ämnet.... och även om det kommit ett nytt svar i en jättegammal och jättelång tråd. .....då hamnar inlägget längst upp på sidan och har en grön bock vid sidan av rubriken...... Hur gör ni här när ni svarar i en urgammal och jättelång tråd? Verkar det som att folk hittar svaret ändå? Själv känner jag mig inte så väldigt motiverad att kolla i en tråd som visserligen någon just svarat i, men som är ett år gammal och innehåller flera sidor med svar. .....du klickar bara siffran på sidan 123» 936 i detta fall 936 så hamnar du på den sista sidan...... men jag ska börja använda att bara nya inlägg visas ......så gör även jag ..........Jag antar att man ska logga ut emellanåt för att få ordning på detta med nya inlägg?. ....visst kan du göra det men det är bara onödigt, du lär dig snabbt hur du skall göra .........
Ophelia
07-10-2007, 18:23
Kul att se inbitna AoT:are här. Hoppas ni kommer att alternera så alla era kunskaper även sprids här
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|