|
Har fått besked om att jag ser dåligt.. skulle va intressant o veta hur ni andra har det !
Gudrun i Göteborg
31-10-2007, 19:09
Tyckte att bokstäverna blev allt suddigare och gick till optikern. Så nu är det glasögon när jag läser.
Jag är närsynt och har haft glasögon sen jag var 13 och trivs med det. Jag får svimningskänsla bara av att sätta på mascara så linser är helt uteslutet för mig.
Glasögon sedan 51 år tillbaka... skulle aldrig kunna ha linser pga mycket besvär med allergier... klåda, sveda i ögonen.
Eva-Helene
31-10-2007, 19:25
Är närsynt och har brytningsfel. Haft glasögon sedan jag var 10 år. Det börjar vara dags för progressiva glas...huga så gammal jag känner mig!
Hannele
31-10-2007, 19:33
CITAT (Netha @ 31-10-2007, 19:25)  Glasögon sedan 51 år tillbaka... skulle aldrig kunna ha linser pga mycket besvär med allergier... klåda, sveda i ögonen. Jag använder engångslinser, består av 65% vatten, slängs, kostar några kronor,toppen när jag simmar, idrottar och annat.
Använder Båda... Man får bättre bild med glasögon än med linser(men detta gäller inomhus, utomhus är det mycket problem med glasögonen då det bara duggregnar blir glasen suddiga) Linser använder jag när jag idrottar (och på regninga dagar) eller också bland folk som inte sett mej tidigare med glasögon hehe (vill inte chocka dom med glasögon framför ögonen  ) CITAT (Eva-Helene @ 31-10-2007, 19:25)  Är närsynt och har brytningsfel. Haft glasögon sedan jag var 10 år. Det börjar vara dags för progressiva glas...huga så gammal jag känner mig! Inte har det me ålder o göra! Men F*n vad gammal jag kände mej när jag fick reda på att jag ser "-5.5" !
Piccante
31-10-2007, 19:56
Har glasögon som jag knappt ser med och har precis skaffat linser. Ser mkt bättre nu, men tycker det är krångligt med att sätta i och ta ur linserna.
Jag klickade i "har glasögon", för jag var hos optikern igår och har nu bestämt mig för vilka bågar jag ska ha. Det blir inga avancerade glas, men jag kan inte längre själv kompensera ett synfel så lätt som jag har gjort förut. Man har blivit äldre och segare!!!
Jag har läsglasögon. När jag var till optikern senast sa han att synen var bättre nu än för två år sen. Konstigt! Det har jag aldrig hört talas om tidigare. Men det kan ju bero på att jag använder zonterapi sulor i mina skor dagligen.Där står det att de kan påverka synen och hörseln. Nästa gång kanske jag inte behöver några glasögon alls hahaha....
hej hej!
jag ser Helt OK....men det var en skrämmande summa som har glasögon.....hurså vad detta beror på?
Närsynt och glasögon sedan 13-årsåldern. Linser som variation till brillorna sedan 2006.
Närsynt med ett lättare brytningsfel sen 10-årsåldern nångång. Använder i huvudsak linser, men är ju blind som en fladdermus i solsken utan, så glasögonen är ju åxå rätt nödvändiga. Önskar mig verkligen en operation...
ninnisky
31-10-2007, 21:40
Översynt med brytningsfel och har haft glasögon sedan jag var 8 år. Några år med linser - som jag inte trivdes så bra med. Snart är det dags för nya progressiva glasögon igen....
CITAT (lämås @ 31-10-2007, 19:58)  hej hej!
jag ser Helt OK....men det var en skrämmande summa som har glasögon.....hurså vad detta beror på? Ungefär 8/10 personer har synfel. Synfel är mkt vanligare än att man ser helt okej.
närsynt med brytningsfel sen barnsben har både linser och glasögon, men använder glasögon till 99% då jag har för torra ögon och inte klarar linserna längre stunder, inte ens engångslinserna hannele talade om proggar på väg här med...suck
Använder ej glasögon mer än då jag läser. Och knappt ens då eftersom jag slarvar och glömmer
gammelnalle
31-10-2007, 22:23
öh... vad skriver ni.... jag ser inte så bra ut.... b
Synd bara att man ska behöva betala såna fantasipriser på glasögon. Bågar kan du välja, men även om du tar de billigaste, så kostar det dig en smärre förmögenhet när du kvitterar ut de färdiga glasögonen? Borde de inte heta Ögonglas istället... jag har ju kvar mina egna ögon? Mina nya progressiva sen i våras, kostade ca 9.000 kr... då har man liksom inte råd att byta så värst ofta.
Eva i Skåne
31-10-2007, 22:25
Använder glasögon när jag kör bil, ser på tv och läser, men inte annars.
Att vi är så många som kryssat för använder glasögon har nog med medelåldern på forumet att göra. Det sker en förändring av synen hos väldigt många i medelåldern. Titta på alla 40+ som håller tidningen så långt bort som möjligt för att läsa. Så gör jag också om jag inte tar på mig brillorna.
*Stintan*
31-10-2007, 22:55
Använder glasögon sedan barnsben men behöver dom inte framför datorn eller när jag läser. Planerar att köpa nya nästa år någon gång för det börjar bli hög tid att byta mot lite starkare glas.
Blomstertanten
01-11-2007, 07:15
Har haft glasögon sen jag va 11 år. Närsynt och stora brytningsfel på båda ögonen , men närsyntheten har blivit mindre med åren. Hade troligen behövt glasögon tidigare , men "tack vare" att jag var så blyg som barn så fick jag sitta längst fram för att fröken skulle kunna höra vad jag sa  ( det kan man inte tro va , att jag varit blyg?  ) så jag kunde ju i alla fall hjälpligt se svarta tavlan. När jag väl , motsträvigt, tvingades till optikern kunde han inte förstå att jag klarat att se nåt överhuvudtaget  Och utan glasögon är jag halvblind !! Även om närsyntheten minskat så har ju brytningsfelet blivit värre. Men nu börjar det snart bli dags att fixa nya glasögon , armarna börjar bli för korta när jag ska läsa tidningen Kanske är det billigare att förlänga armarna
Gossen Ruda
01-11-2007, 08:28
Närsynt från skolåldern, tror att jag liksom många andra blir närsynt då när man läser mycket böcker. Ögonen anpassar sig. Blev en lättnad när jag började med linser för 25-30 år sen, skönt att slippa imman när det är kallt. Hoppade direkt på dygnetrunt linser. Under en period blev det bara på dagen men med dom moderna linserna är det inga probelm. 2 veckor åt gången sitter dom i. Ibland tar jag ur dom under natten. Till detta har jag läsglasögon numera, också vid datorn. Jag är underkompenserad på vänsterögat för att kunna se bättre på närmare håll men det räcker inte helt. Fördelen med att vara närsynt är när jag exempel pysslar med mina små insekter, av med linserna och närgränsen ligger på någon dm.
Har glasögon se´n i våras. Skulle nog behövt tidigare, det blev så suddigt att läsa. Hade brytningsfel på bägge ögona också. Det har blivit mycket roligare att köra bil. Nu behöver jag inte sitta och kisa i mörkret.
Trädgårdsflanören
01-11-2007, 10:59
När man har lastbilskort, så måste man från 45 års ålder gå på en enkel hälsokontroll vart 10e år för att få behålla C-kortet. De kollar då syn, hörsel och hur man kan vrida huvudet mm.
Vore det inte lämpligt med en kontroll av ALLA med körkort vid 45? Många kör säkert omkring halvblinda utan att veta om det och skulle bli hjälpta med en synkorrigering.
CITAT (Trädgårdsflanören @ 01-11-2007, 10:59)  När man har lastbilskort, så måste man från 45 års ålder gå på en enkel hälsokontroll vart 10e år för att få behålla C-kortet. De kollar då syn, hörsel och hur man kan vrida huvudet mm.
Vore det inte lämpligt med en kontroll av ALLA med körkort vid 45? Många kör säkert omkring halvblinda utan att veta om det och skulle bli hjälpta med en synkorrigering. Och ytterligare en koll vid 70...
Trädgårdsflanören
01-11-2007, 11:24
CITAT (Betty @ 01-11-2007, 11:02)  Och ytterligare en koll vid 70...  ännu bättre!
Använder glasögon till vardags och linser när jag sparras eller tränar något annat glasögonkrossande.
Lilla Birka
01-11-2007, 14:03
CITAT (Allis @ 31-10-2007, 19:58)  Jag har läsglasögon. När jag var till optikern senast sa han att synen var bättre nu än för två år sen. Konstigt! Det har jag aldrig hört talas om tidigare. Men det kan ju bero på att jag använder zonterapi sulor i mina skor dagligen.Där står det att de kan påverka synen och hörseln. Nästa gång kanske jag inte behöver några glasögon alls hahaha.... Zonterapi kan nog vara bra, men sannolikt är det helt enkelt så att dina ögon förändrats på ett sådant sätt att du nu ser bättre. De som är närsynta kan vid eller efter fyrtioårsåldern få en ny typ av synfel, då armarna inte längre räcker till och detta tar ut närsyntheten. Inget ovanligt fenomen alltså.
Har haft glasögon (närsynt) sedan gymnasiet då jag upptäckte att jag inte kunde läsa vad det stod på svarta tavlan.. Dyrt är det och jag som lyckas repa dem hela tiden grrr.
Wilma
Sailor Pluto
01-11-2007, 18:03
Jag har haft glasögon sedan lågstadiet, och vägrar byta till linser. Man ser ju så smart ut med brillor .
CITAT (Lilla Birka @ 01-11-2007, 15:03)  Zonterapi kan nog vara bra, men sannolikt är det helt enkelt så att dina ögon förändrats på ett sådant sätt att du nu ser bättre. De som är närsynta kan vid eller efter fyrtioårsåldern få en ny typ av synfel, då armarna inte längre räcker till och detta tar ut närsyntheten. Inget ovanligt fenomen alltså. Ja, när man är 40+ och närsynt så ser man plötsligt bättre men det är ingen förbättring i sig utan en försämring även om man tycker att resultatet är bra. Jag är själv där - ser bättre nu än för några år sedan. I våras när jag fick nya glasögon så fick jag lägre styrka än för fyra år sedan. Det har med synnervens elasticitet att göra tror jag. Den blir väl slappare med åldern.
malin72
01-11-2007, 20:32
använder både och...mest glasögonen när jag bara är hemma fick glasögon när jag var 3 år gammal närsynt och ett par andra problem med... skulle operera mina fel med jag hade för dåliga ögon säger väl det mesta
Blomstertanten
01-11-2007, 21:11
CITAT (Rossi @ 01-11-2007, 18:40)  Ja, när man är 40+ och närsynt så ser man plötsligt bättre men det är ingen förbättring i sig utan en försämring även om man tycker att resultatet är bra. Jag är själv där - ser bättre nu än för några år sedan. I våras när jag fick nya glasögon så fick jag lägre styrka än för fyra år sedan. Det har med synnervens elasticitet att göra tror jag. Den blir väl slappare med åldern. Hm, det är inte det enda som blir slappare med åren
Alphaville
01-11-2007, 22:06
Jag fick glasögon bekostade av jobbet. Tycker att de behövs när jag sitter och löder (elektronik) men även när jag läser. Var till slut att skaffa ett par hemma också, glömde dem antingen hemma eller på jobbet. Inte speciellt starka men ändå.
CITAT (Alphaville @ 01-11-2007, 22:06)  Jag fick glasögon bekostade av jobbet. Tycker att de behövs när jag sitter och löder (elektronik) men även när jag läser. Var till slut att skaffa ett par hemma också, glömde dem antingen hemma eller på jobbet. Inte speciellt starka men ändå. Fick du tillgång till räkningen på arbetsglasögonen? Maken min hade i massor av år arbetsglasögon... han fick med papper som visade vad de kostade. Själva "rutorna" debiterades arbetsgivaren med en summa motsvarande en tiondel av vad han fick betala för sina privata... hos samma optiker.
Har haft glasögon sen jag var 18 år och däremellan linser. Fick tyvärr sluta med linser eftersom jag inte fick någon bra skärpa, har ganska mycket brytningsfel. Hoppas att utvecklingen har gått framåt för jag tänkte gå och kolla om jag inte kan ha linser igen, iaf ibland när jag simmar och är ute i regn. Måste nog byta glasögon också snart, usch, det är sååå dyrt
aanderss
01-11-2007, 23:17
jag har haft glasögon sedan jag var 4 år
Lilla Birka
01-11-2007, 23:39
CITAT (Cathis @ 01-11-2007, 23:16)  Har haft glasögon sen jag var 18 år och däremellan linser. Fick tyvärr sluta med linser eftersom jag inte fick någon bra skärpa, har ganska mycket brytningsfel. Hoppas att utvecklingen har gått framåt för jag tänkte gå och kolla om jag inte kan ha linser igen, iaf ibland när jag simmar och är ute i regn. Måste nog byta glasögon också snart, usch, det är sååå dyrt  Har du tänkt att handla på nätet? Det blir mycket billigare.... eller Estland eller Polen.Skillnaden lär täcka reskostnaden har jag hört.
Alphaville
02-11-2007, 08:08
CITAT (Netha @ 01-11-2007, 22:11)  Fick du tillgång till räkningen på arbetsglasögonen?
Maken min hade i massor av år arbetsglasögon... han fick med papper som visade vad de kostade. Själva "rutorna" debiterades arbetsgivaren med en summa motsvarande en tiondel av vad han fick betala för sina privata... hos samma optiker. Nä, jag fick inte tillgång till räkningen. De var inte speciellt dyra. De var ju inte speciellt starka och bågarna var ganska enkla.
CITAT (Cathis @ 01-11-2007, 23:16)  Har haft glasögon sen jag var 18 år och däremellan linser. Fick tyvärr sluta med linser eftersom jag inte fick någon bra skärpa, har ganska mycket brytningsfel. Hoppas att utvecklingen har gått framåt för jag tänkte gå och kolla om jag inte kan ha linser igen, iaf ibland när jag simmar och är ute i regn. Måste nog byta glasögon också snart, usch, det är sååå dyrt  Numer finns ganska många toriska (visst heter det så?) linser att välja på, men du kan få prova flera olika innan du hittar rätt. Gå till optikern och be om råd Själv använder jag en lins som korrigerar mindre brytningsfel utan att va receptslipad och det funkar bra, gubben däremot behöver receptslipade och har så stor pupill att han bara kan välja mellan några olika, men det funkar det med.
CITAT (Lilla Birka @ 01-11-2007, 23:39)  Har du tänkt att handla på nätet? Det blir mycket billigare.... eller Estland eller Polen.Skillnaden lär täcka reskostnaden har jag hört.  Jo jag har funderat på det men är väl lite feg när det gäller ögonen. Vill gärna ha någon som kollar att allt stämmer. Höll på att få inflammation en gång eftersom linserna var för gamla och skavde.
Numer gör man ju undersökning 1 gg/år. Medan jag hade linser som gick att beställa på nätet brukade jag köpa av optikern ena halvåret och beställa till halva priset nästa. Det gäller ju då månadslinser. Men nog vill jag ha optikern inblandad med jämna mellanrum iaf.
Lilla Birka
02-11-2007, 21:58
CITAT (Tosan @ 02-11-2007, 14:05)  Numer gör man ju undersökning 1 gg/år. Medan jag hade linser som gick att beställa på nätet brukade jag köpa av optikern ena halvåret och beställa till halva priset nästa. Det gäller ju då månadslinser. Men nog vill jag ha optikern inblandad med jämna mellanrum iaf. Ja, för på nätet kan man ju inte få någon synundersökning, men har en resultatet av en färsk sådan så går det väl bra.
CITAT (Lilla Birka @ 02-11-2007, 21:58)  Ja, för på nätet kan man ju inte få någon synundersökning, men har en resultatet av en färsk sådan så går det väl bra.  Du kan göra synkontroll och får recept i handen, hos optiker. Sedan skickar du in receptet och beställer linser/glasögon på nätet. Så gör flera i min fam. Man behöver inte köpa glas/linser hos optiker som gör synkoll... lika lite som man behöver köpa ev mediciner av läkare som gör hälsokontroll.
Nej, det är ju sant iofs, men när vi nu äntligen slipper åka till storuman för att få linser så vill man ju gärna gynna dem på orten åxå...Och de linserna jag har nu finns inte på nätet, sist jag kollade iaf. Glasögonrecept har jag däremot begärt separat, för jag köper dem så vansinnigt mycket billigare av min farbror.
Förstår inte varför glasögon skall va så dyra i Sverige?? Bågar och glas är oftast inte svensktillverkade utan importeras. I Italien och Tyskland är det betydligt billigare. Om ni ändå skall byta glasögon och köra söderut och vara ute nån vecka. Ta då med receptet på synen och gå in i en Tysk eller Italiensk glasögonbutik och se skillnaden på priser. Bra mycket bättre förtjänst än på spritinköpen.
Ja, du, sist jag köpte glasögon valde jag en båge för drygt 900:- plus glas för över 1000:- Jag betalade 850:- och då vet jag att min käre farbror inte har förlorat på affären...
Nästan skamligt är det att det ska kosta så mycket. Här har vi ingen konkurrens...två företag som har nästan identisk prissättning. 9.000 kr för ett par progressiva tycker jag är hutlöst.
Om jag for till Luleå (ca 34 mil) så hade jag fått dem för drygt 2.000 kr Syrran köpte där och betalade 2.200 kr
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|