Sidor: 1, 2
kerstin z5-6
Ingen aaning har aldrig sått den -Gisar att eftersom den är höstblommande lär en kylperiod vara bra
Margith
Nu har det gått 3 dagar sen jag fick det första kuvertet med bytes-fröer.
Jag har nästan 150 fröpåsar och inte en enda finns det 2 likadana av!

Jag har nog funderat lite på hur jag ska hantera att flera säkert kommer att vilja ha samma frö-påse.
Jag vill nämligen att det ska vara så rättvist som möjligt för alla.

Därför har jag nu bestämt så här:
Från listan väljer man lika många fröer som man skickat in och skriver de i den ordning som man helst vill ha dem + lägger till valfritt antal reserver.
Jag kommer att sätta ett stopp-datum när önskelistorna ska vara hos mig. Då skriver jag ut alla listor, blandar dem och ber min son lägga dem i en prydlig rad på matsalsbordet.
Den lista som då råkar ligga först får sitt 1:a handsval, sen går jag hela raden ut. Om 1:a handsvalet inte finns kvar tar jag den översta som finns kvar på din lista ist.
När alla fått sin 1:a påse, går jag åt andra hållet ist, dvs hade du oturen att få 1:a handsvalet sist, så får du iaf välja först på nästa varv.

Mer rättvist än så kan jag inte göra det.

Eftersom jag har tagit på mig att genomföra själva bytet är ovanstående egentligen inte öppet för diskussion, jag tänker göra så här, men jag hoppas att ni kan acceptera det som rättvist.

Vänliga hälsningar
Margith

kerstin z5-6
Jösses Margit -vilket jobb -! Jag beundrar dej att du orkar ta på dej detta -en blomma.gif till dej !
Margith
Idag fick jag ett kuvert från en tjej i Kisa. Kuvertet innehåller 10 fröpåsar.
Tyvärr vet jag inte vem du är, användarnamn och riktigt namn överensstämmer ju inte alltid smile.gif

Kan du vara snäll och PM:a mig?
Jag behöver din mail-adress, så att jag kan skicka frölistan till dig sen.

Hälsningar
Margith
ewa zon 3
CITAT (Margith @ 14-11-2007, 17:09) *
Eftersom jag har tagit på mig att genomföra själva bytet är ovanstående egentligen inte öppet för diskussion, jag tänker göra så här, men jag hoppas att ni kan acceptera det som rättvist.

Tycker du har tänkt ut det jättebra tummenupp.gif
Blir mycket jobb för dig och kanske sonen
Vad ska vi muta honom med? whist.gif

/Ewa
Österläge
Ja, oj Margit, orkar du lägga så mycket jobb så är det ju jättebra! Om du kommer på ett enklare sätt är det helt ok för mig oxå... smile.gif

Kommer skicka mina fröer nästa vecka, vill ju inte missa chansen att få byta till mig andra! biggrin.gif PM:ar dig för att få adressen.
ingrid fuxwall
Måste gå igenom och se om jag har några fröer som passar - hör av mig.

ingrid
Margith
Jag lyfter den här tråden lite, med en påminnelse!
Vill du vara med måste du posta fröerna senast på fredag! De fröer som inte finns hos mig på måndag kommer inte med i byteslistan no.gif
Anledningen till det är att jag måste åka bort den veckan och jag vill maila iväg frölistan till er, innan jag far. Då har ni tid på er att googla, leta, fundera, ändra er och ändå skriva ihop en önskelista tills jag kommer hem igen smile.gif
Så behöver du helgen på dig för att gå igenom vilka fröer du vill så om nästa vår och vilka fröer du inte vill så om... ja, då är det kanske dags att börja? wink.gif

Och snälla: du i Kisa, hör av dig!

Vänliga hälsningar
Margith
Rosie05
Hej hopp!

Här kommer en som är sent ute men det här är jättebra!

Sitter och funderar varifrån de oöppnade fröpåsarna kommer confused.gif men så kommer jag på att just ja, jag var ju sjuk förra våren och kunde inte så allt jag ville.
Men i år blir det annat tongue.gif

Nu gör jag så att jag tar ur de fröer jag vill så i vår och skickar resten av påsen till Margith - tusen tack Margith!
En påsar kommer att innehålla fröer så att det egentligen räcker åt flera men...

Det här blir spännade!

Rosie

Margith
Roligt Rosie05 att du också vill vara med, du är så välkommen wub.gif Adressen är PM:ad till dig redan.

Nu har du iofs redan lyft tråden, men jag vill iaf påminna:

Vill du vara med måste du lägga kuvertet i brevlådan senast på fredag, den 23:e nov!!

Och, snälla !!!! lägg med en lapp med email-adressen, eller PM:a den till mig.
Jag har fortfarande ett kuvert som jag inte riktigt vet vem det kommer ifrån -cry-.gif

Vänliga hälsningar
Margith
kerstin z5-6
Bump !
Jag kan inte komma på vem som bor i Kisa heller ...
Gåsis
Jag har oxå läst igenom hela min samlade byta-med-lista men ingen som bor i kisa tyvärr.

/Åsa
Österläge
Nu har jag postat mina frön! Hopppas bara Psoten gör sitt jobb så de kommer fram i tid!!

Ser fram emot listan... wub.gif
Margith
Det ordnar sig nog med posten.
Eftersom jag vet att kuvertet är på G, så väntar jag in det smile.gif
kerstin z5-6
mina cacalia hastata frö har bytt namn enligt skud till Parasenecio hastata
Ids du margit -kan du ändra namnet på fröpåsarna så det blir korrekt
tack på förhand K
Margith
Visst fixar jag det Kerstin.
Det kommer att stå båda namnen 000.gif
kerstin z5-6
bra tackar !
fruberglund
Tråkigt att jag missat den här tråden och är för sent ute men jag får hålla utkik och hoppas samma förslag kommer nästa år också. Roligt sätt att få nya fröer!
Margith
Vad synd att du missade det Fru Berglund.

Visst kan vi göra om det nästa höst, om tillräckligt många vill vara med.
Ni får väl tänka på det när ni sår nu iår; så inte mer än halva påsen a0a.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon