Eva St
Vill ha lite tips på recept med jordärtsskocka i och även tips på hur jag bäst förvarar jordärtsskocka eftersom även jag börjar inse att sommaren nog är slut och att det snart är dags att flytta hem från sommarstugan där de växer så tänkte jag ta med en del hem till civilsationen men funderar som sagt på hur de ska lagras då
Åsa, mälardalen zon 2
Jordärtskockor är inte så lätta att lagra de skrumpnar ganska lätt men jag har lyckats lagra dem ganska länge (flera månader) genom att stoppa dem otvättade i en glassburk (Big Pack) med lock och placera dem långt in i kylskåpet där det är riktigt kallt.

Det går även bra att koka + pureea jordärtskockor och sedan frysa in puren som kan användas till ex. soppa.

Jordärtskockor kan man ex. skiva och varva med potatis i en potatisgratäng, man kan ugnsbaka dem tillsammans med andra rotsaker som tillvehör till ex. kött, man kan skiva dem och ha dem som falska vattenkastanjer i en Wok + man kan göra soppa på dem + man kan ju göra pure av dem och servera puren likt potatismos.

Det man bör tänka på är att jordärtskockor kan vara ganska gasbildande ifall man inte är van vid den typen av mat.
zissi
Vi åt nyss Janssons frestelse gjord på hälfen skockor och hälften potatis. Det var jättegott yes.gif Jag är annart inte så förtjust i jordärtskocksmaken men här gifte sig smakerna otroligt bra.

500 g jordärtskockor
500 g potatis
2 stora lökar
1 burk anjovisfileér + spad
3 dl vispgrädde
2 msk ströbröd
2 msk smör

200 gr. i 1 timme

Hans i Värmland
Apropå gasbildningen tror jag att den försvinner när man har ätit några gånger. Gäller för mig.
Jordskockor är för övrigt lätta att ångkoka,då blir de inte blöta eller för mjuka.
Gratänger med fisk och jordskockor är delikata. Eller ett gott mos med litet potatis och mycket skockor är mumsigt,
man kan förvara skockor ute i en hink på balkongen, de tål flera grader.
Bästa sättet är annars jordkällare eller stuka.
Boxer
råa, skurna i stavar eller skivor, är jättegott =)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon