|
Margith
04-11-2007, 15:24
Nu börjar årets nya frö-inköp snart ramla in i min brevlåda. Men då inser jag att jag har en hel del fröer kvar från förra året  fröer som av en eller annan anledning inte alls blev sådda, eller bara halva påsen blev sådd. Har ni såna fröpåsar också? Tycker ni att det skulle vara intressant med en sån bytes-lista? Min tanke går lite till AoT:s fröbibba... men jag skulle vilja begränsa det lite... Samma upplägg, men ytterpåsen ska finnas kvar, innerpåsen med fröerna kan naturligtvis vara öppnad. 1-åringar, köksväxter eller perenner spelar ingen roll, men fröerna ska vara köpta förra året. Alltså INTE fröer som vi samlat i vår egen trädgård, utan KÖPTA fröer. Är det här en bra idé? Är det fler än jag som har såna fröer och hellre byter bort dem än slänger dem? Vad tycker ni?
Kajsa i Arvika
04-11-2007, 15:27
Jag hänger på!
Lady Hamilton
04-11-2007, 15:46
Skulle gärna varit med men..............  datumen på påsarna, med ger inte det
Margith
04-11-2007, 16:12
CITAT (Lady Hamilton @ 04-11-2007, 15:46)  Skulle gärna varit med men..............  datumen på påsarna, med ger inte det Nu är jag inte riktigt med Lady Hamilton.... Datumen på påsarna?? Du menar det där säljs före "hittan-dittan" ??? Ja, men det säger ju inte ett smack om när du köpt frö-påsen Det vet vi ju alla att en del fröer ska sås färska, en del fröer klarar sig i 100 år, och ibland är datum-stämplingen på fröpåsen rena skämtet Säger du att du köpte dem förra året, duger det bra åt mig Det är ju inte det jag vill begränsa, jag vill begränsa byten av fröer som inte är sort-äkta! Det här ju jätte-svårt för nybörjare.... vilka blommor korsar sig... vilka blommar blir annorlunda därför att det var ett F1-frö jag sådde??? Vad är ett F1-frö?? Osv... som gör att "nybörjare" inte vågar sig på nåt som är sååååå roligt som spontana frö-byten Jag vill alltså bara försöka att få igång ett byte av överblivna fröpåsar som ALLA kan vara med på, nybörjare eller "gammal räv", har du kvar ytterpåsen så räcker det
Lady Hamilton
04-11-2007, 16:57
CITAT (Margith @ 04-11-2007, 16:12)  Nu är jag inte riktigt med Lady Hamilton.... Datumen på påsarna?? Du menar det där säljs före "hittan-dittan" ??? Ja, men det säger ju inte ett smack om när du köpt frö-påsen  ...........Säger du att du köpte dem förra året, duger det bra åt mig  ........................Jag vill alltså bara försöka att få igång ett byte av överblivna fröpåsar som ALLA kan vara med på, nybörjare eller "gammal räv", har du kvar ytterpåsen så räcker det  Ok du menar att jag skriver inköptes i fjol eller typ. denna påse köpte jag när "Adam var länsman" så är det upp till var och en om man vill byta. Upptäckte bara att på vissa påsar stod det "sista sälj datum" "bör sås inom 2 år" Men det ju som du säger är ytterpåsen kvar kan man ju själv se när man köpt och ange det vid ev. byte
Helen i Piteå Zon 5
04-11-2007, 17:24
Jag har aldrig kvar några fjolårsfrön av perenner eftersom jag sår hela påsar  Men jag tycker din idé Margith är superbra!
