Full version: Säkerhet
Sidor: 1, 2
Lilla Birka
CITAT (pejori @ 13-10-2007, 20:55) *
litet missförstånd där tror jag....
profiler är till för att kollas i...AV MEDLEMAR!!!!!! inte av gäster och andra "lycksökare" flirting.gif

Javisst, men jag är ju medlem och jag menade naturligtvis andra medlemmar. smile.gif
Alba
Mitt nick är ganska vanligt....men jag måste tyvärr göra er besvikna......ni som googlar på mitt namn och bild......det är inte jag med rumpan i vädret. naughty.gif rotfl.gif
pejori
CITAT (Alba @ 14-10-2007, 18:34) *
Mitt nick är ganska vanligt........det är inte jag med rumpan i vädret. naughty.gif rotfl.gif

Äsch...det säger du bara giggle.gif giggle.gif whist.gif a0a.gif
Alba
Bara för att du ska se skillnaden så kommer här ett foto av mig från sommaren 2007

[attachment=8436:Badtant.bmp]
Sassa332
CITAT (pejori @ 13-10-2007, 20:55) *
litet missförstånd där tror jag....
profiler är till för att kollas i...AV MEDLEMAR!!!!!! inte av gäster och andra "lycksökare" flirting.gif

Jag registrerade mig just nu, det tog mindre än en minut. Jag är alltså MEDLEM nu, men för två minuter sedan var jag "lycksökare".
Konstigt resonomang!
Sassa
Alba
Hej Sassa .....Välkommen till Odla

pejori
CITAT (Alba @ 14-10-2007, 19:47) *
Bara för att du ska se skillnaden så kommer här ett foto av mig från sommaren 2007

[attachment=8436:Badtant.bmp]

HM... unsure.gif ..kamuflerat ar**el...visste väl det w00t.gif a0a.gif

CITAT (Sassa332 @ 14-10-2007, 20:03) *
Jag registrerade mig just nu, det tog mindre än en minut. Jag är alltså MEDLEM nu, men för två minuter sedan var jag "lycksökare".
Konstigt resonomang!
Sassa

inte då...en missuppfattning till...
med lycksökare menar jag de personer som enbart använder våra privata profilers info för att kunna skaffa information och identiterer på medlemmar...
att medlemmar snokar hos medlemmar avslöjas lättare än om en helt okänd person sitter på TEX google och rotar i en profil....

och välkommen hit...du med tummenupp.gif
lissa
Hur ska en helt för mig okänd person kunna googla in mitt namn och därmed få uppgifter om mig.. För att kunna göra det så måste denne okände veta min nick eller mitt namn, och om dom vet det...då är det ju ingen okänd person det gäller.....och om det inte är en okänd person, då kan dom ju få fram info om mig ändå via en massa vägar ??

Eftersom vi alla har googlat oss fram till en massa olika informationer, så vet vi ju att allt som skrivs är tillgängligt för andra, det beror ju bara på vilket ord man sätter in i sökaren..Jag satte just in en nick jag har i ett annat forum, och natruligtvis kom det upp en massa saker som jag hade skrivit i det forumet, plus en massa som inte är jag men som har samma nick..däremot när jag satte in lissa så kom det bara upp en massa om nån sångerska som heter lissa.
När jag sätter in hela mitt namn kommer jag fram i trädgårdsblogg.se med profilbeskrivning , inte med nicken utan det riktiga...och jag står som offline.. Stavat på ett annat sätt kommer jag fram i stay friends, men där är man ju med just för att hittas.
Jag ror att det egentligen är att man studsar till när man ser sitt namn i en webb, men jag har sen länge sagt att sen datorerna kom in i vårt liv, och vi blev ett oficiellt nummer, så kan vi aldrig försöka komma bort.
Jag har aldrig satt in min e-mail i någon profil, man får tillräckligt med spam ändå, och jag är så gammaldags att jag vägrar att ha ett bankkonto eller ens betala räkningar via nätet..lite dumt kanske, för om någon verkligen vill få tag på en, så gör dom det cool.gif
Gita
CITAT (pejori @ 14-10-2007, 23:14) *
HM... unsure.gif ..kamuflerat ar**el...visste väl det w00t.gif a0a.gif
inte då...en missuppfattning till...
med lycksökare menar jag de personer som enbart använder våra privata profilers info för att kunna skaffa information och identiterer på medlemmar...
att medlemmar snokar hos medlemmar avslöjas lättare än om en helt okänd person sitter på TEX google och rotar i en profil....
och välkommen hit...du med tummenupp.gif

