Har i dag inhandlat en lergryta och undrar nu om någon har några bra tips!

Bakar just nu ett bröd i lergrytan.
Felicia
09-10-2007, 21:29
Jag brukar mest använda lergrytan till att steka kött i. Köttet blir jätte-mört och fint i lergrytan, stänk gärna över lite vinäger över köttet också så blir det ännu bättre och mörare.
Grytbitar, köttfärslimpa, tjäder, kyckling, revbensspjäll är exempel på kött jag gärna steker i lergrytan
herkules
09-10-2007, 21:46
jag gör sjömansbiff i lergrytan - godast!
Här nere används lergrytor flitigt, förmodligen beror det på att man gör rätt mycket långkok, och kött bryns ju så bra i såna grytor.
Jag använder den till grönsaksröror, fisk, kött, kyckling, kikärtor, linser etc. Egentligen allt som bryns och sedan ska fortsätta att kokas eller stekas, så det mesta du gör i ungen kan du göra i grytan...En annan fördel är att om man inte använder all mat , så sparar man den i grytan i kykskåpet, och den ser så trevlig ut att jag alltid sätter ut den på bordet = sparas en massa disk efersom man inte behöver flytta omkring maten mellan uppläggningsfat och en massa plastburkar, och sen sätter man den ju direkt på spisen för att värma upp den igen
Sailor Pluto
11-10-2007, 16:52
Min mormor odlade rädisor i sin lergryta
. Det gör inte jag, faktiskt så har det inte ens blivit av att pröva den 5 år gamla lergrytan än
. Men när jag väl gör det kan jag tänka mej att det blir rotfrukter och en fin köttbit (från ett djur som har levt ett trevligt ekologiskt liv).
Inga från Närke
12-10-2007, 16:32
Hoppas att ni kan fixa recept på alla era rätter ni gör, har också fått en lergryta men vet inte hur man gör och använder. Gör en liten tråd på Lergrytsrecept det skulle jag uppskatta. Tack på förhand.
herkules
12-10-2007, 19:03
lägg grytan i blöt, locket också
skala 10 potatisar, skiva dem
skala 2 lökar, skiva
stek upp lagom mängd rostbiff, innanlår, strimlat eller tunna skivor, salta o peppra köttet i pannan
ta upp grytan och lägg i:
först ett lager potatis
lök
kött
lite strösocker, lite salt
nästa lager likadant
och nästa (om det blir så många)
sista lagret ska vara potatis och lite grovmalen svartpeppar
smula över en buljongtärning
häll på 1 msk soya och 5 dl vatten
eller
1 flaska porter (eller öl) och 2 dl vatten
in i KALL ugn längst ner på 200 grader i 1,5 timme
serveras med lingonsylt
Tack för receptet! Finns det fler här ute som har bra recept att dela med sig av? Så vi kan börja använda lergrytorna som står i skåpen!?
Christer i Falköping
13-10-2007, 11:03
Nix, däremot brukar jag baka bröd i den. Blir väldigt saftigt och gott då. Fast problemet är att brödskivorna blir enormt stora och däför är svåra att skära tunna. Dessutom blir brödet än saftigare om man, som jag, har vedspis och bakar brödet i den ugnen. Oslagbart gott!
Christer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.