kerstin z5-6
04-11-2007, 19:53
Jag är som Helen -Här sås allt! i påsen  Däremot kan jag ha kvar av egeninsamlat frö/07/ från sorter som brukar vara ganska stabila i generation två -om det kan vara av intresse
Margith
05-11-2007, 18:39
Jag lyfter den här tråden lite grann. Jag skulle gärna se att vi var några fler. Kanske jag gjorde fel som la tråden i Förkultivering och förökning? Kanske fler hade läst den om jag lagt den i Småprat om trädgård? Kanske vi inte är fler som tycker idén är bra? Förslaget går alltså ut på att skicka in de köpes-fröpåsar du har kvar från ifjol, vi sammanställer en lista över de inskickade fröerna och sen väljer man lika många fröpåsar som man skickat in. Alltså kan du välja själv, skicka 1 påse eller 25, det finns ingen vare sig minimi- eller maximigräns Ungefär hälften av det ursprungliga antalet fröer bör finnas kvar. Kostnaden blir alltså portot för att skicka in dina överblivna fröer + ett frankerat och adresserat kuvert för att skicka tillbaka dina nya fröer i. Att sen Kerstin z5-6 kan tänka sig att "krydda" den här listan med några av hennes egensinsamlade fröer, tycker jag kan göra den här listan riktigt spännande Intresserad? Skriv i den här tråden, eller PM:a mig. Margith
anna_rispan
05-11-2007, 18:44
jag är kanske intresserad. har bara grönsaker i såfall o jag lär inte ha tid att pyssla med dem före lucia veckan. typ. så jag kanske inte hinner vara med??
Jag har inte så mycket över, men vill gärna vara med  !
Margith
05-11-2007, 20:28
Än så länge tycker inte jag att vi är nog många för att genomföra det här. Så nåt sista stopp-datum har jag inte ens funderat på ännu. Ju fler vi är, ju roligare blir byteslistan. Att du anna_rispan "bara" har grönsaker tycker jag låter spännande, själv har jag nog "bara" perenner Kanske det finns nån som "bara" har nån påse av nån 1-åring?? Därför återupprepar jag: 1-åringar, köksväxter eller perenner... eller krukväxter... det spelar ingen roll. Det spelar inte heller någon roll var du köpt fröpåsen. Jag lovar, det finns alltid någon som blir glad över de fröer som du hade tänkt slänga. De enda kriterier jag har är att fröpåsen ska ha varit köpt senast hösten 2006 eller senare, OCH ytterpåsen ska skickas med! Antalet påsar du bidrar med, det bestämmer du själv: 1 påse är lika välkommen som 25!
kerstin z5-6
05-11-2007, 22:44
[attachment=9211:swertia.jpg]En jag ser redan nu att jag har gott om frö till som jag kan ta med är Swertia Kingii Den är rätt ovanlig vit form med blåådrade blomblad Tyvärr har jag  bara bild på fröna  true from seeed som det brukar stå
hogsatra
06-11-2007, 12:18
Jag kan nog hittta en del fröer om det finns plats för fler
kerstin z5-6
06-11-2007, 17:30
Ett tillägg Jag ska först så själv -de fröer som blir över skickar jag till Margit -vill ni vara med skriv upp er  Jag har således inte några frö över att "privatbyta" med efter detta Lägger några till till listan Meconopsis grandis fertil blue group-Lingholm garanterat grobara Blå bergvallmofröer  Stipa pennata ett mycket vackert gräs som påstås inte härdigt men som levt hos mej i flera år Långa änglahårsfröställningar upprätt 1 m lägger sig aldrig vid regn skirt ljusgrönt mkt smalbladigt ursprungsfrö Canada Grönlilja Zigadenus elegans
Jag sår mest upp hela fröpåsen men lite är kvar.
Omphalodes linifolia Euphorbia marginata Malope trifida "white queen" Larix laricina Akleja, nora barlow Erodium pelargoniiflorum, jättefå frön Luktärt, Singing the blues Clary? Blue denim Parnassia palustris var. obtusiflora Draba, mix
Det var allt.
/Åsa
Kajsa i Arvika
07-11-2007, 16:34
Behöver man skriva upp vad man har eller räcker det om man skickar in fröpåsarna när det e dags?
kerstin z5-6
07-11-2007, 18:00
Jag antar att det räcker bra med att skicka påsarna -sen bör väl var o en även sända med ett frankerat kuvert för de frö man får tillbaka ? Att jag listar mina beror bara på att jag sänder inte fröfirmefrö ...
Margith
07-11-2007, 22:10
Nu verkar vi var några stycken som tilltalas av den här idén, så nu kör vi PM:a eller maila mig, så skickar jag min adress till er. Plocka ihop ett kuvert med era överblivna köpes-fröer och bifoga ett adresserat och frankerat kuvert. Snälla, PM:ar du, så lägg också i en lapp med din mail-adress. När alla skickat in sina fröer skriver jag ihop en lista med det som kommit in. Jag använder helst Excel. Kan du inte läsa Excel, säg till, så ordnar jag det också. Har du ingen mail-adress, säg till... allt går att lösa Listan kommer att innehålla namnet enligt fröpåsen samt vilket företag påsen är köpt från, inget annat. När jag fått in fröerna från alla som vill vara med, skickar jag ett mail till er med listan över samtliga inlämnade fröer. Från den listan väljer ni lika många "nya" fröpåsar som ni skickat in. När tycker ni att vi ska sätta stopp-datum? Vänliga hälsningar, Margith
Lars-Olof Arvids
08-11-2007, 09:36
Jag är gärna med också! Återkommer med en lista över vad jag har.
Olle
Margith
08-11-2007, 10:33
Ni som vill vara med behöver inte skriva här vad ni har att byta bort. Skicka bara fröpåsarna till mig, PM:a så får ni min adress.
Margith
Jag har tyvärr sått alla mina fröer men är gärna med och köper nya om det är OK. Även sådan som är era egna utan påse. Bahia/Lena
ewa zon 3
08-11-2007, 11:25
Rolig idé Margith Trodde inte jag hade något att skicka men när jag letade ordentligt så hittade faktiskt några påsar med tillräckligt mycket kvar att skicka. Så nu hänger jag på också /Ewa
Jag vill också vara med.......  Jag trodde först att jag redan givit bort det mesta av överskottet men ett 10-tal halvfulla/halvtomma köpefröpåsar hittade jag . Kul initiativ Margith! /Anki
lyckero
10-11-2007, 16:06
Köper inte så ofta fröer det blir något kvar av, men har fått fröpåsar från Ukraina... Mest trädgårdsfröer, men om det går bra är jag också gärna med. Lyckero
Margith
10-11-2007, 18:28
Nu börjar vi vara ganska många som tycker att den här idén var rolig. Jag har försökt att svara på alla PM och mail från de som visat intresse och givit dem min adress. Är det så att du visat intresse, men inte fått något svar av mig, snälla hör av dig! Det blev ganska många PM och mail på en och samma gång, jättekul!  men hemska tid, tänk om jag missat någon?? Skulle det ha hänt, lovar jag att det var helt oavsiktligt: jag har fått massor av frågor om att "jag har bara x antal fröpåsar" och "jag har bara den och den sorten, tror du att det är intressant?" Jag vidhåller: fröpåsen ska vara köpt förra året, den ska innehålla ca ½ av ursprungsantalet fröer och du ska vilja byta bort den. Det är allt som krävs Trevlig helg allihop, Margith PS. Behöver jag påminna er om att det är fars-dag i morgon? DS.
kerstin z5-6
10-11-2007, 19:21
Hur var det med stpp datum -ska vi vänta till december eller ska det vara tidigare ?
Camilla i Värnamo
10-11-2007, 19:22
Jag vet inte om jag har några kvar men har jag det vill jag nog vara med. När är stoppdatum?
Camilla
Margith
10-11-2007, 20:11
Vi har inte bestämt nåt stopp-datum Jag har frågat vad ni tycker, men inte fått ett enda svar på den frågan. Därför har jag självsvåldigt bestämt att vänta iaf 1 vecka, sen lägger jag ut ett nytt inlägg på Odla. Beroende på hur lång frölistan blivit då, så blir det antingen ett nytt upprop, eller nåt i stil med "sista-chansen" Helst skulle jag vilja avsluta det här innan vi är alltför nära jul, men tycker ni nåt annat är jag öppen för synpunkter. Hälsningar Margith
lyckero
10-11-2007, 20:50
Jag har inte fått något svar ännu, men kanske är jag för otålig... Lyckero
Margith
10-11-2007, 21:32
Nej Lyckero, du är inte för otålig. Antingen har du fått 1 eller 2 svar av mig Och skulle det vara så att du fortfarande inte fått ett enda svar av mig.... snälla skriv här igen
Visst gör ni ett upprop nästa höst åxå? Det blev lite köpt i våras, jag sådde upp det mesta och sådde av både 2 och 3 år gamla fröer. Men till våren blir det nog annorlunda
ewa zon 3
10-11-2007, 21:45
CITAT (Margith @ 10-11-2007, 20:11)  Helst skulle jag vilja avsluta det här innan vi är alltför nära jul, men tycker ni nåt annat är jag öppen för synpunkter. Föreslår sista inskickningsdag helgen 23-25 nov, en månad innan jul Alltså fröerna hos Margith senast 26 november. Låter det ok /Ewa
kerstin z5-6
10-11-2007, 21:59
ok med mej
Skulle passa jättebra för sölkorven Åsa  Då har jag tid att köpa både kuvert och frimärken och dessutom att bära kuvertet i handväskan minst en vecka innan det hamnar på lådan. Vad säger Margith? /Åsa
kerstin z5-6
10-11-2007, 22:32
haha vi har samma handväska !
Kajsa i Arvika
11-11-2007, 09:59
Vad ska jag skylla på då som aldrig använder väska??!! Datumet blir bra för min del!
Margith
11-11-2007, 10:09
CITAT (ewa zon 3 @ 10-11-2007, 21:45)  Föreslår sista inskickningsdag helgen 23-25 nov, en månad innan jul Alltså fröerna hos Margith senast 26 november. Låter det ok /Ewa OK, då bestämmer vi så!
Lady Hamilton
11-11-2007, 14:10
När jag kom på affären i dag så "hittade" jag ett kuvert i fickan  .........så nu har jag postat det
lyckero
11-11-2007, 19:37
Mitt kuvert har också hittat till brevlådan... så nu ligger det i postverkets händer! Lyckero
Jag har oxå postat mina jag hade en del oöppnade fröpåsar (jag vet inte varför jag köpte dom) hoppas de kommer till nytta för nån.
kerstin z5-6
11-11-2007, 22:12
jisses vad ni är snabba på tork Cacalia hastata kakalia bladväxt 2 m hög stadig -bladen ser ut som förhistoriska drakar .. på nåt vis -  penstemon grandiflorus [attachment=9415:grand.jpg] Adenostyles alpina [attachment=9416:adenosty...lliariae.jpg] vackra mörka stjälkar o blad en höstblommare -liknar rostflockel men lägre ca 50 cm hög -inte så vanlig ,köpt i finland
Pax för Adenostyles alpina...men jag kan även tänka mig penstemon grandiflorus /Anki
ewa zon 3
13-11-2007, 20:38
Ja, då var även mina fröer lagda på lådan och på väg till Margith /Ewa
Mina ussliga är på väg dom med. Har kommit hela vägen till handväskan  Men snart så. /Åsa
ewa zon 3
13-11-2007, 21:29
CITAT (Gåsis @ 13-11-2007, 20:51)  Mina ussliga är på väg dom med. Har kommit hela vägen till handväskan  Men snart så. Tricket Gåsis är att aldrig stoppa kuvertet i handväskan Hur tror du annars att jag lyckas få iväg några fröer? Här gäller taktiken: Ta kuvertet i handen - Gå direkt till brevlådan, utan om omvägar /Ewa
kerstin z5-6
13-11-2007, 21:40
nu ljög jag -det är P husker red .. och mina postas i morron
Österläge
14-11-2007, 12:32
Jag kan oxå tänka mig att vara med, en tanke bara - om jag förstår det rätt så tänkte ni att man får lika många fröpåsar som man skickat in? Men om något för är väldigt poppis, så fnns väl risken att det tar slut. Hur ska vi göra då, nån slags kölista eller?
Lars-Olof Arvids
14-11-2007, 12:40
Adenostyles alpina är jag också intresserad av. Är den någorlunda lätt att så och dra upp?
Olle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|