Vill bara tala om att det var jag, Gita, som reggade mig under ett annat namn för att undersöka hur snabbt jag kunde komma åt profilinformation varande icke-medlem.
Min slutsats är att "bara medlemmar kommer åt informationen" är lika med inget skydd alls, eftersom vem som helst kan regga sig och då kan "snoka" inom mindre än 30 sekunder. Det enda vettiga är att inte lämna ut sådant som man inte vill att alla skall ha tillgång till. Själv är jag väldigt förvånad att så många t.ex lägger ut bilder på sina barn utan en tanke på att pedofiler världen runt kan sitta och dregla över dessa bilder eller att bilden kan dyka upp i allt annat en trevliga sammanhang.
GITA
pejori
CITAT (Gita @ 15-10-2007, 18:18) *
Vill bara tala om att det var jag, Gita, som reggade mig under ett annat namn för att undersöka hur snabbt jag kunde komma åt profilinformation varande icke-medlem.
Min slutsats är att "bara medlemmar kommer åt informationen" är lika med inget skydd alls, eftersom vem som helst kan regga sig och då kan "snoka" inom mindre än 30 sekunder. Det enda vettiga är att inte lämna ut sådant som man inte vill att alla skall ha tillgång till. Själv är jag väldigt förvånad att så många t.ex lägger ut bilder på sina barn utan en tanke på att pedofiler världen runt kan sitta och dregla över dessa bilder eller att bilden kan dyka upp i allt annat en trevliga sammanhang.
GITA

håller med om att man ska vara väldigt restrektiv med bilder på sina småttingar tyvärr finns det inga fredade zoner längre thumbdown.gif

det jag reagerade mest över, är att vid googlande på bilder hittade jag bilder på medlemmar som inte vill ha sina foto ute....
dom finns kvar, så länge någon medlem har sparat dom. rtfm.gif
Tezzla
CITAT (pejori @ 15-10-2007, 23:38) *
det jag reagerade mest över, är att vid googlande på bilder hittade jag bilder på medlemmar som inte vill ha sina foto ute....
dom finns kvar, så länge någon medlem har sparat dom. rtfm.gif

Men jag förstår inte. Vill man inte ha sina bilder ute så lägger man inte in dem i en profil. Svårare än så är det väl inte? Det finns hur många hundratals (tusen?) medlemmar som helst på detta forum och vem som helst kan spara ned bilder och sprida eller använda själv. Detta MÅSTE man förstå innan man lägger ut bilder på nätet även fast det är ett "tryggt" trädgårdsforum.
Pirum
Sen kan ju saker och ting förändras. Facebook var ganska 'låst' förut, man var tvungen att vara universitetsstudent (med universitetsmail) för att komma in. Sen växte det till andra skolor och nu kan vem som helst logga in. Dessutom är Facebook rätt krångligt att ställa in. Många har hemlig profil (bara vänner kan se den) men sen så är deras vän-lista fortfarande offentlig. Ganska olyckligt, för vill man inte att folk ska se ens profil så vill man väl inte att de ska se hur många/vilka vänner man har heller?
För att göra det ännu roligare så har Facebook nu integrerats med Google, så att man kan söka på google och hitta saker på Facebook.

När jag började internetta så var det inte 'vem som helst' som hängde på news-grupper. För att söka i dem var man dessutom tvungen krångla en del. Sen köpte google upp dejanews, och så kunde man genom att skriva in mitt namn se en massa dumheter jag skrev på internet 1993-1994. Som tur var inga extrema dumheter, men ändå. Finns faktiskt saker på Fidonet som jag skrivit som går att hitta på nätet i dagsläget. Inte heller där något riktigt dumt, som tur är.

Som sagt, allt man skriver på internet måste man räkna med hamnar på anslagstavlan på lokala Konsum. Eller, det är åtminstone den inställningen man måste arbeta med.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon