|
Full version: Tvättnötter
netaave
29-10-2007, 09:59
CITAT (herkules @ 28-10-2007, 10:45)  de kanske inte släpper ifrån sig "tvättmedel" i kallt vatten? Det stämmer nog, jag tog en ny nöt och höll under varmvattenkranen så varmt jag mäktade med och den blev snart "såpig" tog en annan ny och höll under kallt vatten och den blev inte så.
Mina nötter kom idag, snabb leverans, beställde i lördags!
Slängde in 7 st (har hårt vatten) tillsammans med en riktigt dammig matta, den luktade ingenting=rent när den var tvättad! Nu är den i torkskåpet, får se om jag är nöjd när den torkat. Nu rullar hundarnas tasshandduk i maskinen tillsammans med annat. Tassduken är bra att jämföra med, det finns tvättmedel som inte gör den ren och tvättmedel som lyckas. Intressant att se resultatet efter nöttvättningen!
Räknade ut att 500g räcker till ca 50 maskiner om jag anväder 7 åt gången och tvättar 2 gånger med samma nötter. Då kostar det 2,48kr/tvätt. Men om nötterna räcker till fler än 2 tvättar blir det genast billigare. Med tre gånger med samma nötter blir priset 1,65kr/tvätt och med 4 gånger 1,24kr. Jag har räknat med frakten i priset.
Vad kostar det per tvätt med vanligt tvättmedel? Någon som vet?
anna_rispan
29-10-2007, 14:40
CITAT (Anma @ 29-10-2007, 14:31)  Vad kostar det per tvätt med vanligt tvättmedel? Någon som vet? Jag räkande på ett ungefär ut att med vårt tvättmedel. ocean bastvätt kostar det 1,495 kronor per tvätt. Vi köper så sällan så jag har inegn mer exakt koll utan ahr helt enkelt tagit priset 299 delat på 200 tvättar.
Mitt vanliga tvättmedel kostar 42:- och ska enligt förpackningen räcka till 20 tvättar i mjukt vatten. Alltså 2,10:- /tvätt... Nu använder jag nog lite mindre än vad som står iofs...
Men om jag då använder 4-5 nötter 4 ggr.... det blir billigt i jämförelse.
netaave
29-10-2007, 16:08
Ja hur länge dom räcker återstår att se, vi har ju också hårt vatten här.
Okej, dagens tvättresultat. Mattorna blev jättefin, ren och fluffig (är av ryatyp). Tvätten efter med samma nötter kändes väl så där halvren. Kände en svag doft av svett i gubbens jättesvettiga t-shirt. Hundarnas tasshandduk var inte ren. Den rullade tillsammans med t-shirten. Denna maskin tvättar jag om.
Tvätt nr 3 rullar i maskin. Tog de använda nötterna och krossade dem. La in två nya som jag också krossade först. Denna maskin har mest skum i alla fall, få se hur resultatet blir.
För övrigt. Nötterna luktar inte gott... Yäck! Tvätten luktar absolut ingenting när den är tvättad. Känns konstigt! Saknar doften av nytvättat... Kläderna är mjuka och sköna efter tvätt.
Ska testa några gånger till innan jag bestämmer mig för om nötterna är bra eller inte.
Nu har jag oxo köpt tvättnötter. Ikväll har jag kört två maskiner med 8 nötter i påsen för säkerhets skull, och det verkar funka bra.
netaave
01-11-2007, 11:06
Jag kör 6 nötter/maskin och har använt nötterna två ggr, sen har jag tagit 3 nya och 3 gamla och det blev oxå bra resultat. Ca 4 ggr tror jag att jag kommer att använda mina men då blandar jag använt och nytt dom två sista. Det tror jag blir bra. Är förvånad över hur bra det funkar, gjorde även flytande tvättmedel genom att koka upp 50 gr nötter med 1 l vatten. Det ska kunna användas till disk, rengöring och hårtvätt. Det senare drar jag mig dock lite för.
Jag har bestämt mig för att inte beställa fler nötter. Saknar doften av nytvättat i linneskåpet... Sen tycker jag nu när jag har dom nytvättade jeansen på mig att dom inte känns riktigt rena fast dom ser rena ut.
Nu har jag kört fyra maskiner med tvättnötter. Tre i 40 grader och en i 60 grader. Rent blir det också. Så länge nötterna är blanka finns det tvättmedel i dom. Så jag kan nog köra ett par till. Lämpligt att slippa kladda med tvätt och sköljmedel. Bara slänga in påsen och starta maskin.
myskmadra
03-11-2007, 13:00
Går det inte att ha i lite sköljmedel med doft om det är det man saknar? Jag har inte provat tvättnötter själv - så det är bara en fundering. Använder själv Tvättex jättetunna med lågfosfatvättmedel som funkar bra. Fosfat förbjuds ju till nyår så jag funderar på vad man då ska använda som både skonar natur, tvättar rent samt inte orsakar allergi eller kläggar igen tvättmaskinen. Mina erfarenheter: zeolit som är vanligast som tvättaktivt ämne: dammar och är inget för allergiker, kläggar igen maskinen och det luktar unket- maskinen förstörs och kanske måste bytas - inte särkilt skonsamt för miljön tycker jag. Har provat ett annat medel som inte innehöll zeolit eller fosfat (minns ej namnet) men det tvättade inte rent och tvätten blev stenhård. Nu har jag provat Grumme tvättsåpa! med och utan bleksalt och vad den tvätten blir ren och mjuk! Undrans om tvättnötterna funkar lika bra? Får ta och beställa o prova!
Jag har alltid använt grumme tvättsåpa, det är suveränt! Ser ingen skillnad med nötterna förutom att det blir mjukare med dem än med tvättsåpan. Däremot har nötterna tagit bort en del missfärgningar som inte gått bort tidigare, medan andra blivit kvar.
Sailor Pluto
03-11-2007, 15:36
Om man vill ha doft på sin tvättnöts-tvätt kan man tillsätta några droppar eterisk olja i sköljvattnet (alltså i facket för sköljmedel) . Då får man kanske fler dofter att välja mellan också.
Tror du tex rosenvatten kan funka? Själv har jag vant mig av vid de flesta dofter, använder sällan sköljmedel och inga städkem tex. Men gubben vill ha den där doften av tvättmedel...
Sailor Pluto
03-11-2007, 17:59
Ja gör det så får vi höra Kollade inte så mycket när jag beställde så jag missade nog det
För er som vill ha doft,självklart finns det sådana eteriska oljor som doftar "nytvättat",min gubbe föredrar de med cederträ,bergamott,men jag har för mig att de som brukar kallas fresh mist el.dyl,kanske är de som liknar mest.. Dette
Gossen Ruda
05-11-2007, 10:41
Doften av nytvättat kommer av parfymen som alltid tillsätts tvättmedel. Detta för att dölja den härskna lukten som annars snart kommer när det oxideras.
Lilla Birka
05-11-2007, 12:49
Det låter verkligen som att man måste prova detta med tvättnötter och ev. fresh mist!
Sailor Pluto
21-11-2007, 14:25
Nu körs en tvättmaskin med tvättnötter + melon-doftolja . Och om jag inte puttar upp tråden nu kommer jag glömma skriva in resultatet....
Eva i Höga
10-12-2007, 09:34
Hur blev resultatet när du använde melondoften? Nu undrar jag också lite om nötterna: är det i skalet "tvättmedlet" sitter? har de svarta nötterna innanför skalet nån funktion?
Eva i Höga
10-12-2007, 11:33
Puttar upp denna igen för jag vill gärna ha svar.
Bookhousegirl
10-12-2007, 15:11
Nu blev jag jättenyfiken på vad ni tycker och är det någon som använt dem till något annat än tvätt?
Någon som vet om dessa tvättnötter är registrerade hos Läkemedelsverket? Har för mig att de skall vara det för att få lov att importeras och säljas här i Sverige... Åtminstone gäller sådana regler för hemgjord tvål (och andra liknande produkter) så det känns som om även tvättmedel borde vara det.
Eva i Höga
10-12-2007, 15:58
Tack för svar! Jag har använt nötterna några gånger och tycker de fungerar bra. Tvätten blir ren. Kommer nog att fortsätta med dem, känns som det är mer miljövänligt än vanligt tvättmedel.
Sailor Pluto
10-12-2007, 16:06
Det var så lite . Har också funderat över hur tvättnötterna påverkar miljön. Eftersom de fraktas med båt, precis som bananer, så blir miljöpåverkan ändå liiite mindre än om de hade kommit hit på annat sätt. Eftersom de kommer från träd så behövs det inga industrier för att framställa dem. De innehåller varken parfym eller konserveringsmedel (och inga lustiga kemikalier heller...) så det är mycket möjligt att de är skonsammare för miljön än "vanliga" tvättmedel.
Puttar fram den här tråden igen! För nu har jag också köpt och testat nötterna. Än så länge har jag inte kört smutsiga kläder utan lite annat, en matta och lite dukar tex. Det verkar bra! Men som sagt det riktiga testet återstår; dotterns kläder. Hur har ni det där ute med era nötter? Har ni fortsatt och vad säger era erfarenheter? http://www.tvaleriet.se/sidor/odla.htmMan kan plantera nötterna också! Se länken, där finns bilder!
Jag har använt dem till lite allt möjligt, och de är då inte sämre än mitt vanliga tvättmedel tycker jag. Däremot tycker gubben att kläderna luktar tråkigt, de luktar ju mersom tyg. Men jeansen blir jättesköna av nötterna Jag har planterat 2 nötter åxå, men än så länge har inget kommit upp.
mamamaggan
04-01-2008, 09:09
Det här måste provas , både som tvättmedel och att plantera. Låter jätteintressant!
Jag tycker också att det verkar bli väldigt mjuk tvätt. Och sen är jag lite sugen på att testa med en doft i sköjvattnet. Vad ska man välja för doft? Några förslag? Vill ju gärna att det ska lukta lite likt tvättmedel...
En av mina har grott! Sådde den 26/10 och igår såg jag en spricka i jorden och där nere kunde man ana stjälken...
mamamaggan
08-01-2008, 22:34
CITAT (Tosan @ 08-01-2008, 22:29)  En av mina har grott! Sådde den 26/10 och igår såg jag en spricka i jorden och där nere kunde man ana stjälken... Och hur gör man när man sår dem? Fick hem dem i går och tänker sätta en del. Har ännu inte hunnit testa dem till tvätt men väntar med spänning.
Lilla Birka
08-01-2008, 22:37
CITAT (karjo @ 04-01-2008, 09:26)  Jag tycker också att det verkar bli väldigt mjuk tvätt. Och sen är jag lite sugen på att testa med en doft i sköjvattnet. Vad ska man välja för doft? Några förslag? Vill ju gärna att det ska lukta lite likt tvättmedel...  Läs bakåt i tråden så hittar du det.
CITAT (mamamaggan @ 08-01-2008, 22:34)  Och hur gör man när man sår dem?
Fick hem dem i går och tänker sätta en del.
Har ännu inte hunnit testa dem till tvätt men väntar med spänning. Jag tog ut själva nöten ur skalet, lade i blöt ett dygn och försökte sandpappra, men de var ruskigt hårda. Sen bara ner i såjord och vääääännnnnta....
mamamaggan
08-01-2008, 23:49
CITAT (Tosan @ 08-01-2008, 23:04)  Jag tog ut själva nöten ur skalet, lade i blöt ett dygn och försökte sandpappra, men de var ruskigt hårda. Sen bara ner i såjord och vääääännnnnta.... OK då gör vi så. Och så väntar vi.................
Nu är även jag tillräckligt nyfiken för att lägga en beställning. Ni som beställt eterisk olja till "sköljmedel": Vad kostar det? På hemsidan står det att minsta förpackning är 50ml. De flaskor jag köpt tidigare har varit i 20 ml-flaskor (tror jag, flaskorna är pyttesmå) och då har priset legat runt 40 kronor.
mamamaggan
09-01-2008, 10:42
Jag köpte en 50 ml flaska med olja , Cederträ, och den kostade 100 kr. Vet inte om oljorna kostar olika.
Då är det ju ung samma pris som jag betalat tidigare. Tror jag håller mig till en liten flaska till att börja med
mamamaggan
14-01-2008, 23:12
I kväll har vi provat tvättnötterna för första gången. Tvättade en maskin vittvätt och tycker nog inte det blev helt rent. Hade inte så mycket tvätt så jag använde 6 nötter. Det som inte gick bort riktigt var någon fläck. Men tänker inte ge upp för det. Vi provar väl igen så får vi se.
Använde lite cederträolja i sköljvattnet. Behövs ytterst ytterst lite för att få en för mig behaglig doft.
Piccante
14-01-2008, 23:58
Om det är naturliga saponiner i "nötterna" som tvättar rent så borde det väl gå med Såpnejlika med? Var det inte den man använde förr? ingen som testat det?
Praktiskt att odla tvättnötter själv, fast de ger nog inte skörd på många år. Ska man plantera så tror jag de är varmgroende det är iaf kompisarna Litchi och Longan i samma familj.
CITAT (anna_rispan @ 23-10-2007, 16:47)  Jag läste på sidan att en familj på fyra tvättade 2-3 maskiner varje dag. Läste jag fel? Hur får man ihop så mycket tvätt? Har en väninna som har idrottande tonåringar - av dom blir det tvätt!!! ni som eldar med ved kan testa att tvätta med björkaska - det är alldeles utmärkt!! Det använde man förr i tiden!
Nu har jag kört min första maskin med tvättnötter + några droppar Citronella utblandat med lite vatten som sköljmedel. Det var en vit 40 jag tvättade. Tvätten känns som ett mellanting mellan att använda vanligt sköljmedel och utan, dvs "halvmjukt". Tröjorna och skjortorna kändes väldigt fräscha. Kom på att nu äntligen kan jag tvätta alla dom sakerna som itne skall ha sköljmedel tillsammans med övrig tvätt (mikrotrasorna, vissa sportsockar och träningskläder). Vad bra! Men ulltröjorna vill jag nog ha sköljmedel till. Eller vad tror ni?
Med tanke på olivtvål. Är det någon som har provat ENJO-produkterna ? Har förrästen beställt 250 g. nötter.
Någon undrade hur man kan tvätta 2-3 maskiner varje dag. Det är inte svårt om man har tonåringar. Nu har vi bara en. Det är en tjej på 15 år och herregud...... Hon byter ju kläder hela tiden. Flera gånger om dagen och slänger det som inte är använt i tvättkorgen. Sedan alla dessa handdukar. Dottern slänger alla handdukar i tvätten efter att ha använt dom 1 gång efter duschen. Jag tycker det är onödigt. Man kan väl i alla fall använda en handduk 2-3 ggr. Vi duschar alla 3 en gång om dagen. (Dottern ibland två ggr.) Skulle vi allihopa slänga våra stora handdukar efter bara ett användande så skulle det bli ( inkl. handduk för håret till oss tjejer) =typ 27 handdukar i veckan. Joooo, så mycket tvätt blir det.
anna_rispan
15-01-2008, 21:16
Jag undrade hur man fick i hop 2-3 maskiner om dagen. jag förstår om man har en stor familj som tränar varje dag.
Andra saker kan man kanske ta upp till diskussion i familjen. Vad är rimligt egentligen? Så länge en tröja luktar fräscht kan man ju använda den och byxor kan man använda bra många dagar innan de behöver tvättas. Det är ju slöseri på naturen att tvätta stup i ett tycker jag.
/Anna, som växt upp i en familj på fyra och vi tvättade en gång i veckan utan att behöva gå utan kläder o handdukar. samt bodde i lägenhet om det gör någon skillnad mot att bo i villa o ha tvättmaskin precis i samma våning.
CITAT (evni @ 15-01-2008, 18:24)  Med tanke på olivtvål. Är det någon som har provat ENJO-produkterna ? Har förrästen beställt 250 g. nötter. Ja jag använder enjos produkter. Olivtvålen , shine-cleanern och skurpastan är de enda städkem/bilvårdsprodukter jag använder. Olivtvålen är dessutom flera ggr effektivare än galltvål.
Sailor Pluto
18-01-2008, 18:03
CITAT (Markus_H @ 14-01-2008, 23:58)  Om det är naturliga saponiner i "nötterna" som tvättar rent så borde det väl gå med Såpnejlika med? Var det inte den man använde förr? ingen som testat det?
Man kan läsa lite mer om detta här, på Shenets forum . Mer info hittas säkert med hjälp av Google (har inte riktigt kommit mig för än bara).
Dito Verde
18-01-2008, 18:10
Nu blir jag väldigt nyfiken på dessa bär. Tänk om man kan odla dem här?
Sailor Pluto
18-01-2008, 18:12
CITAT (Dito Verde @ 18-01-2008, 18:10)  Nu blir jag väldigt nyfiken på dessa bär. Tänk om man kan odla dem här? Det går nog, fast säkert inte utomhus året runt . Som krukträd kanske?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|