|
Anna NV Uppsala
05-11-2007, 22:53
Jag kikade in i avdelningen Frågor och svar, och upptäckte en skatt av kunskap där. Hur kommer frågorna och svaren dit? Frågar man i en speciell frågelåda, eller kan det vara frågor och svar som hämtas här på forumet? Bland svararna såg jag Sylvia, Göran, t ex så jag antar att det är Odlas sammanhållande gäng som svarar.
Jag tänker på de trädgårdslistor på AoT som forumisterna skapat och som nu blivit ihoprörda så de är svåra att använda. Tidigare var de rätt lätta att använda om man visste under vilken rubrik man skulle leta... då var det bara att titta i resp lista och under lämplig bokstav. Listorna användes jättemycket på AoT, som svar på diverse frågor, särskilt sådana som brukar komma om och om igen.
Så nu är jag lite nyfiken på hur ni använder Frågor & Svar här. Brukar ni kolla där när ni undrar över hur man ska göra något... t ex plantera Magnolia, beskära rosor, så den ena eller den andra perennen. Tycker ni att det är lätt att hitta där? Finns det en massa svar där som 'alla' missar, och därför frågar man på forumet om och om igen (vilket iofs är trevligt, då blir det diskussioner)?
Ska bli spännande att höra hur det fungerar här!
kerstin z5-6
05-11-2007, 23:03
Tittar där ibland men med tanke på frågornas karaktär här missas de nog ofta ... Om du klickar i vänsterspalten på ställ en egen fråga -så kan du skriva där Jag har uppfattat det så -att den avdelningen mest besöks av de som vill ha ett bra o snabbt svar -men inte vill delta i forumet-än  Eller bara hittar förstasidan när de kommer hit första gången
Anna NV Uppsala
05-11-2007, 23:12
Utifrån erfarenheter från AoTs samverkan mellan forum och listor så får man ju tanken att det skulle gå att göra så oerhört mycket mer av det redan innehållsrika F&S. Eller hur?
Kajsa i Arvika
06-11-2007, 00:34
Där ser man, den lilla rutan har jag aldrig ens lagt märke till... tack för det!!
Jan Lindgren
06-11-2007, 10:33
Hej! Jag tycker nog inte att kvaliten på frågor och svar är den bästa. Man kan få betydligt bättre svar här på forumet. Det finns inte någon som kan behärska hela odlinsområdet så därför är forumet så mycket bättre. Här finns alltid någon som är riktigt kunnig. MVH Jan Lindgren
Alexander-VG-zon3
06-11-2007, 11:34
CITAT (Jan Lindgren @ 06-11-2007, 10:33)  Hej! Jag tycker nog inte att kvaliten på frågor och svar är den bästa. Man kan få betydligt bättre svar här på forumet. Det finns inte någon som kan behärska hela odlinsområdet så därför är forumet så mycket bättre. Här finns alltid någon som är riktigt kunnig. MVH Jan Lindgren tycker lika dant , finns många här som kan ett område jätte bra . men dom som svarar på frågorna svara i allmänhet om vad dom läst i böcker typ eller nåt . här på forumet får man tips och bättre svar . jag tycker många av svaren där är totalt fel .
CITAT (Kajsa i Arvika @ 06-11-2007, 00:34)  Där ser man, den lilla rutan har jag aldrig ens lagt märke till... tack för det!!  Vad är det för liten ruta ni pratar om ?
CITAT (Alba @ 06-11-2007, 11:54)  Vad är det för liten ruta ni pratar om ? Tredje rutan/knappen från vänster, rakt under "Odlagubben" Aktiviteter
Jag var tvungen och titta efter vad det är för en ruta,den har jag inte sett ens, där ser man hur bra man känner till forumet man varit med sedan 2003, fast det mesta har jag tagit reda på men detta missade jag. Vill jag fråga en sak gör jag det i forumet,eller i AoT listor; ja det gamla forumets utomordenligt bra listor,där får man svar på det mesta.
Har också kikat där många ggr och där finns en massa kloka svar och råd, men så är det alltid någon här som vet också, så båda går lika bra.
Anna NV Uppsala
06-11-2007, 21:32
Det jag lite tänkte på är att om dom inte fixar till AoTs listor så dom går att använda så vore det intressant att fortsätta samla ihop forumisters svar i liknande listor nånannanstans. Det var den tanken som gjorde mig intresserad av Frågor och svar.
Jag förstår vad du tänkte på och det låter bra att ha frågor och svaren samlat någonstans. Vad jag såg i frågor och svar var det mest Silvia som svarade på frågorna, så de frågorna är riktat till redaktionen så vitt jag förstår.Men det kanske går att ändra så flera kan svara på frågorna.
Eva 33c
06-11-2007, 22:14
Ingemar och Göran verkar ju vara duktiga på det här med webprogramering osv. Kanske de kan hjälpa till och skapa något som liknar AOTs listor? Odla är ju en komersiell sajt och detta vora väl en bra utveckling av hemsidan! Tänk vad ofta man ficka sökträffar på AOTs listor när man letade efter växtinfo mm. Nu tar det ju lite tid att bygga upp men visst vore det roligt med "Odlas forumisters egna listor". Exakt hur det ska organiseras vet jag inte, jag har inte varit med på AOTs listor. Men visst var det väl olika medlemmar som tog på sig att ta emot och lägga in info i olika avdelningar? OM intresse skulle finnas från Odlas sida så får man väl ha en dialog om hur man vill att det ska vara, kanske kan gamla "listmakare" bidra med ideer om förbärttringar. Ja det var bara lite lösa funderingar runt det hela, men det skulle vara kul om det blev av.
Eva 33c
07-11-2007, 08:39
AOT= Allt om trädgård På deras hemsida finns länkar till olika trädgårdslistor, bla en roslista, förökningslista, perennlista mm. Innehållet i dessa listor har forumisterna själva bidragit med genom åren och på så vis har de kommit att bli ett slag uppslagsverk baserat på egna erfarenheter hos odlare i Sverige. Efter att forumet gjordes om där är listorna lite svårsökta. Men idén med att samla ihop kunskap på det här sättet är verkligen kul. Listorna var inte "öppna" så att vem som helst kunde skriva i dem utan varje avdelning hade en person som tog emot och valde ut vad som skulle med. Helt ideéllt förstås. Hoppas att det var svaret på din fråga.
noranettan
07-11-2007, 08:50
CITAT (Betty @ 06-11-2007, 13:38)  Tredje rutan/knappen från vänster, rakt under "Odlagubben" AktiviteterNäe, jag ser ändå ingen ruta. VAR - beskriv handfast.  Anette
CITAT (noranettan @ 07-11-2007, 08:50)  Näe, jag ser ändå ingen ruta. VAR - beskriv handfast.  Anette Om du för musen över "aktiviteter" på Odlas förstasida, får du upp bl.a Frågor och svar Alltså Förstasidan, den sidan du kommer till innan du går vidare till forumet
noranettan
07-11-2007, 09:10
Aha, nu är jag med. Jag börjar aldrig med förstasidan utan har forumet som start. Men nu har jag hittat till frågor och svar. TAck för hjälpen.  Anette
CITAT (Eva 33c @ 07-11-2007, 08:39)  AOT= Allt om trädgård På deras hemsida finns länkar till olika trädgårdslistor, bla en roslista, förökningslista, perennlista mm. Innehållet i dessa listor har forumisterna själva bidragit med genom åren och på så vis har de kommit att bli ett slag uppslagsverk baserat på egna erfarenheter hos odlare i Sverige. Efter att forumet gjordes om där är listorna lite svårsökta. Men idén med att samla ihop kunskap på det här sättet är verkligen kul. Listorna var inte "öppna" så att vem som helst kunde skriva i dem utan varje avdelning hade en person som tog emot och valde ut vad som skulle med. Helt ideéllt förstås. Hoppas att det var svaret på din fråga. Listor med tips alltså? Om hur man odlar vissa växter t.ex.? Inte så mycket "så här funkar det" utan mer "så här gjorde jag"...? Låter lite tveksamt  iaf för mej som inte har kollat in dom. Och varför kallas dom för listor? Börjar man med nr 1 och arbetar sej framåt till nr 247 och har en färdig vitlök! eller vad man nu odlar.
Citrona
08-11-2007, 09:05
Berith, de kallas listor eftersom de är ordnade i alfabetisk ordning. Perenner i en egen lista fån A-Ö, träd och buskar i en lista, grönsaker i en, rosor i en helt unik, fantastisk lista med över 1000 olika rosor utförligt beskrivna, med många bilder, olika forumisters erfarenheter av hur en viss ros trivs i just deras zon, i deras jordtyp etc. Ovärderligt för alla som söker efter en ros med speciella egenskaper. Jag är nybörjare på rosor, men har redan lärt mig jättemycket genom att läsa i roslistan. Mycket mer än genom de böcker jag hittills hittat.
Anna, det vore verkligen kanon om listorna kunde återuppstå på något annat ställe än AoT!!
Aha, då förstår jag.
CITAT (Anna NV Uppsala @ 06-11-2007, 21:32)  Det jag lite tänkte på är att om dom inte fixar till AoTs listor så dom går att använda så vore det intressant att fortsätta samla ihop forumisters svar i liknande listor nånannanstans. Det var den tanken som gjorde mig intresserad av Frågor och svar.  Jaaaa, vilken bra idé! Det jag saknar mest av gamla Aot är alla de lärorika och intressanta listorna. Jag tycker att ni ska kontakta Göran, Sylvia eller vem det nu är som basar över Odlas Frågor&Svar och föreslå egna Trädgårdslistor till Odla.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|