Full version: 07/08 års
Sidor: 1, 2
Alexander-VG-zon3
a
Alexander-VG-zon3
a
MariaS
Uppdaterar här med då. Inga av mina har skydd, mer än att agave och väderkvarnspalmen står i kallväxthuset (vindoch regnskydd) för tredje året nu.

Lagern: bladen fina
Curryörten: Inga problem
rosmarinen: mjuk och fin, har just tagit in 3 sticklingar.
bladpersiljan fortfarande grön
Kamelians knoppar blir större
en vissen passionsblomma (blå) men med liv.

Det är vad jag har att bidra med

Alexander-VG-zon3
a
MariaS
CITAT (flaxss @ 22-12-2007, 13:18) *
...
ska du inte prova att ha väderkvarnspalmen ute ?

Det är den ju på sätt och vis. kallväxthuset består endast av tunn plast som skydd mot väder och vind. De föregående två vintrarna har allt kylan lyckats ta de nedersta bladfästenam men det ger ju bara palmen mer karaktär. Samma gäller för agaven. Men visst är det kul att hålla på.
Fast roligast är det när man själv har försökt och VET att det går.
Alexander-VG-zon3
a
MariaS
CITAT (flaxss @ 22-12-2007, 22:51) *
palmer gör så att dom fokuserar att skydda dom nyaste bladen , vilket gör att dom nedersta fryser bort . men visst går det att ha den även ute i marken . agaven måste ju ha torrt för att klara under -2c . dom ruttnar lätt så dom trivs nog bra när du har dom ute där i kallväxthuset .

Ja det går ju mot tredje vintern nu och de ÄR markplanterade i växthuset.
Alexander-VG-zon3
a
MariaS
CITAT (flaxss @ 22-12-2007, 22:54) *
ahh jasså trodde dom var i krukor .

Nä, orkar inte släpa. Här planteras det direkt. Det som överlever, lever. Annars skaffat nytt och nästa test...
Kom föresten på att jag har glömt att kolla Änglarna i skogen. Har planterat några där för skoj. Fast nu kommer jag inte hem förrän sent på onsdag, så jag får väl kolla då...
Alexander-VG-zon3
a
MariaS
CITAT (flaxss @ 22-12-2007, 23:01) *
hoppas det går bra för dina änglar önskar dig lycka till med dom , jag själv har ju en på prov ute . tummenupp.gif

Sju planterade ute i olika storlekar och ålder. Måste ju se vad som klarar sig på riktigt efter äventyret med komposten i höstas. (Ängeln som grodde av sig själv under komposthögen och började blomma) tur att man har gott om detta "ogräs"...
Alexander-VG-zon3
a
Alexander-VG-zon3
a
Alexander-VG-zon3
a
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon