Full version: WIHO! =)
Bettanspettan
jippey!

är så glad, så glad! börjar från början då.
Igår märkte jag att brorsan hade ett söderfönster, asså ett fönster där solen lyser in konstant, från morgon till kväll. Så jag flyttade in mina plantor till hans rum och inte nog med att det är sol där hela tiden så är det varmt där också! så jag tänkte, ja men där kommer mina plantor trivas.

och visst f*n hade jag rätt, idag när jag tittade till dom så ser jag att en av mina paprikaplantor har börjat få en blomma, asså knoppen har börja öppnat sig! yahoo.gif
förhoppningsvis är den färdigutvecklad idag när jag kommer hem från skolan! men ska inte förväönta mig för mkt, är bara så glad över att ngt äntligen börjat hända med knopparna! Men gud, va skoj! Jag har fått min första blomma! wihoo!
va bara tvungen att skriva av mig och dela med mig av min glädje! yahoo.gif wub.gif
Tosan
Grattis!
Visst är det spännande? smile.gif
Bettanspettan
Ja, helt otroligt spännande. vet att det kommer ta väldigt lång tid innan man kan få en paprika i rätt storlek, men känner mig ändå väldigt glad. känns sååå spännande. nu väntar jag bara på att resten av knopparna ska slå ut. och att den knoppen som nästan är utslagen blir en blomma så amn kan få se hur den ser ut smile.gif
btw, chili, har dom också vita blommor?
Tosan
Grönsaker är nästan det roligaste att odla, just för att man går i spänd förväntan länge innan man får smaka. Men det är väl värt att vänta på smile.gif
Chili har jag aldrig testat, men jag tror de åxå har vita blommor.
Anette på Boäng
Visst, vita blommor, några har lila, tex Arizona.
Bettanspettan
Mmm, det stämmer säkert. vet inte eftersom det är första gången jag odlar någonting alls. =) är faktiskt ganska förvånad över att det gick så bra som det har gått *ta i trä*. men sen läste aajg ju på en massa i både böcker och här på odla innan jag började odla mina paprikor. biggrin.gif

okej, vita eller lila, då vet jag. men jag har tagit frön från en vanlig köpe-chili, så har ingen aning om det är en 'arizona' eller inte. men om det blir lila eller vita lär jag ju få reda på wink.gif
Piccante
Chili har oftast vita blommor men som Anette skrev lila förekommer oxå. Har du vanlig "köpechili" så blir de nog vitblommande. Tänk på att chili och paprika inomhus kan behöva lite hjälp med pollineringen. I brist på insekter får man leka humla själv och skaka sina plantor eller pollinera dem förhand med pensel.
Bettanspettan
okej, då vet jag.
mm, hörde det, så får ruska om dom sen när blommorna e utslagna. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon